Hej
Jag undrar vilka regler som gäller för att dra el till en tvättmaskin i badrum.

Jag har trefas i badrummet (inte kontakt utan ledningar). Tvättmaskiner är ju ofta vanlig enfas. Alltså vill jag koppla in tvättmaskinen till en av de tre faserna, nolla och jord.

Får jag göra det? Om det inte hade varit i ett badrum hade väl regeln "fackmannamässigt" gällt men är det speciella besämmelser i badrum?
 
det krävs minst BB2-behörighet;

"BB2, gäller för vissa elinstallationsarbeten på anläggning med systemspänning högst 1000 V. Behörigheten omfattar:
• fast anslutning och losskoppling av maskin, apparat, bruksföremål eller annan anordning med tillhörande styr-, regler-, säkerhets- och indikeringsdon samt förläggning och anslutning av kablar tillhörande donen."
(citerat fr. elsäkerhetsverket)
 
hmm,
det där säger mig ingenting.

Om jag skulle tolka det innebär det att jag aldrig får koppla in något annat än en stickkontakt.
 
Grovt förenklat
Du får byta ut ett ellutag eller strömbrytare som är installerad
Men inte ändra i en installation, byta ut en vanlig strömbrytare till en trapp brytare och dra en ny tändtråd t.ex.
Du får inte göra någon typ av nyinstallation inte ens efter en knivbrytare
 
Håller med. Och det är väl just det som är dilemat. Jag KAN göra det men vad händer om jag ändå skulle göra fel (även den bäste har sina svaga stunder...)? Jag kan ju mäta upp spänningen över alla ledningar och verifiera vilka som är faser och vad som är jord och nolla men om jag sen "råkar" koppla fel och tvättmaskinen brinner upp...vad händer då?
 
Då får du nog köpa en ny ::) Kan vara svårt att hävda garanti om du inte följt installationsanvisningarna (för jag gissar att det någonstans står att endast behörig elektriker får ansluta den)
 
jo, en tvättmaskin är väl inte hela världen. Men vad händer om jag säljer lägenheten och tvättmaskinen brinner upp? Eller hela huset...
 
Då *kan* du bli ansvarig, men det måste gå att bevisa att det är du som kopplat ihop det hela. Åas kan du ju inte hävda att det är en elektriker som installerat heller, för någon sådan lär ju inte vilja ta på sig det när allt brunnit ned. Och det kan kanske vara svårt att hävda att det redan fanns där när du flyttade in också, beroende på hur länge du bott där.

Ska tillägga att jag inte är någon expert på de juridiska aspekterna här, men det är iaf så jag förstått det, och det jag går efter själv när jag leker hemma-elektriker ::) (ja, alla andra, jag vet vad jag enligt lagar och regler får och inte får göra, och ordet "leka" ska inte tas så allvarligt här ;) Jag har full respekt för elekticiteten)

Dvs, själv avgör jag från fall till fall vad konsekvenserna kan bli och vad sannolikheten är för att det ska bli fel, utifrån mina egna kunskaper i området. Känner jag mig osäker tar jag hjälp av en expert.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.