Ska anlägga en förhöjd platta på mark (104m2), För detta så skall en grundsula gjutas och sedan skall det muras med lättklinker till rätt höjd. Nu till min fråga, funderade en del angående formningen av grundsulan (800x300), skulle man inte kunna bygga upp formen med lättklinkerblocken (Finja fördel) som jag sedan skall mura med? Åldersbeständig plast eller dylikt mellan lättklinkern och betongen, två block (350mm breda) på höjden och slå ner stöttor med jämna mellanrum för att se till så att blocken stannar på plats + eventuell extra förstärkning?

Någon som har gjort något liknande? Eller är det en dum idé..
 
Blir det inte onödigt mycket och tungt arbete?
Skiva eller råspont går snabbt att bygga upp och riva.
Vill du vara snål gör du det med reglarna som du bygger väggarna med efteråt, så gjorde man förr om åren.
 
Tänkte mest på att blocken skall bäras fram till grundsulan oavsett, om de då ligger som form så är det bara att lyftas upp på sulan då man murar.
 

Bästa svaret

Grundsulan skal helst gjutas mot komprimerad (dvs orörd) mark. Bäst är om man kan använda marken som gjutform. Om det inte är möjligt pga nerrasande kanter föreslår jag råspont som kantfodring så att det blir så små ingrepp som möjligt. Det normala är att man gör sulorna 400 mm bredare än lecastenen och 200 mm höga.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.