Från kommunens hemsida:

Generellt om mur och plank

Plank kräver bygglov om det är högre än 1,10 meter. Murar och motfyllda stödmurar som är högre än 0,5 meter är bygglovspliktiga. Om man ställer ett plank på en mur ska man räkna den sammanlagda höjden. Höjden på muren eller planket mäter man från murens/plankets högsta sida.
Spaljéer och staket

Staket upp till 1,1 meter är ej bygglovspliktigt. Staket/spaljé, 75 % genomskinligt är ej bygglovspliktigt upp till 1,80 meter. Staket/spaljé som är tätt upp till 1,1 meter men minst 75 % genomskinligt över den höjden kräver inte bygglov upp till 1,80 meter.

Gunnebostängsel kräver aldrig bygglov. Om staket eller spaljé placeras nära eller i fastighetsgräns tag alltid kontakt med grannfastighetens ägare i syfte att komma överens om placeringen. Observera att om spaljé eller staket planeras att utföras i ett strandskyddsområde kräver detta vanligtvis strandskyddsdispens.

Det är viktigt att staket/spaljé får en utformning som är anpassad till bebyggelsens, trädgårdens och omgivningens förutsättningar och karaktär.

Nu då till min fråga Jag tänkte anlägga en variation av gabionstaket och tätt trästaket liknande bilden nedan, men bara 1,1m högt. Detta då utan bygglov. Kommer kommunen tycka att det är en delvis mur jag byggt? vad kännetecknar ett staket?

Kombination av gabionstaket med sten och trästaket i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


mvh
 
Hemmakatten
Gabioner räknas som murar.
 
Jag tycker det där är växelvis plank och växelvis mur.
 
Jag kan ha fel. Men en fristående mur är väl ett staket? Gränsen på 0,5m för mur tror jag kommer ifrån kravet på marlov vid förändringar på mer än 0,5 m, dvs. det handlar om stödmur.

Men jag kan ha fel.
 
Skicka ett mail till byggenheten och fråga. Jag ser det som mur/plank på bilden
 
hempularen skrev:
Jag kan ha fel. Men en fristående mur är väl ett staket? Gränsen på 0,5m för mur tror jag kommer ifrån kravet på marlov vid förändringar på mer än 0,5 m, dvs. det handlar om stödmur.
Eftersom det står så här: "Murar och motfyllda stödmurar som är högre än 0,5 meter är bygglovspliktiga."
Så läser jag att murar kan vara antingen kombinerade med en förändring av marknivån eller helt fristående.
Sedan: "Plank kräver bygglov om det är högre än 1,10 meter. "
Alltså är det skillnad på olika konstruktioner även om båda är helt fristående.

Stabbigt stenbygge (typ 1): bygglovsgräns 0,5 m (oberoende av om det motfylls eller ej)
Smäckrare trä/metallbygge (typ 2): bygglovsgräns 1,1 m (oberoende av genomsiktligheten)
Konstruktioner med viss genomsiktlighet (enbart av typ 2): 1,8 m

Skulle säga att det som kännetecknar en mur är att den består av staplat material där tyngden bärs upp rakt neråt. Medan ett plank är konstruerat med någon typ av stolpar/ribbor där fästet i marken koncentreras till vissa punkter.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Det du har på din bild är inget staket utan plank kombinerat med mur.

Staket skall vara genomskinligt till minst 50% och mellanrummen jämt fördelade. Detta kan naturligtvis skilja från kommun till kommun men gäller i många av Sveriges kommuner.

Edit: Ser att du angivit Stockholm som ditt område och där gäller definitiv regeln om staket att det skall vara 50 % genomskinlighet. Så ditt upplägg kräver bygglov definitivt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tänka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.