Hej,
Vi ska limma upp vårt första stenhus, och undrar nu om man ska limma kortsidorna av blocken?
Vi förstår att i hörn (där man får släta ytor mot varandra på kortsidorna) så ska det limmas, men vi är av delad åsikt om kortsidorna i övrigt.
Blocken är köpta av Solbet och har två vertikala skåror på ena sidan och två vertikala fjäder (som ska passa i noterna på anliggande block).

Om man inte limmar kortsidan, innebär det inte att eventuell blåst/luft tränger igenom, för det blir väl väldigt svårt att få helt tätt mellan två skarvar?

Tack på förhand!
 
De flesta block behöver man inte limma emellan, men tex Aeroc säger att man ska limma mellan deras block. De har dock bara noter, inga fjädrar, så där sätter man blocken på plats och fyller hålet ovanifrån i efterhand.

Om man bara lyfter blocken på plats så tätt som möjligt (istället för att skjuta ihop dom), så blir glipan minimal.
Blåst är inte ett problem eftersom blocken putsas på bägge sidor. Skulle glipan bli för stor så kan luften möjligen börja cirkulera och orsaka en köldbrygga, men det ska ganska mycket till för det (vi hade några ställen där murarna slarvat och man kunde se rakt igenom väggen, men det verkar funka ändå).
 
Hej och tack för svar.
Vad är det som gör att olika tillverkare har olika rekommendationer för samma typ av block (med både not och fjäder)?
Ytong specar tex att man ska limma kortsidorna, men enligt deras intruktionsvideo så limmar de inte kortsidorna (https://www.youtube.com/watch?v=6zY5zu_wOnQ).
Vi har tänkt ha puts på utsidan men bara spacklat/målet på insidan. Men om vi tex hade velat ha tegel som fasadbeklädnad, då hade man ju haft en luftspalt mellan tegeln och lättbetongen.

Jag har mailat Solbet och ställt frågan också, men tänkte höra andras åsikter här med.

Mvh
 
Redigerat:
Jag pratade med en representant för någon utan av de stora lättbetongtillverkarna, minns inte om det va aeroc, ytong eller hh. Frågade specifikt om man skulle limma kortsidorna. Enl denne stod det att det skall göras i de svenska riktlinjerna, men gjordes inte utomlands för det ansågs onödigt.
 
Solbet påstår att deras kortsidor inte skall limmas, medans Ytong (Xella) som har väldigt likvärdig konstruktion på sina block, säger (och visar i sin monteringsanvisning) att man ska limma kortsidorna.

En glad amatör undrar ju om det finns någon fördel/nackdel med att limma kontra inte limma dom.

Finns det ingen murare eller byggare som kan dela med sig av sina åsikter eller erfarenheter? Det byggs ju trots allt väldigt mycket stenhus just nu.

Mvh
 
Om man putsar och nätarmerar putsen så innebär det ingen fördel att limma kortsidor då passformen är det viktiga limning o armering måste dock ske på långsidor och passas in i våg och lod.
Viktigt är att armera kring öppningar med balk ovanför samt för syll o hammarband...

Jag skulle inte bygga ett lättbetonghus utan använda eps som fylls med betong då det systemet är överlägset tycker jag
 
byggarätt skrev:
Jag skulle inte bygga ett lättbetonghus utan använda eps som fylls med betong då det systemet är överlägset tycker jag
Varför då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.