Behöver en avfuktare till tvättstugan kombinerat med duschrum och torkrum i källaren.

Var förbi både Mediamarkt och Elgiganten men antingen kunde inte säljarna utbudet eller så saknades fuktstyrda avfuktare.

Jag är ute efter en avfuktare som
- är fuktstyrd
- man kan koppla direkt till avloppet
- är någorlunda effektivt
- tystgående

Har tittat runt lite på forumet och generellt verkar Mitsubishi och Woods rekommenderas?

Känner ni till någon avfuktare som uppfyller dessa kriterier?
 
Jag har en Woods DS28F, funkar kanon. Vet inte om den är speciellt, men finns två lägen.
 
Vi kör den här i källaren för att torka tvätt, en av de bästa investeringarna vi gjort i huset
http://woods.se/Produkter/avfuktare/woods-ds40fs-2/
Enda funktionen jag saknar är att man kan trycka på en knapp så att den går med kontinuerlig drift under förutbestämt antal timmar och sedan går tillbaka till önskat värde.
Lätt att man glömmer den på när man hängt tvätt, men det blir inte så många extra kronor som går iväg.
Hur stort är utrymmet som skall kontrolleras.
Ofta har man större än man tror pga cirkulation av luft mellan rum och våningar etc. Så det kan vara bra att ta en som verkligen klarar behoven och inte en som ligger precis på gränsen.
 
Tack för alla tips, utrymmet är kanske en 8-10 kvm. Ljudnivån är som sagt viktig då rummen intill används som sovrum.
 
Avle skrev:
Tack för alla tips, utrymmet är kanske en 8-10 kvm. Ljudnivån är som sagt viktig då rummen intill används som sovrum.
Då är det vad jag vet bara Mitsubishin som håller måttet, vi har en i vår källare som vi är väldigt nöjda med.
 
M
fgo skrev:
Vi kör den här i källaren för att torka tvätt, en av de bästa investeringarna vi gjort i huset
[länk]
Har också en DS40FS i tvättstugan i källaren, funkar utmärkt man ställer steglöst önskad fuktnivå för att den skall gå igång så sköter den sig själv. Enda saken man kunde önska är att det fanns ett tystare läge också då den för rätt mycket liv när den går.
 
Tack för all återkoppling! Woods avfuktaren verkar väldigt prisvärd men när ljudnivån inte ens är listad blir man lite fundersam. Om det är som Peter2400 säger och det bara är Mitsubishi som har lite tystare varianter, vilken modell har ni eller vad kan ni rekommendera för produkt?
 
Jag har kört min Mitsubishi konstant i 8 år utan problem och drar ut fukten i källaren riktigt bra. Nu när vi byggde ut köpte jag en lika dan. Heter numer CANVAC Q AIR D14.
 
Woods är "state of the art"

Dock inte tystast vilket efterfrågades här.
 
  • Gilla
plaggis
  • Laddar…
A Avle skrev:
Tack för all återkoppling! Woods avfuktaren verkar väldigt prisvärd men när ljudnivån inte ens är listad blir man lite fundersam. Om det är som Peter2400 säger och det bara är Mitsubishi som har lite tystare varianter, vilken modell har ni eller vad kan ni rekommendera för produkt?
Woods specar väl själva 38-58dB? Åtminstone på alla ställen jag ser. Det är definitivt närmare 58dB den hamnar än 38. Antar att 38 är när den är inkopplad men avstängd för att sätta den i läget med lägre effekt gör nära på noll skillnad på ljudnivån.. :thinking:

Steglöst fuktstyrd med ratt. Det innebär visserligen att du behöver en extern hygrometer för att veta vad luftfuktigheten är, men å andra sidan är det i princip 0 elektronik i maskinen som kan gå sönder.

Kort sagt, stabila saker, men de låter.
 
Jag filmade 2 videor för at klargöra skillnaden på en MB och en Woods 12:a.
Har med en eltandborste för att man ska få en uppfattning av ljudnivån.
Mb 41db
Woods 38db
Hoppas det hjälper,

 
  • Gilla
swo och 1 till
  • Laddar…
A
Woods är självklart
Min har gått i 20 år konstant och är fuktstyrd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.