Pelletspannor marknadförs ju en hel del och uppvisar god bränsle ekonomi, vad jag förstått. Men vad gör man av all pelletts, och hur förvarar man den på ett brandsäkert sätt? Räcker med att ha alla pellets i en säck eller behövs en silo? Mvh, PerOF
 
Den behöver inte förvaras på något speciellt sätt. Köper man säck på pall så ställer man väl den där man har plats, helst nära pannrummet. Tycker man det blir träligt att fylla på veckoförrådet hela tiden och har plats så bygger man ett pelletsförråd i anslutning till pannrummet och köper på bulk.
 
Fördelen med kollegor och kompisar med pelletspanna och säck på pall är att man får kall öl, god samvaro och nyttig motion på köpet :)
 
Pellets är en bra lösning om man sitter med en gammal oljepanna, men inget jag skulle satsa på som ny värmekälla. Pelletsvärme kostar ca 0,5kr/kWh, kräver arbete och funkar inte när man är borta på semester om man inte har ett förråd. Ny pelletsanläggning kostar inte jättemycket mindre än en värmepump som är bättre på alla sätt.

Även en luftvärmepump ger billigare och bekvämare värme än pellets.
 
Ja, jag såg speci
fikationen på en pelletspanna. 16A x 400V. Det blir ju en förfärlig elräkning. Och vad ska man då med all pellets till? Annars framgår ju av marknadsföringen att en pelletspanna att den fungerar som bäst när det är kallt ute. Medans värmepumpar bara funkar när det är varmt. MVH, PerOF.
 
Det är ju vad den behöver för att kunna köra elpatronen vid driftstörning, vid normal drift drar den nästan ingen el.

Sett till totalkostnaden skulle jag säga att pellets är jämförbar med markvärmepumpar, billigare att installera men något dyrare i drift.

Till pelletsen nackdel så kräver den precis som pulpet skriver ett visst arbete, speciellt om man inte har utrymme för att bygga ett bulkförråd. Men med en modern panna och bulkförråd så är det inte många besök ner till pannrummet, jag har sotat min panna 3 ggr sedan i höstas, och det tar väl 15 minuter om jag är väldigt långsam.

Till pelletsens fördel så är pannorna relativt enkla konstruktioner och den normalhändige kan oftast avhjälpa de fel som uppstår. Är man beredd att lägga ner lite mer arbete initialt så finns det gott om utmärkta pelletspannor på blocket som man kommer över för småpengar. Jag själv gav 13000 för två pannor som kostade 60000 nya för några år sedan.

Sammanfattningsvis så är väl pellets främst ett alternativ i äldre hus med självdragsventilation som mår bra av uppvärmd murstock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.