Hej,

Har köpt en Bosch WAT284E9SN och det kan vara läge att även köpa en torktumlare.

Har läst på lite som hastigast och det verkar vara en torktumlare med inbyggd värempump som man ska ha? Detta ska innebära att den inte pumpar ut den varma luften i rummet utan återanvänder för att torka tvätten?

Kondens maskin innebär vad jag förstår att man måste tömma ut en vattenbehållare lite då och då. Och att såga hål i väggen för ett utlopp känns inte häller så intressant.

Några förslag eller tips?
 
Kondenstorktumlarens slang är smal så den ansluter du lätt till tvättmaskinens utlopp.
 
Det är ingen större arbetsinsats med att tömma vattenbehållaren. Den rymmer flera liter. Maskinen brukar pipa när den ska tömmas.

Däremot kan du gott kolla hur lätt du får ut kondensorn för rengöring och hur lätt det är att rengöra området bakom kondensorn och "luftröret" ner till denna. Jag irriterar mig på att det inte går att komma till hela vägen i min torktumlare. Jag har hårig hund och får rengöra detta utrymme varje månad.
Det vanliga luddfiltret borstas av efter varje tumling.
 
  • Gilla
snowjim och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Att tömma vattenbehållaren tar ju mycket kort tid (dra ut, vänd upp och ner i hon, låt stå medan man rengör filtret, tillbaka) jämfört med att göra rent filtret så det tycker jag inte är någon anledning till att inte välja en kondenstumlare.

Tyckte det var skönt på vintern när tumlaren spred varm och fuktig luft inne eftersom det motverkade den vanliga torra luften.
 
Klart du ska ha en kondenstumlare. En frånluftstumlare drar mit mer energi.

Värmepump är dyrare och tyngre och en sak till som kan gå sönder men ger väsentligt lägre energiförbrukning och mindre varmt i rummet.
 
På min LG snurrar trumman bara åt ena hållet. Alla lakan bildar små bollar som är snustorra på utsidan och blöta på insidan...
Har även självrengörande kondensor. Det tar en timme för reparatören att öppna maskinen och faktiskt göra rent den eftersom det funkar kasst...
Sista LG jag köpt. Men andra märken har nog samma svagheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.