Hej,

Ska sätta in en kamin i mitt Mimer. Eler rättare sagt bygga skorstenen, för kaminen är redan på plats.

Men nu har jag upptäckt en hemsk sak. Det verkar som om takkupan är i vägen för skorstenen.

Jag har placerat kaminen enligt den rekomenderade platsen från Älvsbyhus. Den som heter C tror jag. Det är uppe i hörnan mot väggen till sovrummet.

Finns det någon här som satt en kamin där som kan berätta om kupan är ivägen?
 
Hej !

Ska oxå sätta in kaminen i hörnet mot sovrummet men är du helt 100 % säker på att skorstenen kommer i vägen för takkupan. :surprised:
Får kaminen i veckan och huset om 10 veckor. :cool:
 
Jag misstänkte det... >:(

Konstigt hur man kan rekomendera den placeringen... :-/


Enlgt ritningarna till bygglovet ska det vara gott mått till kupan, men det är det ju inte i verkligheten... Undra vad som hänt.. Fel i ritningen.. hmmm... >:(
 
vi ska oxå placera kaminen på det stället och vi har mätt själva att den inte kommer i vägen för takkupan
 
Nä den kommer inte i vägen.. Men jag har skorstenen nu på ovanvåningen, och det är vid genomgången av yttertaket problemet kommer.

Skorstenen kommer precis där kupan kommer ut från taket.. Genomgången fär själva skorstenen ser ut att klara sig utan att behöva såga i takstolar och liknande till kupa, men däremot så blir det mycket strul på utsidan..

Som det ser ut nu så blir det som anw skriver en massa sågande av vidskskivor på kupan, droppbläck som måste klippas till, och stupröret på kupan får flyttas..

Jag har beställt hit en hantverkare att göra det... Vilket blir det första jobb jag köper in proffs för. Det kommer klart bli dyrare än beräknat, men allt detta strul hade jag verkligen inte fixat på egen hand... >:(

Hur F-N kan man rekomenderar denna placering, utan att varna för detta problem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.