Googlat runt på hela nätet och sökt efter tilluftsventil för att byta ut föregående husägares nuvarande äckliga och slitna ventiler. Nuvarande stos är ca 75 mm och har en packningsring runtom. Ventilrören i väggen är ca 80 mm. Har köpt Fresh TF ventil för 80 mm rör men går omöjligt in efter att ha försökt i ca 1 timma...

Kollat varenda websida och byggvaruhus men hittar inga ventiler mindre än 80 mm diameter. Kan någon vägleda mig i hur jag löser problemet?
 
Måttband visar storleken på ett rör i vägg med vitt beläggning vid öppningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så ser rören ut
 
D
Cameltoe skrev:
Googlat runt på hela nätet och sökt efter tilluftsventil för att byta ut föregående husägares nuvarande äckliga och slitna ventiler. Nuvarande stos är ca 75 mm och har en packningsring runtom. Ventilrören i väggen är ca 80 mm. Har köpt Fresh TF ventil för 80 mm rör men går omöjligt in efter att ha försökt i ca 1 timma...

Kollat varenda websida och byggvaruhus men hittar inga ventiler mindre än 80 mm diameter. Kan någon vägleda mig i hur jag löser problemet?
Köp en hålsåg och gör ett större hål?
 
Är det så enkelt att din ventil är 80 mm och du skulle behöva en sådan här för att koppla ihop rör och ventil? Ventiladapter på 80 mm mellan två ventilationsrör på trägolv.
 
daniel_se skrev:
Köp en hålsåg och gör ett större hål?
Svårt att såga ett spirorör större.

Ventilen ska in i röret och sen monteras tight mot gipset inte i gipshålet.
 
Jag tror att felet är att röret slutar för långt in i väggen och tallriken inte når in tillräckligt.
 
Jag köpte en Fresh Tf ventil med 80 eller 81 mm i diameter som vägrar gå in. Själva röret/stoset som går in i väggröret är några cm och når därför väggröret trots att det inte sticker ut ur väggen.
 
Guson skrev:
Är det så enkelt att din ventil är 80 mm och du skulle behöva en sådan här för att koppla ihop rör och ventil?[bild]
Om kag kopplar en spdan lär jag väl få ett utstick från väggen på några cm? Har heller inte hittat något sånt i rätt dimensioner
 
Ja, utsticket är en annan fråga men om din stos på ventilen är 80 mm finns det inget annat sätt att para ihop den med ett 80 mm rör.
 
Stoset är anpassat för 80 rör. Osäker på om det innebör att stosets diameter är 80 då också. Hittade tallriksventil på aliexpress på 75 mm. Dock finns inget filter tilö dessa. Vilket jag önskar ha för bättre luftkvalitet
 
Jag hade samma problem med ventilationsrör som var 100 från 80 talet och jag skulle koppla om. Köper 100 rör och det var omöjligt att få in det. Tar hela paketet till Bauhaus och han höll på en halv timme att få de ihop med nipple och utan nipple. Men det var en omöjligt uppgift. Vi konstaterade att den gamla standarden från 80 talet som kallades för 100 rör skiljer sig nämligen drygt en millimeter från nuvarande standard som heter oxå 100 !!
I mitt fall blev det flex rör mellan den gamla och den nya för att få de ihop. Luftventilen är ett besvärligare fall.
Den passar säkert till nuvarande 80 rör. Du kanske ska byta ut det gamla 80 röret till nya när du ändå håller på att byta ut ventiler.
 
Allt detta blev väldigt omständigt 😑... du säger att jag kanske borde byta röret, är inte hela ventilationssystemet i samma mått? tror jag kommer sandpappra de gamla luftventilerna med metallpapper, tvätta i t röd och spraymåla om jag inte hittar en enkel lösning.
 
Före -75 var spirostandard 75mm och en ventilram 80 går naturligtvis inte i men de ventiler som har s.k fjädrar och kan monteras utan ventilram, har du provat? http://www.lindsells.se/images/VST.pdf De av större dimensioner går iallafall att montera i åtminstone 7-8 mm mindre rör än vad de är gjorda för. Sen är takventilen inte direkt det optimala för väggmontering men ...
 
Cameltoe skrev:
Allt detta blev väldigt omständigt 😑... du säger att jag kanske borde byta röret, är inte hela ventilationssystemet i samma mått? tror jag kommer sandpappra de gamla luftventilerna med metallpapper, tvätta i t röd och spraymåla om jag inte hittar en enkel lösning.
Som det ser ut på din bild röret är 97-21=74 mm, yttermått. Hur ska du få in en 80 mm ventil dit ?!
Ventilen ska ju sitta inuti röret.
Hela ventilationssystemet är av samma mått förstås. Jag menar systemet brukar inte vara så stor. Det är från badrum, toa och kök, kasnke klädkammare. Då går det fortare och dra om rören än att spendera tid på en omöjligt uppgift. Du får nya ventilationsrör.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.