Stefan1972 skrev:
jo men det var ju lite det jag menade, det är klart att det går att få skapligt men vem betalar en målare 5dagars arbete för enbart ett tak? Visst har ett proffs lättare att få det bra snabbare men mycket hänger det ju på gipsjobbet också. En del snickare lägger ju i spillbitar och tror att målaren fixar det.........
Absolut kan det underliggande felet vara gipsjobbet. Är detta en totalentreprenad så ska ju TS egentligen inte prata med målaren alls utan rikta alla sina synpunkter till totalentreprenören så får den rådda i vem som egentligen ska åtgärda det. Jag tror att just nu är det enklast för målaren att åtgärda detta istället för att riva ner gipsen och börja om...
 
@rsa: Det där ser inte roligt ut...Även om jobbet är svårt och tidsödande skulle jag inte acceptera det slutresultatet.
 
  • Gilla
rsa
  • Laddar…
Vi har haft två olika målarfirmor, en för nedre plan och en annan för ovanvåning några år senare. Båda spacklade hela takytan. Mörklade och kolla släpljus. Tror inte det tar så mycket längre tid om man gör så från start.
 
Kretikos, precis så skulle jag också göra om jag gjorde det själv! En annan målare jag pratade med sa att de gör ungefär som du beskriver.

Det kommer en oberoende besiktningsman i morgon och kollar. Jag hoppas verkligen att han tycker lika dant som _alla_ andra jag har pratat med och visat bilder till; att det är katastrofalt dåligt gjort! Jag är dock lite orolig för att han kommer på dagen. Då syns det mycket mindre än på kvällen. Jag hoppas verkligen besiktningsmannen accepterar att man tänder en bygglampa och lyser på taket för att visa allt elände..
 
Nja det där är ju "bara" skarvarna som är spacklade och det ser väl sådär ut. Även om just släpljus är förrädiskt, så tror jag man skulle se dessa skarvar utan släpljus.
Skulle vara kul att se hur det ser ut om man sätter en bredspackel över skarvarna, då kan man se hur långt ut från skarvarna dom spacklat.
Tror inte man kan skylla på gipsningen i detta fall.
 
Som många andra påstår - i "fel" ljus, är det i princip omöjligt att göra så att skarvarna inte syns. Detta har nödvändigtvis inte att göra med att just själva spackelkanterna syns pga att de har slipat dåligt, utan det är pga att spacklet inte är samma underlag som gipset. Därför ser man en skillnad i "fel" ljus mellan gipsunderlag och spackelunderlag.
 
Skulle nog påstå att om du lyckas fånga dessa skuggor på kort är det tragiskt dåligt.
Även i släpljus ska det va svårt att se när man tar kort med en mobil kamra tex.
 
Ragganof, du har helt rätt. Det var inte lätt att få med det på bild. I verkligheten ser det mycket värre ut!

Jörgen Ö, jag har satt ett vattenpass över skarvarna och då ser man att vissa bullar bygger (står ut) 5-7mm! Jag såg lite av spacklingen innan de målade över och kortändarna var väl spacklade ca 20cm.

Där skivorna är fasade sak man väl i princip kunna slipa ner så att det blir jämt med skivorna. Det är väl det som är tanken!
 
Samma sak hos oss. I takt med att huset torkar ser det allt värre ut. Betalat extra för släta innertak. Är detta ngt som hanteras på 2-årsbesiktning? Tacksam råd.
 
  • En spricka i ett slätt innertak längs med en väggkant i ett hus, synliga tecken på byggnadsstress.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slätt innertak med synlig sprickbildning och två infällda spotlights.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Innertak med synliga sprickor och ojämnheter i ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Innertak med ojämn yta och skuggor, inredningsdetaljer synliga i ett hörn av rummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M May skrev:
Samma sak hos oss. I takt med att huset torkar ser det allt värre ut. Betalat extra för släta innertak. Är detta ngt som hanteras på 2-årsbesiktning? Tacksam råd.
Bild nr1: så ser det ut när man satt upp ett hörnskydd i metall. Dessa släpper oftast ett nåt år. Åtgärdas med att byta ut till ett hörnskydd i papper och plast. Det blir dock ommålning på detta område.
Bild nr2: Kortkanter på gips är alltid luroga att få till. Det krävs oftast en bredspackling för att få den bästa kvalitén.
 
Kollat skarvarna med bredspackel och skarvarna bygger ca 2-3 mm på 10 cm vilket verkar vara bredden på spacklet. YBG säger 35 cm. Även längdskarvarna syns, dvs rutnät i taket. Vi får se vad besiktningsmannen säger.
 
  • Tak med synliga skarvar efter spackling och taklampor med hängande kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S SpackelFredrik skrev:
Bild nr1: så ser det ut när man satt upp ett hörnskydd i metall. Dessa släpper oftast ett nåt år. Åtgärdas med att byta ut till ett hörnskydd i papper och plast. Det blir dock ommålning på detta område.
Bild nr2: Kortkanter på gips är alltid luroga att få till. Det krävs oftast en bredspackling för att få den bästa kvalitén.
Menar du sådant man skruvar upp? För hörnskydd i metall och papp släpper inte efter nått år. Om man inte satt dom för tajt mellan golv och tak.
 
Det här ser mer ut som att man inte lagt ngn förstärkning alls, varken i papp eller plast eller metall. Man har bara spacklat upp hörnet och när spacklet sjunkit/torkat ses kanten av gipsen igenom. Fult.

Men vi har släpp av pappvinkel också - i taket. Hur kan man fixa det, limma lokalt eller behöver man riva upp hela och göra om med spackel och målning?
 
  • Felaktigt spacklat hörn där gipsskivans kant syns, med synlig pappvinkel i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Ragganof skrev:
Menar du sådant man skruvar upp? För hörnskydd i metall och papp släpper inte efter nått år. Om man inte satt dom för tajt mellan golv och tak.
Troligtvis har man använt ett vanligt hörnjärn ( JS / HS 29 ), dessa slår man fast med ett specialverktyg. Men problemet är att de sitter väldigt dåligt efter ett par år...
 
S SpackelFredrik skrev:
Troligtvis har man använt ett vanligt hörnjärn ( JS / HS 29 ), dessa slår man fast med ett specialverktyg. Men problemet är att de sitter väldigt dåligt efter ett par år...
Finns det nån som använder det verktyget? Dom få gångerna snickarna envisas med att sätta hörn så skruvas dom alltid
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.