Hejsan!

Har inte bott i nuvarande hus så länge, men har funderat lite på nivån vid källarfönstrena.

Tänkte inte på det tidigare förrän man passade på att rensa lite löv och annat som lagt sig vid fönstren under vintern. Men iaf, tidigare ägare har gillar att lägga stenar i rabatter mm lite överallt. Så även vid källarfönstrena. Resultatet är att marknivån är åtminstone på samma nivå som fönsterbläcken och ibland högre. Jag tycker att fönsterbläcken borde vara fria, men min erfarenhet av källare och hus är ju ganska begränsad :)

Några åsikter/kommentarer? Bör jag tex rensa så att där blir lite mellanrum (säg 5-10cm) mellan mark och fönsterbläcken?

Se bild för exempel hur det ser ut idag.
Källarfönster med stenfyllnad upp till fönsterbläck och löv runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Bilden är väl några veckor gammal.)
 
Det är inte fel att ha t.ex sten som fyllning en bit ner för utseendets skull, men lämna gärna som du själv skriver 5-10 cm under blecket så blir det lite torrare runt fönstret. Sedan ser marken ut att luta mot husväggen, då rinner det in mot huset när det regnar. Bättre att antingen ha plant eller liten lutning ut från väggen med tanke på dagvatten.
 
Du ser ju ut att ha en "häftklammer" av betong runt fönstret. Den är ju till för att du ska kunna sänka marken just kring fönstret för att slippa få jord och löv mot trävirket. Så ta en spade och skotta bort en eller två decimeter jord så att du får lite marginal. Lägg gärna tillbaka stenen efteråt eftersom den minskar mängden smuts som stänker upp på fönstret när de regnar.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Skönt med svar som rimmar bra med de slutsatser man tagit själv :) blir helt enkelt att ta fram spade och skotta.

Ang lutningen så lutar det från huset rent generellt, men ska dubbelkolla den sista biten också. Tror det är bilden som luras lite där.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.