KristinaRT
Någon som framgångsrikt fått bort kirskål i en häck? Utan att gräva upp häcken...

Tänker att inte ens kirskål kan överleva om inte blad får växa till och fotosyntetisera, så om jag plockar varje blad och drar upp så mycket rötter jag kan borde det väl gå att försvaga den och sedan utrota den. Eller?
Någon som lyckats?

Täckning fungerar tyvärr inte på spirea- och ligusterhäckar som har massor av stammar.....
 
BirgitS
Som jag ser det tänker du helt rätt, t.ex. så överlever inte kirskål i en gräsmatta, men det gäller att vara ihärdig och noga gå igenom ytan varje vecka utan att ge upp.
 
Gör det något om den är i häcken? Jag menar om den håller sig i botten så att säga.. (Men att du begränsar området i övrigt). Du kan ju både lägga duk/väv/plast och gräva bredvid häcken (markera kanten)..? :)
 
Jag tror inte att du kommer att palla att få bort varenda grön yta från samtliga delar av plantan. Kirskål har ett enormt rotverk. De breder ut sig med kvadratiska "celler" med rötter som ligger relativt ytligt, men sedan skickar de ner en lodrät rot också, och ett nytt rutverk på 30 - 40 cm djup. Alla plantor samverkar via rotsystemet.

Det som fungerar relativt effektivt är roundup, och i princip skall det gå att vattna med det inne i en häck, så länge ingen roundup hamnar på blad som hör till häcken. Har dock aldrig provat det själv. Men det hävdas att så länge du inte får roundup på en grön del av en planta så skall den inte ta upp giftet. Just tack vare rotsamverkan så behöver du inte få roundup på varenda kirskålsplanta heller, det sprider sig via rotnätet.
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
Ta inte bort de allra små skotten; rensa när skottet fått 2-3 blad. Då har skottet börjat tära på roten och utarmas successivt annars utvecklas istället rotsystemet. Rensa max en gång i veckan. Jag gjorde så i min förra trädgård där kersen etablerat sig i en thujahäck; grannen och jag kämpade gemensamt. Det tog en hel säsong men vi lyckades!
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT
Snigla - Tyvärr håller sig kirskålen inte i häcken utan försöker invadera magnoliarabatten, rosrabatten och pallkragarna :(

Hempularen - tro mig jag vet! Grävde upp nystan med rötter i går, och de sträckte sig längre än jag trodde. Men utan gröna delar ingen fotosyntes och utan fotosyntes dör den (hoppas jag, misstänker dock att kirskål skulle överleva en atombomb....)

Yonna - det låter hoppfullt! Som tur är står häcken inne i trädgården, jag jag kan ta från båda sidor och är inte beroende av grannen!
 
Håller med yonna ovan. Jag har utrotat kirskål i gräsmatta genom att vara på den som en igel och plocka/klippa så fort jag sett att skotten sticker upp med ett par blad. Under fristående bärbuskar jag jag i princip utrotat den nu genom att först rensa ordentligt och därefter hålla efter.

Det är fullt möjligt, men kräver att man inte tar uppehåll under säsongen. Dessutom att man låter plantan dränera sig själv på energi. Låt den dra upp näring från rötterna som den behöver för att växa och innan fotosyntesen kan dra igång på allvar och skicka ner energi till rötterna så plockar du plantan.
 
Om jag minns rätt är inte ogräsmedel som MCPA m.m vidare effektivt mot kirskål, men roundup bör vara mycket effektivt. Då det finns angränsande växtlighet skulle det kunna vara ett alternativ att stryka på roundup på bladen så du inte dödar buskarna.

Glyfosat som är aktivt ämne i Roundup bryts ner efter kontakt med jorden så det ska inte vara risk att du påverkar övrigt växtlighet med den här metoden. Men som alltid rekommenderar jag att börja testa på ett avgränsat ställe först för att verifiera att du får önskad verkan.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
jag lyckades utrota min kål med hjälp av Roundup.
 
KristinaRT
Vill inte spraya eftersom den växer inne i häcken och jag är rädd om den..
Sprutar bara där det inte växer annat.
 
KristinaRT skrev:
Vill inte spraya eftersom den växer inne i häcken och jag är rädd om den..
Sprutar bara där det inte växer annat.
Om du använder en gel kan du stryka på istället för att spraya: http://www.granngarden.se/Roundup/Ogräsmedel-Roundup-Gel,-150-ml/p/1169912_BASE

Det borde även gå att blanda till en egen mix om du har vanlig flytande Roundup hemma så du kan stryka på den med pensel.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Som sagt, om du kan komma åt att spruta i häcken, ex. innan den får blad (kirskål är väl rätt tidig), så skall det gå utan att skada häcken. Men jag skulkle nog provat väldigt begränsat först, och ev. mer storskaligt nästa vår.

Det finns som sagt roundup i påstrykningsflaska.
 
KristinaRT
Vintergrön liguster och spirea... Den ena har blad och på den andra spricker knopparna vilken dag som helst.

Men det kan vara värt att testa att droppa på med en spruta. Testa på halva häcken för att se vilken metod som är effektivast. Round-up eller manuell rensning...
 
Roundup (d.v.s. glyfosfat) fungerar, men du måste vara VÄLDIGT FÖRSIKTIG när du använder det. Det är stor risk att att du dödar häcken eller något annat du absolut inte vill ta bort. Det finns risk att kirskålen och häcken har rotkontakt (!) och glyfosaten KAN ta död på häcken via rötterna. Glyfosat kan också tas upp via barken och döda häcken. Förresten... man vattnar inte med Roundup!
Vad som kan fungera är att du klipper och trimmar gräset och kirskålen med gräsklippare och trimmer där du kommer åt och sen plockar i häcken. Det kommer att ta flera åt innan man ser något resultat. Alternativt kan du pröva att pensla Roundup på kirskål bladen i häcken. Det är lite jobbigt, men det fungera och är det säkraste alternativet.
Jag har nu i några år försökt få bort kirskål ur en blomrabatt, och snart har jag lyckats. Första året blandade en ca 10% Roundup lösning och strök försiktigt med en liten vattenfärgspensel ett streck på varje blad. Jag var noga med att det inte skulle droppa av bladen eller komma på andra växter. Nästa vår var alla lökväxter borta. Alla tulpaner, påskliljor och vad de nu alla lökväxterna hette och som vi haft i många år var borta. Bara lite kirskål var kvar bland det andra perennerna. Jag fortsatte sen följande år på samma sätt att pensla på Roundup. Kirskålen minskar varje år, och i år kanske den är borta på samma sätt som tulpanerna :).
Så pröva på att pensla på ett streck Roundup på bladet. Efter några veckor dör de bladen och du kan pensla de plantor du missade första gången eller som kommit upp efter det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.