Vi har precis köpt villa och håller på att räkna på kostnaden för renovering. Huset är från 1930-talet och är i mångt om mycket fuskrenoverat. I princip alla rör ligger utanpå väggarna och är dragna flera meter längs med golven fram till elementen.  Vi vill gärna försöka få ordning på detta men har inte den blekaste aning om vad det kan tänkas kosta att byta ut och flytta på element och rör. vi kommer även att bli tvungna att få nya avloppsrör dragna för att kunna bygga en tvättstuga. Någon som har gjort omfattande rörarbeten (fått gjorda, vi pular inte själva) och kan berätta vad det kostat, mellan tummen och pekfingret.

Behöver jag tillägga att vi fick huset billigt?

 
Nu vet jag inte om rören är oproffsigt dragna hos er men annars är det ju fullt normalt med utanpåliggande kromade rör när man byter ut något sånt i ett äldre hus.

Är inte installationen dåligt utförd så skulle inte jag ändra på det. Ta offerter från flera håll för att kolla priset på rörinstallation/avlopp. Gärna fast pris och väl specat vad som ingår. 8)
 
tja, oproffsigt vet jag inte om det är eftersom jag inte kan något om det, men elementen hänger på trekvarts i spik och rören är böjda och konstigt dragna diagonalt över väggen i vissa rum. Det är inte snyggt i alla fall. Enligt besiktningsmannen var det beroende på att alla rör var dragna på vinden som sedemera blev ovanvåning.
Jag skall prata med en vvs:are får vi se.
Tack
 
Gamla hus har ofta haft själcirkulerande värmesystem, vilket innebär att rören är lutande utanpåliggande grova järnrör. Jag har (har haft) liknande system.
Tog in offerter för att byta rör och radiatorer (9 radiatorer på 3 plan + rörbyte).
Ack så dyrt det skulle bli (i mitt fall 70 tusen kronor).
Vad jag insåg när jag började kontrollera deras priser, var att rörpullarna tar överpriser på matrialet (ca 3 gånger lågprisvaruhus).
Så jag köpte in och gjorde allt själv till 1/5 av priset.
Så mitt råd är, ta in detaljerade offerter, kontrollera hårdvaran mot Rinkaby Rörs priser och låt dom aldrig arbeta på löpande räkning.
Der finns gott om skojare i rörpularbranschen.
 
thildis skrev:
tja, oproffsigt vet jag inte om det är eftersom jag inte kan något om det, men elementen hänger på trekvarts i spik och rören är böjda och konstigt dragna diagonalt över väggen i vissa rum. Tack
Det låter som att det behöver göras om!
//Frasse
 
knatte skrev:
Tog in offerter för att byta rör och radiatorer (9 radiatorer på 3 plan + rörbyte).
Ack så dyrt det skulle bli (i mitt fall 70 tusen kronor).
Vad jag insåg när jag började kontrollera deras priser, var att rörpullarna tar överpriser på matrialet (ca 3 gånger lågprisvaruhus).
Vi gjorde liknande i vårt gamla hus som hade direktel - tog in offert på vad det skulle kosta att konvertera till vattenburet, och det var DYRT!!!

Så jag blev så nyfiken då grannen nyligen bytte från direktel till vattenburet och drog in fjärrvärme i sin enplanskök, så jag var tvungen att fråga vad det kostat. Då hade de betalat för radiatorer, rör, arbete och fjärrvärmecentralen sammanlagt 80.000!!! :surprised: Det tyckte jag lät väldigt billigt, för jag vet att själv fjärrcentralen går på i runda slängar 25-30.000. Så det verkar löna sig att ta in fler offerter och sedan förhandla...
 
Sophia skrev:
drog in fjärrvärme i sin enplanskök
:surprised: Tur att det inte var ett tvåplans, för då hade det säkert blivit minst dubbelt så dyrt, eller? ??? ;D
 
Jag bytte i somras ut alla mina gamla radiatorer i ett 1 1/2-plans hus från 1932. Kompletterade dessutom med ett par extra radiatorer. Totalt satte jag in 13 stycken nya radiatorer från Bauhaus och köpte rör och kopplingar från Rinkaby. Kostnad för detta ca 20 000, men då offrade jag en veckas semester, men det var det värt ;) Har hört att liknade jobb kostar omkring 100 000 om man anlitar rörmokare. Rätt bra betalt för en veckas arbete ;)
 
Vi har redan vattenburen värme, det är bara rör och element som behöver bytas. Ett visst mått av utanpåliggande rör stör mig inte alls, men flera meter sneda rör med böjar och kopplingar med "dead ends" längs med väggarna är "iögonfallande" och fult! Det kan väl inte kosta några 80 tusen att fixa detta, kan det?
Thildis.
 
thildis skrev:
Vi har redan vattenburen värme, det är bara rör och element som behöver bytas.  Ett visst mått av utanpåliggande rör stör mig inte alls, men flera meter sneda rör med böjar och kopplingar med "dead ends" längs med väggarna är "iögonfallande" och fult! Det kan väl inte kosta några 80 tusen att fixa detta, kan det?
Thildis.
Det enda du kan göra är att ta in offerter, minst två gärna fler (priserna varierar stort mellan företagen). Först då vet du vad kostar......
 
thildis skrev:
Vi har redan vattenburen värme, det är bara rör och element som behöver bytas.  Ett visst mått av utanpåliggande rör stör mig inte alls, men flera meter sneda rör med böjar och kopplingar med "dead ends" längs med väggarna är "iögonfallande" och fult! Det kan väl inte kosta några 80 tusen att fixa detta, kan det?
Thildis.
Att du redan har vattenburen värme spelar egentligen inte så stor roll, eftersom det verkar som du tänkt att byta ALLA rör och ALLA element. Det blir i så fall en helt komplett installation.

Jag gjorde ju en liknande installation i somras i ett 1 1/2-plans hus med källare, dock inte på grund av att rören var synliga utan att det var lite för få elemet och gamla rör. I källartaket drog jag tre olika rörstammar, borrade sedan två stycken 25 mm hål genom betongtaket upp till bottenvåningen där varje element skulle sitta. Från bottenvåning till övervåning var jag på tre ställen tvungen att dra synliga rör (22 mm kopparrör som sprayades vita efter montering), varav ett av ställena byggdes in i en garderob.

Det är nog tyvärr så att priset för att byta ut ALLA rör och ALLA element ligger på ca 100 000:- om du ska anlita firma. Sedan tillkommer det ett antal tusenlappar för avloppen som jag såg att du också ville byta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.