Tjena,

i väntans tider med husköp tänkte jag börja bygga upp en verktygsarsenal, och skulle behöva lite input på vad som är värt att skaffa. Hittills har jag:

Kap/Ger: GCM 8 SJL
Grovdammsugare: GAS 20
Sticksåg: GST 160

Tanken är att i första hand lägga till:
Cirkelsåg (med skenor)
Borr/Skruvdragare
Multiverktyg (Någon GOP)
Excenterslip

Är väldigt nöjd med de verktyg jag har hittills så tänkte hålla mig till Bosch-Blå om det inte finns uppenbara brister där; samt hålla mig till verktyg som kan bytlåna accar och passa med grovdammsugaren.

Det jag egentligen undrar över är:
- Missar jag någon viktig del i arsenalen? Förhoppningsvis ska jag täcka in allt som inte används väldigt sällan (t.ex. ligger nog en handöverfräs utanför planerna för tillfället).
- Vilka verktyg (förutom borr/skruvdragare) är värda att ha sladdlösa? T.ex. både Cirkelsåg och Multiverktyg finns i båda utförandena. Finns det pengar att spara i sladdlösa om man redan äger laddare och accar till rätt serie?
- Vilken serie av sladdlösa verktyg rekommenderas? Jag hoppas på relativt få verktyg som klarar det mesta, är därför inne på att 18v kanske är att föredra jämfört med 10.8v (FFA då borr/skruvdragare klarar större last)? Dock är priserna för 18v ganska mycket högre.
- V-Li eller V-EC för sladdlösa verktyg?

Tack på förhand!
Daniel
 
Redigerat:
Hej

Jag kan lika gärna vara först, för standardrekommendationen på forumet är: tänk sänksåg istället för vanlig cirkelsåg. Sedan jag köpte sänksåg har jag inte tagit i min gamla handcirkel. Sedan om det ska vara en sänksåg med eller utan klyvkniv får du avgöra själv, själv hade jag inte valt bort den men då måste du gå utanför ditt systemtänk tyvärr.

När det gäller batteri eller sladd resonerar jag som så att eftersom jag inte jobbar yrkesmässigt med mina verktyg utan bara ibland och några timmar i stöten, så klarar jag mig bra utan batteriversionerna. Fördelarna med nätdrivet har ju (hittills) varit bättre kraft och lägre pris.

När det gäller batterivalet hade jag försökt hålla mig till 18V över hela linjen, känns som att det är ett bättre alternativ när man ska ha grejorna till att bygga/renovera med. Dessutom kan handtagen på 10,8V maskinerna upplevas som för stora av vissa men det är det ju dina händer som avgör.

Lycka till med uppbyggnaden av maskinpark och framtida husköp!
//Ronnie
 
Redigerat:
  • Gilla
Setomidor
  • Laddar…
Microkatten
Det beror på vad du skall använda maskinerna till. Jag antar husrenovering? Jag håller helt med Pysslarn.

De enda batterimaskiner jag har är borr/skruvdragare. Det är klart, skall du upp på tak eller andra svårare ställen och såga eller dylikt så kanske även andra typer av batterimaskiner kan vara bättre,Mina dragare är 18v, eftersom jag inte räknar med att stå dagarna i ända och skruva/borra, och då är vikt inte lika viktigt. Jag har borrat/dragit ett par tusen skruvar i golv, vägg och tak utan någon stor längtan efter lättare maskiner.

Känn inte heller något tvång att hålla dig till ett märke (om du nu inte väljer många batterivarianter). Själv har jag Festool, Bosch blå, Makita, Fein och deWalt. Varje märke är starkt på vissa maskiner, och mindre starkt på andra.

Skall du riva i huset kan en tigersåg vara bra. Fräs om du t.ex. vill göra egna golvlister och foder, eller inredningsdetaljer som hyllor och annat. Laser och/eller vattenpass om du skall lägga golv, väggar etc.
 
Redigerat:
  • Gilla
Setomidor
  • Laddar…
Tack för väldigt informativa och bra svar! Jag räknar med att uppgifterna de närmaste åren är allt från att bygga staket till en carport eller inbyggda bokhyllor; dock inget helrenoveringsprojekt med asbestmask om jag kan undvika det.

Det är främst icke-tekniska krav som gör mig sugen på att hålla mig till Bosch Blå, trots att håller med om att andra märken har sina sweet spots och i många fall ger mer för pengarna;
- Dels gillar jag en enhetlig look i garaget (inte att underskatta!)
- Dels gör min längre tidshorisont att jag har lyxen att kunna leta bättre begagnade verktyg i långsam takt, och då är det relativt lätt att hitta just Bosch Blå som folk knappt tagit av plasten på
- Sist men inte minst har jag funderingar på att hyra ut verktygen när de inte används. Visseligen i väldigt liten skala, men bara som ett sätt att skrapa ihop hundralappar för att i sin tur köpa ännu fler leksaker (!). Även här känns det lite enklare att hålla sig till samma fabrikat.

Tack för tipset om Sänksåg vs. Cirkelsåg; jag ska leta runt och läsa på lite för att bättre förstå skillnaderna (även om jag tror dig!). Synd på klyvkniven bara; en snabb googling visar att de var vanligare förr och anses vara mer säkra. Gissar att en stor nackdel med sänksågen är att den kommer bli svårare att få tag i beg. :)

Siktar på en 18v-maskin som kombinerad borr/skruvdragare (att ersätta den billgare B&D som jag redan lessnat på). Har ni starka åsikter runt V-Li mot V-EC (jag personligen gissar att man som hemmafixare får svårt att slita ut ens Li-versionen).
 
Microkatten
Definitivt klyvkniv på sänksågen, Säkerhet är viktigare än enhetlig blå estetik i garaget! ;)

Ett annat tips är att köpa en skruvdragare och en borrskruvdragare. Det hade jag stor användning av när jag t.ex. lade plankgolv och förborrade innan skruvning och använde maskinerna växelvis. Skulle varit ett h-vete att behöva byta mellan borr och bit hela tiden...dessutom är skruvdragaren mindre så där slipper du mycket av ev viktproblem.
 
  • Gilla
Setomidor
  • Laddar…
Tyvärr har du nog rätt angående klyvkniv. :)

Finns det några (bra) sänksågar som har kompatibla skenor med Bosch? Eller finns det ingen vits att ha skenor som passar även till t.ex. sticksågen när man väl har en sänksåg?
 
Sticksågen används ju oftast till svängda snitt, eller mindre precisa kapning.

Bosch såg passar på andras skenor, men inte andras sågar på Boschskenorna.
Kör själv med Bosch sänksåg och jag skulle inte tveka att handla en likadan igen, trots avsaknad av klyvkniv.

Kolla priserna på de du fastnar för på tex www.idealo.de

Lycka till. :)
 
  • Gilla
Setomidor
  • Laddar…
Mafells sågar passar på Boschskenor. Konstigt vore det ju annars, eftersom det är Mafells system som Bosch har köpt. Mafells sågar är sällan billiga tyvärr.
 
@FredrikR: Tänkte i första hand på en tillsats till sticksågen som gör att den går på skena [1], en sänksåg kanske ersätter den rakt av?

Tack för tipset om idealo.de. :) Jag har knarkat där redan, och det får även begagnatpriser i Sverige att kännas höga. Hade korn på en annons igår med skruvdragare och dubbla 4,0-accar för ~1600:- inkl frakt. [2], men för 100:- mer får jag samma kit nytt från Tyskland [3] och då känns det mer värt att bara ta den därifrån.

@mattiasp Bra tips; dock verkar de inte heller ha klyvkniv (i varje fall inte på alla?)

Har läst på en del, och klyvkniv eller inte verkar vara en väldigt omfattande debatt (i varje fall på sänksågar). Som jag förstår det kommer den till sin rätt FFA när man sågar "levande material" (stockar eller liknande) med inre spänningar [4]. Har läst om en del tillbud både här på forumet och internationellt [5], och i de fallen verkar det som att klyvkniv inte hjälpt. Användare på [5] påstår också att Mafells/Bosch har en bromsande elektronik som till viss del fyller funktionen av klyvkniven.

Till sist: hur stor roll kan ett "anti kick-back support" [6] fylla i relation till klyvkniven, förutsatt att man kör den på skenan?

1. https://www.bosch-professional.com/se/sv/fsn-sa-35828-ocs-p/
2. http://www.tradera.com/item/302432/...offsmaskin-borstlos-2-li-ionbatterier-laddare
3. https://www.cbdirekt.de/bosch-akku-...und-al-1820-cv-in-l-boxx.html?sPartner=idealo
4. https://www.bosch-professional.com/gb/en/community/category/riving-knife-query/391520-t
5. http://festoolownersgroup.com/other...switching-to-mafell-mt55/msg470592/#msg470592
6. https://shop.bosch-professional.com/gb/en/product/system-accessories-fsn-rs-kickback-stop--27306
 
Har man både sänksåg och skentillsatsen till sticksåg tror jag inte sticksågen kommer slitas ut längs skenan. :)
Men en bra sticksåg är värdefull i verktygssamlingen.
 
  • Gilla
vjutvik
  • Laddar…
Jag har både sänksåg och en sticksåg som inte bara kan, utan är konstruerad för att kunna användas med skena, dvs en Mafell P1cc. Jag kan säga så mycket att den bara har använts med sken vid ett ytterst fåtal tillfällen när den var ny. Idag skulle jag använda andra tekniker för att nå samma mål.
 
Microkatten
En bromsande elektronik var intressant, såsom diskuteras i din referens 5! Där pratar de om Mafell, har verkligen Bosch samma?

Vad Bosch säger om klyvkniv i din ref 4 tycker jag är lite missledande. Jag tror också att ordet "timber" rör till det. Bosch-representanten verkar vara brittisk. På brittisk-engelska betyder "timber" bl.a. färdigsågat virke, såsom plank och reglar, och inte bara stockar. På amerikansk-engelska skulle motsvarande heta "lumber". Det kan finnas spänningar i allt virke, och där kan en klyvkniv (eller bromsande elektronik) bidra med att öka säkerheten. Det finns väl knappast några spänningar i t.ex. spånskivor, men nypet runt klingan kan ju uppstå även av andra orsaker än inneboende spänningar.

Det bästa vore väl då att ha både klyvkniv och bromsande elektronik :D, men i alla fall ett av dem. Jag har fått kickback med min Festool-sänksåg, trots klyvkniv. Det betyder ju inte att klyvkniven är värdelös, den kanske har räddat mig från många kickbacks, men det har jag ju inte märkt av förstås!

Vad jag förstår så kan ett anti-kickback support i vissa situationer förhindra kickback när den hindrar sågen att backa, eller begränsa effekterna av kickbacken genom att stoppa upp kastet bakåt. Men den ersätter inte en klyvkniv (eller elbroms), utan är snarare ytterligare en bra säkerhetsdetalj.

Detta är bara mina personliga reflektioner efter att ha snickrat i ett drygt år. Jag vet att jag gör, och kommer att göra, misstag och kan någon säkerhetsdetalj minska risken för att jag skall såga av ett finger eller två så tycker jag den är värd att ha.
 
  • Gilla
Setomidor och 1 till
  • Laddar…
Tack FredrikR/Mattiasp; då blir det en sänksåg och en skenlös sticksåg!

Letat lite mer på säkerheten runt klyvkniv och börjar känna mig rätt bekväm med att köra en sänksåg utan, även om jag absolut skulle ha en på en cirkelsåg. En tråd om cirkelsågar på ett brittiskt forum var väldigt intressant då någon bemödat sig med att kontakta flera tillverkare och fråga [1]; och konsensus där verkar att tillverkarna själva i varje fall är trygga med funktionen utan klyvkniv.

Har även lyckats lägga vantarna på en GEX 125-150. :cool:

1. http://www.ukworkshop.co.uk/forums/#p889527

Ännu ingen input runt EC eller inte på trådlösa verktyg, är det en gimmick? Hur är det med Bosch nyare GSR 18 V-EC FC2, dvs. fem-i-ett lösningen med flexibla halsar? Det verkar billigare att beställa t.ex. en vanlig GSR (eller till och med en GSB) + en matchande GDR än att köpa ett FC2-kit.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Personligen skulle jag inte köpa en sänksåg utan klyvkniv. Jag äger iof ingen sänksåg men har planer på att köpa en om det kommer ett bra erbjudande eller när jag verkligen behöver en. Har läst en del men inte landat i vilken modell/ tillverkare. Jag tyckerdet känns dumt att inte värdera säkerheten högt. Både vad gäller pengar (inom rimliga gränser) och i val av märke.

Vad gäller multiverktyg så skulle jag nog idag köpa en batteridriven. Näst efter skruvdragare är det verktyget jag använt flest gånger. Oväntat ofta så hamnar man i en sits då verktyget "behövs". Ofta mindre operationer, då vore det smidigare att ha en batteridriven.
 
Kör V-EC om möjligt, de borstlösa motorerna är effektivare och har inga kol som slits. :)

Har en FC2 som jag "vunnit" här på Byggahus och har recenserat i den här tråden: https://www.byggahus.se/forum/verkt...ill-testa-en-bla-bosch-gsr-18-v-ec-fc2-4.html

Priset är en nackdel, men i övrigt är det en väldigt fin och användbar maskin.

Har även råkat beställa en GSR 12V - 15FC (typ samma fast 10,8V) som med lite tur kommer i veckan. :surprised:
 
Redigerat:
  • Gilla
Setomidor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.