scim skrev:
Skillnaden är väl ändå av akademisk betydelse. Kontentan blir att du kan erbjuda samma tjänst som tidigare till ett lägre pris, vilket ger dig en fördel jämfört med branscher som inte täcks av ROT.
Hur ofta tror du kunder ringer mig, och ber mig renovera deras kök för att deras bil gått sönder. Det blir för dyrt att reparera bilen på verkstaden, så de försöker laga bilen genom att renovera köket istället...
 
Ja men dåså, då spelar ju ROT-avdraget ingen roll, för folk renoverar ju tydligen köket oavsett.
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 3 till
  • Laddar…
Nej precis. Det är ju meningen att ROT-avdraget ska generera jobb som annars inte blivit av. Så det är klart att företag som verkar i en bransch som omfattas av ROT-avdrag gynnas.
 
  • Gilla
scim och 1 till
  • Laddar…
scim skrev:
Ja men dåså, då spelar ju ROT-avdraget ingen roll, för folk renoverar ju tydligen köket oavsett.
Jag förstår inte vad du vill ha sagt mer än att byggbranschen gynnas mer av rot (reparation,ombyggnad och tillbyggnad) än t.ex tandläkaren? :x
 
kanonkula skrev:
Jag förstår inte vad du vill ha sagt mer än att byggbranschen gynnas mer av rot (reparation,ombyggnad och tillbyggnad) än t.ex tandläkaren? :x
Cykelreparatören (iinan de förslag som nu lagts går igenom) missgynnas ju i praktiken av ROT. Detta genom att om jag måste välja om jag skall lägga 1000kr på en snickare, eller om jag skall lägga 1000kr på cykelreparatören kommer att lägga 1000kr på snickaren eftersom jag där får tjänster värda 1300kr (på ett ungefär) medan jag hos cykelreparatören bara får tjänster för 1000kr. Om jag då skall välja vilket jobb jag skall göra själv så blir det cykelreparationen. Alltså missgynnas cykelreparatörer av ROT-avdraget!

Sedan är ROT-avdraget till för att gynna byggarbeten, men det sker ju på bekostnad av andra tjänster som skulle kunna utföras för pengarna...

Man skulle kunna påstå att ROT-avdraget är bättre för samhället pga att svartarbete är vanligare inom byggsektorn och genom att byggarbeten leder till fler sekundära jobb, men det innebär fortfarande att cykelreparatören missgynnas, oavsett vilken argumentationen är.

Sänk kostnaderna på alla tjänster! Det gynnar hela samhället!
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
AG A skrev:
Hur ofta tror du kunder ringer mig, och ber mig renovera deras kök för att deras bil gått sönder. Det blir för dyrt att reparera bilen på verkstaden, så de försöker laga bilen genom att renovera köket istället...
Som Scim skriver. Är bilreparationen dyr gör jag jobbet själv eller svart. Är köksrenoveringen billigare så lejer jag bort för den. Kontentan är att bilreparatören drabbas på ett eller annat sätt.

Om alla köksrenoveringar, cykelreparationer och bilreparationer var av nöden tvungna och aldrig utfördes av lekmannen själv så skulle ju alla tre tjänsterna utnyttjas efter behov. Men nu är det inte så. De flesta gör jobb själva (även läkaren) då man helt enkelt med sin lön inte kan betala för att få allt (tvätt, disk, matlagning, cykelpunka etc) gjort. Vissa saker gör man för att man tycker de är roligt, andra för att det annars blir för dyrt.

Som beräkningen tidigare, först vid ca 200.000kr/månad börjar det löna sig att köpa tjänsten istället för att ta ledigt från jobbet. Sen är det en faktor att tiden inte räcker till och man av sin arbetsgivare inte tillåts att vara ledig utan måste vara på jobbet och bilen eller köket eller vad det är måste fixas samtidigt. Då får man, även om man har kompetensen, lov att köpa tjänsten fast det blir dyrare. Alternativt att man har kompetensen att reparera bilen men tycker det är så mycket tråkigare än att vara på sitt jobb att man hellre jobbar två dagar istället för att vara ledig en dag och göra det själv...

Vissa saker har man helt enkelt inte kunskap att göra själv, då får man leja bort det.
 
  • Gilla
9Rune5 och 1 till
  • Laddar…
Otroligt påläst och pricksäker analys denna :D

Konstigt nog hade jag 50.000 i ROT även detta år.....
 
Appendix Appendix skrev:
Otroligt påläst och pricksäker analys denna :D

Konstigt nog hade jag 50.000 i ROT även detta år.....
Alltid lätt med facit i hand. Om det nu blir en ordentlig nedåtgående trend i byggbranschen pga lågkonjunktur och pandemi så kanske de snarare återställer till 50% vid halvårsskiftet 2021.Personligen hoppas jag på det för jag kommer behöva byta tak vad det lider.
 
F fredl skrev:
Alltid lätt med facit i hand. Om det nu blir en ordentlig nedåtgående trend i byggbranschen pga lågkonjunktur och pandemi så kanske de snarare återställer till 50% vid halvårsskiftet 2021.Personligen hoppas jag på det för jag kommer behöva byta tak vad det lider.
Jag tror nog att alla kan komma med påståenden och anlyser.
Men skriver man inlägg som är "publika" ska man nog granskas mot hur det blev sen :)

Det här är Rubriker som skapar oro hos folk och genom det driver klick.
Samma som rubriker om bostadkrasch och chockhöjda räntor.
 
Appendix Appendix skrev:
Jag tror nog att alla kan komma med påståenden och anlyser.
Men skriver man inlägg som är "publika" ska man nog granskas mot hur det blev sen :)

Det här är Rubriker som skapar oro hos folk och genom det driver klick.
Samma som rubriker om bostadkrasch och chockhöjda räntor.
Visst är det så. FUD driver mediernas publiceringar sedan länge.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.