Hej!

hittade ingen bra forumdel, kanske borde legat under juridik?

jag har "hört" att min granne har ett k-märkt träd på sin tomt. en stor rackarns tall.

och ja. det finns en stor tall där... första grenen är nog 60-70 cm i diameter :/

finns något register om sådana kulturmärken? jag hittar inget via googlande.
 
BirgitS
Hej!

Jag anmälde en gammal ek till Länsstyrelsen för ca 10 år sen när de efterlyste sådana, så du kan ju börja med att kontakta dem.
 
Både i Stockholm och i Malmö var träden inskrivna på tomtkartan och således skyddade. Grannar fick inte ta ner en stor björk trots att de hade ett allergiskt barn. Du kan alltså kolla tomtkartan.
 
bor utanför tätbebyggt... mitt i skogen kan man säga.. finns tomtkarta då?

grannens och mitt har tidigare varit samma fastighet. jag var bara lite nyfiken om det finns nån info nånstans om denna tall.
 
Träd blir inte skyddade bara för att de finns med på en tomtkarta. Däremot kan de skyddas om de är inlagda i detaljplanen. Exempel:
En del av en detaljplan med markeringar för träd, byggnader och höjdkonturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utdrag från en detaljplan med anvisning om att en ek och en trädunge ska bevaras.
 
Redigerat:
bor som sagt utanför detaljplanerat område...
 
BirgitS
tack för länken men det finns inte med där...

va nån gubbe som sade att det hade satt dit nån stämlad bricka på trädet... nästan så jag måste gå å tjuvkika om jag hittar något.

men det mest intressanta är varför man isåfall gjort det...
 
harry73
I Lunds kommun gjorde kommunen en inventering av stora lövträd och de största fick en bricka med "evighetsträd". De frågade även allmänheten/fastighetsägare om det fanns sådana träd på tomtmark. Det skulle inte betyda att trädet var skyddat och att man inte fick ta ner den. det var bara för att uppmärksamma dessa stora träd.

Naturvårdsverket har så kallade naturminnen. dessa kan vara träd, och då är de skyddad.

Om du går in i Länsstyrelsens karttjänst ( http://extra.lansstyrelsen.se/gis/Sv/Pages/karttjanster.aspx ) kan man visa olika objekt i kartan. bl a naturminnen. Kolla där

http://ext-webbgis.lansstyrelsen.se...ket &zoomLevel=3&x=464970.125&y=6220198.65625
 
Redigerat:
Tack för tips, ska komma där imorrn..

Va över till grannen och frågade om detta.. han hade hört samma sak, och hade letat efter märkningen men inte hittat nåt..

Vi gick och kikade men hittade inget spår..

Slogs dock av trädets storlek när man kom nära.. diametern var nog ca 1,5 meter 😮
 
Fina gamla träd ska man vara rädd om, de kan ha funnits där människor levat i generationer och finnas kvar i generationer. Det kan ta hundratals år för att bli så stora, men vi kan på några minuter förstöra det bara för att någon tanke dyker upp att de är i vägen.
 
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.