Hej

Jag har ett piano där några tangenter fastnar. Någon som vet vad man kan göra åt det?

Med vänlig hälsning,

Peter
Närbild av piano tangenter, några verkar vara fastnade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på insidan av ett piano som visar mekanismen för några tangenter, varav några verkar ha fastnat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på pianomekaniken där tangenter och hammare syns, potentiella fastnarproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Invändig vy av ett piano med synliga mekanismer och tangenter, några ser ut att fastna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har samma fråga som du... vet inte om det är lika för dig men i mitt fall är det själva tangenten som är trög och inte mekanismen.
Tangenten har en skåra med något mjukt där ett styrstift skall löpa och det är där mina tangenter verkar kärva.
 
Earplugged skrev:
Har samma fråga som du... vet inte om det är lika för dig men i mitt fall är det själva tangenten som är trög och inte mekanismen.
Tangenten har en skåra med något mjukt där ett styrstift skall löpa och det är där mina tangenter verkar kärva.
Problemet är att det är för lite utrymme mellan tangenten A och träramen B. Det ska gå att justera men jag hittade inga skruvar så jag tog bort täckplattan på tangenterna (längst ut på de vita tangenterna där A och B möts). Inte snyggt men nu går det i alla fall att spela.

Pianotangenter märkta A och B där vit tangent A är nära träram B med borttagen täckplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok,då har vi inte samma problem, min tangent går fritt vid kortänden där din kärvade.

Verkar som det är spåret som blivit för trångt av någon anledning så stiftet går för trögt och håller kvar tangenten.
 
Earplugged skrev:
Ok,då har vi inte samma problem, min tangent går fritt vid kortänden där din kärvade.

Verkar som det är spåret som blivit för trångt av någon anledning så stiftet går för trögt och håller kvar tangenten.
Här finns lite olika fel och vad man kan göra: http://youtu.be/qCB_etJLVMs
 
Peter, vad jag vet så ska hela halva mekaniken gå att dra ut, kan vara så att mekaniken inte är rätt inskjuten så kommer någon tangent att ta i listen.

Earplugged, snabbfixet för kärvande tangenter är att ta ett stadigt tag i tangenten trycka åt sidan och uppneruppnerupp sedan åt andra sidan lika dant. Filten i hålet i tangenten sväller lite av fukt och behöver tryckas ihop. Har det fungerat tidigare så ska man nog inte karva bort lite filt.

Protte
 
Tack Peter för länken, den var klart informativ och tack Prototypen för det konkreta tipset jag tror jag börjar där och ser om det hjälper att trycka ihop filten lite genom att "joxa" lite... :)
 
Lösningen blev en kombo av tipset ovan och ett tips i filmen, "joxandet" hjälpte till viss del och tangenten gick nästan helt tillbaka och sedan vred jag det bakre styrstiftet någon grad för att bli "smalare" och nu är det perfekt igen!! :)
 
  • Gilla
peter_sweden
  • Laddar…
prototypen skrev:
Peter, vad jag vet så ska hela halva mekaniken gå att dra ut, kan vara så att mekaniken inte är rätt inskjuten så kommer någon tangent att ta i listen.
Jag skulle behöva montera en distans i "lådan" tangenterna ligger i för att öka avståndet till tangenterna men jag lyckas inte dra ut den med någorlunda milt våld (den rör sig lite när jag drar i den) och kag hittar inga skruvar/spärrar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.