S
Jag har hört att det är väldigt dumt att måla en mörk fasad ljus? Därför att oavsett om man målar med en ljus färg ovanpå, suger den mörka färgen åt sig värme och "kokar sönder" den ljusa färgen efter ett tag?

Funderade att måla en brun gavelspets vit men blev orolig om den vita färgen blir dålig snabbt?
Skitsnack eller sanning?
 
KristinaRT
Skitsnack

Vi målade om hela huset från brunt och brunsvart till ljusgrå och vit för ca 5 år sedan. Hittills har ingen färg kokat bort och då har vi en gavel mot söder.
Fast det kanske varierar med olika färgfabrikat och kvaliteter?
 
S
Vad härligt att höra!

Kommer att måla med Beckers Perfekt akrylat,.
 
Det finns färger som inte passar att måla över vissa andra färger med. Men det har ingenting med kulören att göra. Och det har inte med värme att göra heller. Så skitsnack alltså.
 
Har samma sorts fundering. Förra ägaren har hunnit börja målat en sida av huset med en "modern" färg - väldigt svart. Detta är ett 50-talshus och jag gillade den ursprungliga kulören som är en tidstypisk blek grön. Frågan är, går det att måla över en mörk /svart fasadfärg utan att riskera problem? Kan det bli för tjockt med färg?
 
Det är värre att gå från ljus till mörk än tvärt om. Viktigare är dock att hålla koll på de olika färgtyperna. Man kan absolut inte använda en akrylatfärg på en fasad som saknar luftspalt bakom panelen.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
justusandersson skrev:
Viktigare är dock att hålla koll på de olika färgtyperna. Man kan absolut inte använda en akrylatfärg på en fasad som saknar luftspalt bakom panelen.
Intressant, har aldrig sett den uppgiften tidigare!
 
Eftersom akrylatfärg är diffusionstät måste träet kunna släpp ut sin fukt någonstans. Skall man vara väldigt noggrann finns det många parametrar som man behöver ha koll på. Jämförelser bakåt i tiden försvåras dessutom av skillnader i virkeskvalitet och arbetsmetod. Själv skulle jag aldrig överväga att använda akrylatfärg, men har träfasaden en luftspalt behöver man inte riskera att allt ruttnar upp.
 
Är det en luftspalt bakom är det ju bara träfasaden som ruttnar. Tät färg bildar en enstegstätat fasad och om fukt kommer in blir det ungefär som på de putsade fasaderna..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.