Anders 1920-tal
Hej forum-medlemmar!

Jag efterfrågar eran klokskap. Jag har en jordkällare (nederdelen av ett sädesmagasin). I vintras grävde jag ur gången ned till dörren, säkert inte gjort på 30 år? Var en massa rötter och högt gräs. Nu funderar jag lite på vad jag ska göra med nedgången. Kullersten är en tanke. Eller bara lägga på lite grus över marktäckningsduk. Vad tycker ni? Kommer det fungera med kullersten i en slänt?

Anders

PS stenarna närmst karmen är bara ett provisorium
PS jag vet att karmen måste bytas men det är ett senare projekt...
Jordkällaröppning med gammal träkarm och provisorisk stenläggning nära ingången, omgiven av rötter och vissnat gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Kullersten blir säkert jättefint!
 
Snyggt med kullersten, men tänk på att det kan bli lurigt att gå på om det är halt, lägg gärna några större, plana trampstenar mes kullersten runt.
 
Anders 1920-tal
Ska man gräva bort all jord eller bara markduk + grus + sten?
 
Ta bort lite jord, sedan markduk grus/stenmjöl och varför inte grovmönstrade plattor, blir inte så hala och lite lättare att lägga en kullersten.
 
C
Antar att det är en relativt brant backe ner, och då skulle jag inte lägga grus. Dels kommer gruset tendera att hamna längst ner, dels samlas det alltid en massa löv och bös där nere så en lättrensad yta är en fördel.
 
Det blir jättefint med kullersten som passar väl in i just den miljön. Ingen markduk, risken finns att stenarna inte sitter ordentligt om de bottnar på en markduk. Gräv bort alla ogräsrötter. fyll på med vanlig sand och jobba i sanden med stenarna. Använd så stora stenar som möjligt, de sitter bättre. Små stenar gör att det ser plottrigt ut, de skall bara användas till att fylla upp med där det blir mellanrum. Höjdskillnader går enkelt att hantera med kullersten, man bygger in små trappor eller släntar. Blir det för brant är det bättre med trappsteg av större kullersten - det måste sitta stadigt.

Jag har satt kullerstensgångar i nästan hela trädgården, fungerar jättefint, ingen markduk - bara sand.

En kullerstensträdgårdsgång med stora och små stenar inlagda i sand, utan markduk, omgiven av gröna växter och krukor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trädgårdsväg med kullersten utan markduk, omgiven av planteringar och dekorativa urnor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Allinug och 4 till
  • Laddar…
Anders 1920-tal
Hej!

Fina gångar!! Hur många cm sand under stenarna?

Anders
 
Skulle gissa att det brukar bli ca 10 - 15 cm sand. Det viktiga är att stenarna inte bottnar i den hårda jorden under, då sitter de inte bra. Alla stenar måste ha sand under, blir det för högt gräver man lite djupare i underlaget. Sanden jag använder är i storlek 0 - 8, fungerar bra.

Kullersten har oftast en sida som är platt, den sätter man uppåt. Stenar som är helt runda eller äggformade gåt inte att använda.
 
De runda stenarna funkar bra att kanta rabatter med, så kasta inte bara bort dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.