Vet inte om det hamnar under rätt forumdel men nån får väl flytta om det är fel.

Vi har gjort ett takbyte, dvs. bytt unerlagsduk och takpannor på huset.

Det är 40 års garanti på underlagsduken och 30 år på pannorna. Det har vi fått papper på från takbytesfirman tillsammans med ett besiktningsprotokoll (som ska bevisa att monteringen är utfört på ett korrekt sätt så att garantin gäller).

Innan bytet kom vi överens om att jag skulle få ett kvitto på det vi betalade för jobbet.

Nu när vi betalt så säger företaget att dom inte skriver ut några kvitton utan det är fakturan och utskriften på betalningen i min bank som ska gälla.

Min erfarenhet från garantiärenden i andra sammanhang är att ska man överhuvudtaget kunna använda garantin så måste man ha kvittot på köpet.

Dessutom ska ju denna kostnad kunna dras av på ev. vinst vid en försäljning av huset. Och då kanske det behövs ett kvitto.

Så jag undrar om någon vet om en faktura och en utskrift från banken ersätter ett kvitto och är tillräckligt för att kunna använda garantin i framtiden och för avdrag på ev. vinst?
 
Fakturan bör räcka som underlag.
 
Fakturan räcker/gäller.
 
Excel
Det här med att företag lovar 30-40 års garanti fungerar endast om företaget fortfarande existerar, vilket kanske är mindre vanligt.
 
Avdrag vid försäljning hade du inget tak på huset innan. Underhåll är i vissa fall avdragsgilla inom 5 år
 
cecar33 skrev:
Avdrag vid försäljning hade du inget tak på huset innan. Underhåll är i vissa fall avdragsgilla inom 5 år
Vad tror du själv? Byte...vad betyder det för dig?
 
Excel skrev:
Det här med att företag lovar 30-40 års garanti fungerar endast om företaget fortfarande existerar, vilket kanske är mindre vanligt.
Jo jag är medveten om problemen med långa garantitider och deras bristande värde men ändå.
Det kan ju hända nåt efter 5-10 år och då kan ju företaget finnas kvar.
 
Som andra sagt - fakturan är ditt kvitto och spec från företaget på jobbet och ditt bankutdrag bevisar att du betalat.
 
Fakturan ÄR ett kvitto. Vad räknar du annars som kvitto? Den lilla remsan du får i handen på ICA? Det är såklart också ett kvitto men alla former av dokument där det framgår vad du betalat och till vem är kvitton så länge alla uppgifter finns där.
Om du sen inte betalar fakturan så är det klart att giltigheten blir påverkad.
 
Det är skillnad på faktura och ett kvitto. En faktura skall betalas, ett kvitto är bevis på att man betalat.
Du kan spara ett utdrag från banken på att betalning är gjord, eller så kan du be företaget att signera fakturan och skriva t.ex. "Betald datum" eller liknande. Men en faktura i sig är inget bevis för att en vara är betald.
 
  • Gilla
Lazzeman
  • Laddar…
Stefan1972 skrev:
Om du sen inte betalar fakturan så är det klart att giltigheten blir påverkad.
Ja just det...
 
cecar33 skrev:
Avdrag vid försäljning hade du inget tak på huset innan. Underhåll är i vissa fall avdragsgilla inom 5 år
Rent generellt så är nog reparationer och underhåll i stort sett alltid avdragsgilla som förbättringsutgift inom 5 år. Det är först efter fem år som bara grundförbättringar och inte reparationer/underhåll är avdragsgilla.I alla fall om jag tolkat reglerna rätt?

/Krille
 
Koll med skatteverket, dom accepterar faktura och utskrift på bankutdrag för avdrag underhåll/reparationer.
Bender godkänner faktura, kvitto eller annan handling (garantin).

Saken är utredd för min del.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Marcus_L skrev:
Det är skillnad på faktura och ett kvitto. En faktura skall betalas, ett kvitto är bevis på att man betalat.
Du kan spara ett utdrag från banken på att betalning är gjord, eller så kan du be företaget att signera fakturan och skriva t.ex. "Betald datum" eller liknande. Men en faktura i sig är inget bevis för att en vara är betald.
Med ditt resonemang så finns det inga garantier alls då företag emellan som bara hanterar fakturor? Det är ju inte så att man åker till fakturautställaren och ber att få den attesterad och först då är den giltig?
 
Stefan1972 skrev:
Med ditt resonemang så finns det inga garantier alls då företag emellan som bara hanterar fakturor? Det är ju inte så att man åker till fakturautställaren och ber att få den attesterad och först då är den giltig?
Kvittot på att fakturan är betald är ett utdrag från banken, eller kvitto från posten/banken om du betalar kontant på ett bankkontor. Du får ingen garanti på en vara om du inte betalar fakturan.
Ett företag kan kontrollera om en faktura är betald och acceptera att en vara har garanti, men det är inte fakturan i sig som ger dig garanti, utan det faktum att du har betalat fakturan.
En obetald faktura ger ingen garanti, och om en säljare bråkar så måste du kunna bevisa att du har betalat, antingen genom att uppvisa ett kvitto, ett utdrag från banken eller att företaget t.ex. har noterat på fakturan att den är betald.

Om du läste mitt inlägg så skrev jag "Du kan spara ett utdrag från banken på att betalning är gjord" jag skrev inte att du var tvungen att få fakturan signerad, men om du betalat för ett jobb kontant i handen, så måste du få ett kvitto på betalningen och en signerad faktura med "betalt till fullo [signatur]" eller ett handskrivet signerat kvitto är då något som jag i alla fall skulle kräva.
 
  • Gilla
Lazzeman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.