lyxrenoveringar? nja det är ju bara arbetet man får rot på inte material och det brukar vara materialet som blir lyxen, underarbetet är detsamma oavsett om du ska upp med biltema plattor för 39:-/kvm eller italiensk marmor för 6000:-/kvm
 
Ditt svar är fel i flera dimensioner, det är inte staten som betalar det. Det är du som beställare som slipper betala en skatt. Det är en markant skillnad. Dessutom så drar skatteavdraget in mer pengar eftersom svarta tjänster blir vita. Samt att staten tjänar pengar på att läkaren inte försöker agera snickare.

Det finns i praktiken bara vinnare med Rotavdrag!
 
  • Gilla
Ester och 1 till
  • Laddar…
pacman42 skrev:
Det finns i praktiken bara vinnare med Rotavdrag!
Men alla de som vill jobba svart då? De måste ju också kunna livnära sig! :rolleyes:
 
pacman42 skrev:
Det finns i praktiken bara vinnare med Rotavdrag!
Näe, inte för de brancher som INTE får ROT-avdrag, då läkaren istället för att måla väggen kommer laga punkan på cykeln själv (då detta inte ger ROT avdrag).

Dvs cykelreparatören är en förlorare.

Även fönsterrenoveraren är en förlorare, då fönster ofta renoveras på en verkstad och inte "i hemmet".

Jag kan nog fortsätta hur lång tid som helst. Man balanserar om och styr vilka tjänster som blir billigare. De som INTE har ROT-avdrag blir därmed förlorare.

Ungefär som att pizza skulle vara skattebefriad medan hamburgare inte är det. Hamburgerkiosken granne med pizzerian kommer därmed att förlora på detta då han måste sänka priset på sin produkt för att konkurrera med pizzerian. See my point?

Jag har alltså inget emot principen med skattelättnaden, bara den att det är STATEN som väljer ut några saker som ska få lättnad medan andra inte får det. Skulle ALLA få det skulle jag tycka det var kanon!
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Du har naturligtvis rätt. Jag tänkte bara på de direkt inblandade i rot-avdraget, men sekundära effekter skall naturligtvis också tas med. Därför bör skatten sänkas för alla tjänster.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Ja, moms på tjänster bör ses över och sänkas, skulle garanterat ge mer i statskassan i längden då det inte ska löna sig att fuska.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
JohanLun skrev:
Näe, inte för de brancher som INTE får ROT-avdrag, då läkaren istället för att måla väggen kommer laga punkan på cykeln själv (då detta inte ger ROT avdrag).

Dvs cykelreparatören är en förlorare.

Även fönsterrenoveraren är en förlorare, då fönster ofta renoveras på en verkstad och inte "i hemmet".

Jag kan nog fortsätta hur lång tid som helst. Man balanserar om och styr vilka tjänster som blir billigare. De som INTE har ROT-avdrag blir därmed förlorare.

Ungefär som att pizza skulle vara skattebefriad medan hamburgare inte är det. Hamburgerkiosken granne med pizzerian kommer därmed att förlora på detta då han måste sänka priset på sin produkt för att konkurrera med pizzerian. See my point?

Jag har alltså inget emot principen med skattelättnaden, bara den att det är STATEN som väljer ut några saker som ska få lättnad medan andra inte får det. Skulle ALLA få det skulle jag tycka det var kanon!
Jag är snickare, och jag får INTE något ROT-avdrag. Jag vet ingen bransch som får ROT-avdrag. Däremot vet jag att privatpersoner har rätt till ROT-avdrag på vissa tjänster.
 
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
Ok, formuleringen kanske inte var 100%ig, men jag tror ändå budskapet borde gå fram? Bara vissa yrkesutövare får del av fördelarna med ROT.
 
AG A, du som snickare och den branch som ditt företag tillhör gynnas av ROT-avdraget jämfört med de företagare och branscher som inte fått någon skattereduktion.

Här finns en tabell där Skatteverket anger hur många utförare som ansökt om ROT-avdraget. Under 2016 var det 61 000 hantverkare och år 2015 var det 67 000 hantverkare.
http://www.skatteverket.se/download...3b5c/1483520285658/hus_December+2016xlsx.xlsx

Att införa skattereduktioner till vissa branscher tycker jag är lika dumt som att ge barnbidrag till familjer som inte behöver bidrag. Färre skattereduktioner och bidrag och lägre skatt för alla tycker jag är vettigare, men nu börjar jag bli politisk så det är bäst jag slutar nu.
 
  • Gilla
hsd och 2 till
  • Laddar…
Per Eskilsson skrev:
AG A, du som snickare och den branch som ditt företag tillhör gynnas av ROT-avdraget jämfört med de företagare och branscher som inte fått någon skattereduktion.

Här finns en tabell där Skatteverket anger hur många utförare som ansökt om ROT-avdraget. Under 2016 var det 61 000 hantverkare och år 2015 var det 67 000 hantverkare.
[länk]

Att införa skattereduktioner till vissa branscher tycker jag är lika dumt som att ge barnbidrag till familjer som inte behöver bidrag. Färre skattereduktioner och bidrag och lägre skatt för alla tycker jag är vettigare, men nu börjar jag bli politisk så det är bäst jag slutar nu.
Men du måste väl för faan förstå, att jag som utförare INTE ansöker om ROT-avdrag för mig själv! Jag som utförare ansöker om ROT-avdrag åt mina kunder. Det är inte jag, eller min firma som får någon skattereduktion. Det är kunden/beställaren som får arbetet billigare, genom att slippa betala full skatt.
 
JohanLun skrev:
Ok, formuleringen kanske inte var 100%ig, men jag tror ändå budskapet borde gå fram? Bara vissa yrkesutövare får del av fördelarna med ROT.
Du fattar fortfarande inte att det är kunden som får skattelättnaden, och de huvudsakliga fördelarna med ROT, va?
 
Per Eskilsson skrev:
Att införa skattereduktioner till vissa branscher tycker jag är lika dumt som att ge barnbidrag till familjer som inte behöver bidrag. Färre skattereduktioner och bidrag och lägre skatt för alla tycker jag är vettigare, men nu börjar jag bli politisk så det är bäst jag slutar nu.
Så du vill särskilja barnfamiljer och dela ut barnbidrag till vissa men inte andra? :rolleyes:
Men du tycker rot/rut är orättvist?
Rot/rut genererar mer skatt för staten än den kostar. Alltså tjänar staten(vi alla) på rot/rut.
Helt klart hade lägre skatt varit trevligare men jag tror inte den där läkaren hade målat mindre/lagat mindre punkor om det varit billigare. Den där läkaren hade nog tagit ett par extra pass och betalt målaren istället där det hade läkaren tjänat på i tid.
 
Redigerat:
AG A skrev:
Men du måste väl för faan förstå, att jag som utförare INTE ansöker om ROT-avdrag för mig själv! Jag som utförare ansöker om ROT-avdrag åt mina kunder. Det är inte jag, eller min firma som får någon skattereduktion. Det är kunden/beställaren som får arbetet billigare, genom att slippa betala full skatt.
Skillnaden är väl ändå av akademisk betydelse. Kontentan blir att du kan erbjuda samma tjänst som tidigare till ett lägre pris, vilket ger dig en fördel jämfört med branscher som inte täcks av ROT.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
scim skrev:
Skillnaden är väl ändå av akademisk betydelse. Kontentan blir att du kan erbjuda samma tjänst som tidigare till ett lägre pris, vilket ger dig en fördel jämfört med branscher som inte täcks av ROT.
Jag tror inte Du kommer igenom där. Viljan att försöka förstå finns inte. Lika bra att släppa.
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
scim skrev:
Skillnaden är väl ändå av akademisk betydelse. Kontentan blir att du kan erbjuda samma tjänst som tidigare till ett lägre pris, vilket ger dig en fördel jämfört med branscher som inte täcks av ROT.
Men du konkurrerar ju inte med branscher som inte omfattas av rot?
Det är ju lite och jämföra timpris på läkare och barnskötare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.