Måste man ha bygglov om man ska bygga en veranda ?
???

Hade tänkt bygga en veranda på ca 30 kvm, vill bara dubbelkolla innan jag börjar.
:)
 
xrister skrev:
Måste man ha bygglov om man ska bygga en veranda ?
???

Hade tänkt bygga en veranda på ca 30 kvm, vill bara dubbelkolla innan jag börjar.
:)
Det får jag hoppas att man inte behöver... :-/. Jag tror att bygglov krävs bara för sånt som har tak, typ hus, carport, garage, gäststuga...
 
Jag kollade faktiskt med kommunen i går...
Han sa att ingen altan, veranda eller däck behöver bygglov om det inte finns ett tak med i bilden.
Jag hade hört talas om någom kryptisk regel att om altanen går mer än tre meter ut från huset så behöver man bygglov - men så är det tydligen inte.
Inte ens om man bygger stor altan - vi kommer att köra 150-165 kvm.
 
vi kommer att köra 150-165 kvm.
Öh... vad ska man med så stor till?? ser inte det ganska lustigt ut om verandan blir större än huset??
 
lajbanson skrev:
Öh... vad ska man med så stor till??
Storleken har ju, som du vet, ingen betydelse. ;)

Det är bara så att vi ska ha en köksveranda och en veranda utanför vardagsrummet. Ungefär mittemellan har vi poolen och eftersom vi vill ha räcke runt den är det bara att däcka hela skiten.

Och nej, det kommer inte att se konstigt ut.
 
Detta gäller hos oss.
Veranda - "hur" stor som helst ok utan bygglov.
Tak över veranda på max 12m2 ok utan bygglov (så länge man inte förlänger befintligt tak).

 
Utan att ha kollat upp med myndigheterna men jag har hört RYKTEN som säger att av de 240 kvm vi får bygga (enl kommun) på tomten räknas verandan in. Är detta myt?

Har inte kollat upp då det inte kommer att bli ett problem för oss.
 
Ungefär mittemellan har vi poolen
Aha... annars hade jag gissat på dansbana...
 
OK, tack för svaren...
:)

Då borde det gå bra då vi inte ens ska ha ngt tak över verandan.
 
Hur är det på höjden då? Vi funderar på att bygga ut en veranda från huset. Problemet är att marken sluttar ganska kraftigt från huset och om verandan ska gå ut en bit hamnar den en bit ovanför marken. Är detta tillåtet utan bygglov?

mvh
David
 
Hur blir det då om man fyller upp marken ????
 
I Huddinge kommun får man höja marken 60 cm utan marklov... Man får också bygga en uteplats på man 60 cm utan bygglov.

Frågan är väl vad som händer om man först höjer marken 60 cm och sedan bygger uteplatsen 60 cm hög. Det är nog inget problem så länge ingen av grannarna klagar!?
 
vilken tur att det var i huddinge, har nämligen lite planer för mammsen o pappsens tomt, o dom bor ju där. *skrattar*
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.