politby skrev:
Jodå, jag betalade 6430 i stället för 14948. Min policy när det gäller överdebiteringar är att jag formellt bestrider fakturan och omedelbart betalar det belopp jag vitsordar. Knappt någon vågar begära rättslig prövning av en sådan tvist när de redan erhållit den oomtvistade delen av beloppet.
fast det innebär väl samtidigt att man accepterar det utförda arbetet?
 
Är förjävligt ut och felaktigt utförd.. enkelisolerad trådar får aldrig ligga fritt.

/Elektrikern
 
Stefan1972 skrev:
fast det innebär väl samtidigt att man accepterar det utförda arbetet?
Inte alls, om det inte specifikt är avtalat så
 
TommySjoberg skrev:
Är förjävligt ut och felaktigt utförd.. enkelisolerad trådar får aldrig ligga fritt.

/Elektrikern
Nu har det ju med om det är starkström eller inte att göra huruvida enkelisolerat får ligga löst., Högtalarkabel enkelisolerat ligger löst...

Enligt Elinstallationsreglernas avsnitt 414.4.2. så får man dra 230V och 12 (med vissa undantag) i samma rör så länge all isolering klarar av högsta spänningen, dock är det väl inte rekommenderat.

Dock håller jag med om att det är en av det sämsta installationerna jag sett.
 
hempularen skrev:
Det ser ju inte ut att ha varit en riktig elektriker där. Iallafall inte för den delen av jobbet. Även det där doslocket ser ju inte direkt fackmannamässigt ut. Man kan misstänka att det saknas dragavlastning i dosan.
Ingen tvekan om att åtminstone 2 av de tre olika individer som var här och rotade var antingen lärlingar eller bottenskrap. De har dock titeln elektriker på firmans hemsida...

Nu är jag ju den sortens kund som hantverkare hatar eftersom jag inte bara är privatperson utan dessutom ställer krav på planering, arbetsetik, valuta för pengarna och andra hemskheter. :cool:
 
  • Gilla
mniku och 2 till
  • Laddar…
politby skrev:
Ingen tvekan om att åtminstone 2 av de tre olika individer som var här och rotade var antingen lärlingar eller bottenskrap. De har dock titeln elektriker på firmans hemsida...

Nu är jag ju den sortens kund som hantverkare hatar eftersom jag inte bara är privatperson utan dessutom ställer krav på planering, arbetsetik, valuta för pengarna och andra hemskheter. :cool:
Du ska ställa krav på elsäkerhet och du som kund ska klaga om du inte är nöjd. bort med alla oseriös s.k elektriker.
 
politby skrev:
Inte alls, om det inte specifikt är avtalat så
Kanske, kanske inte. Men du har mycket mycket svårare att få det åtgärdat efter att du har betalat företaget.

Om man betalar så har man ingen hållhake mot företaget. Vad ska du göra om företaget inte åtgärdar felen?
 
P
Maila bilderna till Ikea och berätta om deras rekommenderade firma. De borde skämmas.
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
Porsvant skrev:
Maila bilderna till Ikea och berätta om deras rekommenderade firma. De borde skämmas.
Redan gjort. Nu var ju elfirman inte utsedd av Ikea utan av Ikeas anvisade byggfirma, men en byggfirma med så dåligt omdöme borde Ikea inte anlita.

Det var de senare som ställde ut fakturorna och personligen är jag rätt säker på att de delar på extrapengarna. Fast den här gången valde de fel kund att lura...
 
  • Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
Nja. Lurad blev du nog om den installation du visat på bilderna inte är åtgärdad. För även om du betalat "rätt pris" så har du inte fått "rätt produkt". Förmodligen gjorde företaget en liten vinst även på det du betalade in med ett så hafsigt jobb...
 
Demmpa skrev:
Kanske, kanske inte. Men du har mycket mycket svårare att få det åtgärdat efter att du har betalat företaget.

Om man betalar så har man ingen hållhake mot företaget. Vad ska du göra om företaget inte åtgärdar felen?
Det är helt riktigt, men om man innehåller hela beloppet är man i ett dåligt förhandlingsläge om leverantören går vidare till fogden eller stämmer. Man ska betala det belopp man vitsordar minus avdrag för kostnader för åtgärdande av fel.
 
  • Gilla
vandrarensam och 1 till
  • Laddar…
Styrman_jansson skrev:
Nja. Lurad blev du nog om den installation du visat på bilderna inte är åtgärdad. För även om du betalat "rätt pris" så har du inte fått "rätt produkt". Förmodligen gjorde företaget en liten vinst även på det du betalade in med ett så hafsigt jobb...
Kostnaderna för att åtgärda felen är givetvis avdragna från det vi har betalat. Gör man inte det är man mycket riktigt SOL :p
 
politby skrev:
Kostnaderna för att åtgärda felen är givetvis avdragna från det vi har betalat. Gör man inte det är man mycket riktigt SOL :p
Bra så.
 
politby skrev:
Kostnaderna för att åtgärda felen är givetvis avdragna från det vi har betalat. Gör man inte det är man mycket riktigt SOL :p
Fast poängen är ju att det är du som satt vad du vill betala. Den där installationen är ju typ inte värd nånting. Du hade ju lika gärna kunnat betala för material och nån enstaka timme. Inte en spänn mer. Det du betalade kanske är ett normalt pris för en fackmannamässig installation. Nu har du betalat det men har en sörja utan dess like med kablar åt alla håll.
 
  • Gilla
Demmpa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.