Hej,

Bor i ett större äldre trähus(1900-talets början) med kallvind. På vinden finns ventilation i form av små fönster som står öppna lite grann samt andra ventiler. Har nu, framförallt på nordost sidan hittat flera plankor i taket som skulle kunna vara vitmögel, är dock inte säker på om det är det. Eller är det kalkade gamla brädor? Det dammar en aning när man borstar på det. Luktar ingenting. Har även provat spraya med Mögelfri från Jape. Kollat resultat efter ett dygn. Ingenting har hänt. Borde inte Mögelfri ge någon slags reaktion om det är vitmögel?

Är det vitmögel eller något annat? Se även 2 bilder.

Äldre träbjälkar på en vind med vita fläckar som kan vara mögel eller kalk på träets yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Äldre trähusvind med brädor som kan ha vitmögel eller kalkrester, något dammigt tillstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Eftersom det bara är vissa brädor som är 'drabbade' så skulle jag tro att vad det än är så fanns det där redan när man satte upp Brädorna.
 
Så jag också tänkte. Samtidigt har jag sett andra bilder här på forumet och det påminner om liknande och då pratas det om vitmögel. Ser lite ut som krita. Har provat borsta och det sitter ganska hårt, nästan omöjligt att borsta bort helt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.