Hej!

Från början var det ett garage med förråd bakom men byggdes av tidigare ägare om för några år sen.
Det är idag två sovrum men jag vill ha tillbaka garaget.

Det är betongplatta med flytspackel och el-golvvärme. Det finns även en brunn någonstans under spacklet.

Går det att på något sätt behålla golvvärmen och ändå få fram brunnen som jag mest troligt lokaliserat?

Hur gör man med golvet? Epoxy? Klinker?

På väggarna är det gips med tapet på, går det att behålla om man målar över eller måste man lägga mer gips?
 
Kanske ligger det någon elvärmeslinga precis över golvbrunnen? Sedan ska det vara fall mot golvbrunnen. Skulle tagit bort flytspacklet och el-golvvärmen. Bättre att ha en luftluftvärmepump i garaget som kan gå underhållsvärme 8-10 grader när man inte är där eller snabbt få upp värmen om man ska greja med något. Golvet kan man slipa och måla eller bara behandla med betongolja. På väggarna går det att sätta väv och måla väggar och tak med tätskikt och våtrumsfärg så det håller för biltvätt.
 
Det är just det jag inte vet om det gör. Blir tyvärr ingen luftvärmepump då jag just köpt en till resten av huset så det är köpstopp där. Får isåfall bli vanliga elelement nåt år och sen får man väl se vad man stoppar dit.

Fallet verkar vara kvar mot brunnen om man går runt med vattenpass. På så sätt har jag också lyckats (tror jag) lokalisera vart brunnen är (på ett ungefär).

Frågan är om det går att flytta värmeslingor om dom en gång blivit lagda? Eller går dom att skarva?

Känns dumt att slå sönder ett fullt fungerande golv med golvvärme :(
 
  • Gilla
simonlund
  • Laddar…
Det går kanske att karva fram brunnen och eventuella värmeslingor om man är väldigt försiktig. Skarva tror jag inte på, utan om det skulle ligga nån slinga rakt över brunnen så får man nog frilägga den en bit åt båda hållen så att man kan flytta den lite åt sidan? En annan risk är väl att man har pluggat igen brunnen i samband med spacklingen.

Vad gäller väggarna så finns det väl brandskyddskrav så gör att man brukar behöva dubbelgips i garaget? Iofs är det kanske inte nåt krav eftersom du inte gör nåt som behöver bygglov eller liknande, men jag skulle iallafall ha skruvat upp ett lager gips till för att slippa vara orolig...
 
Jag tror att dom behållt brunnen under då det låter lite tomt på ett ställe om man knackar sig runt på golvet. Får helt enkelt försöka se om man får fram något och vad man sen kan lösa för ytskikt.
 
Eller sätta på golvvärmen och titta med en värmekamera och då kanske se var den kan vara
 
Smart!!
 
Brunnen är fortfarande inte hittad. Har också försökt titta på ritningarna men det finns inga exakta mått som man kan gå efter.

Andra tips på hur man kan lösa detta brunnsproblem? Kamera från avloppet och försöka knacka underifrån?
 
Brunnen är hittad och planerna är lite förändrade.
Hade först tänka att lägga epoxy, samma som t ex IKEA har i sina varuhus men efter lite funderande så är det nu bestämt att det blir klinkers.

Behöver man göra något under klinkersplattorna eller är det bara att montera en brunnsmanschett och börja lägga?

Tänkte mest på att det kommer ju att bli blött där inne. Behövs det något medel eller hur gör man med vattnet som kommer att rinna genom fogarna?


OBS!

Även tips på bra garageklinkers önskas!
Har möjlighet att köpa i Norge också.
 
Redigerat:
Byggmax klinker Gres. 69:- kvadraten. Har dem i källaren. Finns i 2 färger.
 
Har kikat lite på dom. Faktiskt billigare än i Norge vilket nästan är ovanligt då det kommer till kakel och klinkers.

Bra kvalitet på dom hittills?
 
Ja jag är jättenöjd. Nu är dem ju genombrända så finns ingen yta som slits bort utan.
 
Ingen som vet om man måste behandla flytspacklet med något eller är det bara att lägga klinkers direkt på?

Tanken är då vad som händer med vattnet som försvinner ner genom fogarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.