har fått kalkyl på ett 2plans hus som är ca 80m2 / plan. Kostnaden för att montera ihop huset uppgår på kalkylen till 256000 kr vilket jag tycker låter mycket. huset kommer i färdiga väggar. är detta ett rimligt pris för att montera ihop huset. jag har ingen som helst aning ??? om vad det kan kosta men 256 t låter mycket.
 
hej,
Du får nog precisera uttrycket "montera ihop huset". Är det bara snickeriarbete? vad skall göras etc?

/Rickard
 
jag har fattat det som att det är att resa upp huset...
det står monteringskostnad på kalkylen...
vet du om det är ett rimligt pris?
 
Hej,
Om det är stomresning som avses, tex att resa väggar, på med takstolar och få taket tätt är det mycket dyrt, om det är prefab. Om det bara är snickeriarbete dvs inte el VVS etc är det dyrt även om det är inredning också. Snickeriarbete för ett hus på 80 m2 nyckelfärdigt borde ligga på 150-200 kkr om väggarna är klara. jag är inte i branchen utan utgår från vad jag fått betala och jag har nog inte kommit jättebilligt undan. Sen beror det naturligtvis på var i landet man befinner sig också.

/Rickard
 
Hej 2 plan det behövs kanske lyftkran, begär en specifierad kalkyl.

mvh//Goerana
 
Att "montera" ihop huset kan omfatta "rätt" mycket. Om jag ställer frågan som så här.... hur färdigt kommer huset att vara då de lämnar huset efter "montering"?

/Kent
 
tak, ytter- och innerväggar är klart när det är monterat.
 
efter det tillkommer inredningsbiten m golv, tapetsering mm mm.
 
Hej,
Ursäkta mitt tidigare inlägg, såg inte att det var två plan utabn trodde det var totalt 80 m2. I så fall bygger jag ett hus som är ungefär lika stort och prefab. Jag betalar ca 400 ´för nyckelfärdigt och då gör snickarna allt tom det mesta av plåtarbetet och jag vet att det inte är billigt men de har rekommenderats varmt. Huset är ju rest och tätt på 4-5 dagar om det är två snickare, lite extra folk första dagen. Det är bara att räkna timmar. Innerväggar och takpannor är väl inte heller så mycket. Sen är ju frågan om det är ett avancerat hus med takkupa tex. Oavsett detta så tycker jag det låter saftigt. Kolla dessutom vad som ingår, snickarmaterial, krantid, byssja (hur f-n stavas det) toa, container för skräp mm kan tillkomma om man inte gör upp det innan.

/Rickard
 
Vi har fått ett monteringspris på 920 000:- inklusive plattan. Målning o tapetsering tillkommer. Huset är ett Sjödalshus 1-plan på 121 kvm och carport. I priset ingår även maskiner och personalutrymmen, men jag tycker ändå att det låter väldigt dyrt.

Vi har nu kommit ner till 670 000:- och då lägger vi golv, sätter takskivor, monterar kök, kakel/klinker, samtliga snickerier, elarbeten, VVS ovan platta och målning. Jag tycker dock att det är för dyrt fortfarande. :-/

Kan tillägga att allt material ingår i huspriset.
 
Ricky! Låter intressant med ditt pris - var bygger du? Nyckelfärdigt säger du. Innebär väl att du kan flytta in och allt är klart (förutom kanske lite småfix). Vad bygger du-lösvirkes eller prefab. Berätta mer, tack :D
 
Hej,
Jag bygger i Landvetter utanför GBG ett Lapplihus som kommer i väggmoduler. Priset jag nämt är alltså för snickeriarbete, VVS, kakel och el tillkommer ju.

/Rickard
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.