B
Vi är spekulanter på en Villa som är byggd på 70-talet och som enligt besiktningsmannen är i behov av syllbyte runt hela huset. 44 meter ligger offerten på och en totalkostnad på 100 000 kr. Ägaren står för kostnaderna alternativt prisreduktion på huset.

Men frågan är om man ska gå vidare med köpet? Tänk om fler fel visar sig?

Det tryckimpregnerade virket är inte jättefuktigt men luktar ändå.
 
Åsa Lund
Alla hus visar alltid upp nya hus efter hand, oavsett när de är byggda.

Om syllarna är det enda som besiktningsmannen pekat på så hade jag köpt huset. Självklart ska det åtgärdas innan ni flyttar in. Var gärna där och kolla under tiden som jobbet görs.
 
KristinaRT
Hade ungefär samma situation med vårt hus. Vi förhandlade ner priset och bytte (utifrån) första veckan vi bodde i huset, eller rättare sagt, en firma bytte till oss :) Syllbyte på 70-talshus är standardprocedur numera och tar bar några dagar att byta utifrån om man inte har konstiga tillbyggnader eller liknande.
För oss (tegel nertill) tog 40 m ca en vecka....

Alla hus kan ha fel, finns aldrig några garantier. Besiktning görs för att få ett hum om vilka de kan vara och sedan är man ändå beredd på annat :)
 
Ska dom byta runt hela huset så ser jag inget problem. Skulle dom däremot bara byta vissa delar så hade jag hoppat över det.

Jag var spekulant på ett hus där dom konstaterat en konstig lukt under ett par år. Mitt i försäljningen blev det bestämt att ena väggen skulle det bytas syll på. Problemet var att allt trä, intill minsta lilla bit, var torr och visade inga tecken på fukt.
Arbetet och kostnaden för bytet var alltså förgäves och säljaren fick pruta ytterligare på sitt redan sänkta utgångspris.

Bra för den som köpte men mindre bra att inte veta vart lukten kom ifrån...vi ville inte chans-köpa inte och har sett då jag åkt förbi att dom nya ägarna fortfarande inte åtgärdat det fast det har gått ett par år.
 
  • Gilla
RobinJ87
  • Laddar…
B
Jag antar (ska kolla upp det för säkerhets skull) att man ska byta runt om hela. Offerten som de fått ligger på 44 meter syllbyte till en kostnad av 100 000. Ett meterpris på cirka 2300kr. Man ska både öppna utifrån och inifrån.
 
B
Okej såhär ligger det till.

Huset är lagt på en krypgrund när det byggdes 1976. 2003 gjordes en tillbyggnad (stort kopplat garage) och detta står på betongplatta. Offerten gäller syllbyte på det som står på krypgrunden däremot är det oklart om det även gäller den delen som är in mot garaget. Jag ska dock kontrollera det närmre.
 
B Bob-TheBuilder skrev:
Jag antar (ska kolla upp det för säkerhets skull) att man ska byta runt om hela. Offerten som de fått ligger på 44 meter syllbyte till en kostnad av 100 000. Ett meterpris på cirka 2300kr. Man ska både öppna utifrån och inifrån.

Hej Bob!
Vilket företag var det som de fick offerten ifrån.
Jag är intresserad av att byta yttersyllarna och även hjärtsyllen. Alltså ca 50-60 m

Har inte hittar många företag som jobbar med detta. Någon som har tips?
 
A AndreasM123 skrev:
Hej Bob!
Vilket företag var det som de fick offerten ifrån.
Jag är intresserad av att byta yttersyllarna och även hjärtsyllen. Alltså ca 50-60 m

Har inte hittar många företag som jobbar med detta. Någon som har tips?
Det finns ett företag i Borås som heter garanti entreprenad som håller på med detta, om du nu bor i Borås Gbg eller i närheten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.