Har en gammal golvbrunn som måste rensas då det svämmaröver när jag tömmer badkaret på vatten, duscha går dock bra.

Golvbrunnen är av järn, antar att den är riktigt gammal? Hur rensar man denna? Bifogar bild.

Tack!
Gammal golvbrunn av järn med synlig korrosion och avlagringar som behöver rengöras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Enegis
  • Laddar…
Det brukar sitta en rensplugg som man kan skruva bort, där du har en gul yta. Svårt att se vad det är, men det kan vara någon sorts kitt man satt i istället för mässingspluggen.

Den vägen kan man få in en rensare för att rensa röret. Själva brunnen kan ofta rensas direkt från vattenytan, stick ned handen och rensa (med gummihandske). Försök komma åt upp en bit förbi metallkanten under ytan. Med lite tur räcker det.
 
  • Gilla
Sofia-chan och 1 till
  • Laddar…
Det gulvita runda är nog en plastpropp som täcker för renshålet in till vattenlåset.

Bänd bort den med ett slött verktyg, matkniv eller skruvmejsel, så kommer du åt ner i vattenlåset.
Det är troligen där geggan, armerad med huvudhår, ha proppat igen.
 
  • Gilla
Enegis
  • Laddar…
Som sagt, den gula pluppen är renshålet, den sitter bara dittryckt.
Dock är det en gammal järnbrunn, inte säkert det räcker att rensa, det kan även var längre in i stammen.
Dom gamla rören är ibland så igensatta så vattnet bara sipprar igenom, och då är det bara ett byte av allt som gäller.
Med tanke på det gamla golvet så nog en renovering inte så långt borta.
 
  • Gilla
Enegis
  • Laddar…
EN risk med de där brunnarna är också att de rostar sönder och då får du vattenskada. Som de andra säger så är risken att det är dags för renovering av den där snart...MEN...den kan hålla i 20 år till med..man vet som aldrig ;-)

Gällande rensningen så brukar jag rensa för hand från brunnen först så man får bort det man kan komma åt där, sedan tar jag duschslangen ( utan handtag) och stoppar ner i renspluggen och spolar med högt tryck, hett vatten, runt om det man kan komma åt. Spolar även in i avloppsröret. På så sätt får man bort det allra mesta i avlagringar och fett/gucka utan problem.
Sitter stoppet/förträngningen längre ner i röret så krävs ju andra grejer.
 
  • Gilla
Enegis
  • Laddar…
Hur 17 är brunnen konstruerad?! Har nu rensat både den öppna delen samt öppnat locket till det som ni menar på är vattenlåset, har rengjort och borstat även om det inte var så mycket gegg. Stoppet verkar nu istället tilltagit, dvs sämre avrinning nu än innan.Antar att stoppet sitter inne i själva röret i så fall. Jag kan dock inte hitta öppningen till själva avloppsröret inuti golvbrunnen. Var hittar jag utmynningen?!

En annan fråga.
Är det föreningens ansvar att byta brunnen?
 
Vid mitt senaste stopp rann det undan när jag tog bort pluggen. Det visade sig vara tvärstopp längre fram och det var att renspluggen funkade som avluftning när den togs bort. Fixades med spiral från annan punkt. Rensfjädern är min bästa investering, sparar 1500 spänn varje gång den kommer fram.
 
S
Niklas777 skrev:
Hur 17 är brunnen konstruerad?! Har nu rensat både den öppna delen samt öppnat locket till det som ni menar på är vattenlåset, har rengjort och borstat även om det inte var så mycket gegg. Stoppet verkar nu istället tilltagit, dvs sämre avrinning nu än innan.Antar att stoppet sitter inne i själva röret i så fall. Jag kan dock inte hitta öppningen till själva avloppsröret inuti golvbrunnen. Var hittar jag utmynningen?!

En annan fråga.
Är det föreningens ansvar att byta brunnen?
byt brunn skulle dom gjort när det renoverades.
vad som är förenings och ditt går att ta reda på.
kolla i föreningsstadgar., är det väl bara stammen som är gemensamt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.