JohanLun skrev:
Kanonkula, jag vet att skatten kan upplevas hög, men man får mycket tillbaka och även de som har de riktigt dåligt kan få ett något bättre liv...
Jag är dock inte mot att sänka skatten på arbete, men jag är mot att politikerna dikterar vilket typ av arbete som ska sponsras. Utifrån bostadsbristen är det hål i huvudet att hantverkare byter fina kök och badrum i befintliga bostäder med skattereduktion men att den som bygger nytt inte får det, det är ju samma arbetare...
Både ja och nej, att du får "billigare" renoveringsprojekt tror jag gör att folk byter bostad oftare(även om detta höjer bostadspriserna enormt men det är en annan fråga).
Men helt klart hade ytterligare skattesub på nybyggnation suttit fint, (vi har ju amorteringsfritt i 5år samt reducerade/ingen fastighetskatt i 15år.) bostadspriserna kommer fortsätta skena fram till priset blir för högt eller det finns fler bostäder, tror det skulle fattas runt 500000 bostäder år2020 med dagens byggtakt.

Per Eskilsson skrev:
Vi har köpt en hel del hantverkartjänster sedan vi flyttade in vår hus 2001.

Jag upplever att hantverkarnas priser har ökat från 400 kr inklusive moms till 600 kr inklusive moms (ibland ännu mer) sedan ROT-avdraget infördes.
1,03^15 *400=623kr så det är ca 3% i genomsnitt /år. Det är väl drygt lite mer än inflationen då.
 
Redigerat:
Ganska mycket mer än inflationen... Konsumentprisindex ökade från 300 till 313 mellan 2008 och 2016.

Scb's inflationsstatistik för perioden :
2008 3,4
2009 -0,3
2010 1,3
2011 2,6
2012 0,9
2013 0,0
2014 -0,2
2015 0,0
2016 1,0
 
  • Gilla
Poontus
  • Laddar…
useless skrev:
Ganska mycket mer än inflationen... Konsumentprisindex ökade från 300 till 313 mellan 2008 och 2016.

Scb's inflationsstatistik för perioden :
2008 3,4
2009 -0,3
2010 1,3
2011 2,6
2012 0,9
2013 0,0
2014 -0,2
2015 0,0
2016 1,0
Enligt :
https://www.svensktnaringsliv.se/fr...2016/1-loneutveckling-bnp-och-kpi_646777.html
är löneutvecklingen/för arbetare/tjänstemän mellan(ca) 2-3% /år sedan 2000. Då är det ganska rimligt att priset på tjänsten höjs också.
Arbetsgivaren får högre kostnader också.

Sedan är det högtryck på hantverkare sedan länge vilket gör att när det ska lämnas offert så lägger man sig snarare för högt ( har man mycket jobb gör det inget om man missar det och skulle man få det tjänar man bra på det.(basic företagsekonomi)

Men visst finns det folk som utnyttjar det
 
Har ökat timpriset med 40kr senaste 8 åren.... Tycker inte det är orimligt... Från 400 till 440kr

Orimligt? Tycker inte jag

Servicebil 185kr per dag eller arbete

Mvh Elektrikern
 
  • Gilla
MiWi och 4 till
  • Laddar…
G
KnockOnWood skrev:
Hej Per!
En personlig fråga: Hur mycket har din egen "lön" ökat på tio år?

.
Egentligen är inte den egna lönens utveckling intressant då man jämför snitt då det beror på så mycket annat. En ny person på arbetsmarknaden har antagligen en bättre löneutveckling i procent än en sån jobbat ett tag.
Jag hittade följande statistik
från 2005-2015 ökade arbetarnas löner med 25% och tjänstemännens med 24,6%
Så tar man det rakt av så är en prisökning med 25% rimlig om man förutsätter att priserna inte var pressade tidigare.
Ser man på en kommentar tidigare så har han ökat priserna från 400->440 vilket verkar vara i lägsta laget för de senaste 10 åren, borde vara 400->500.
Skulle vara intressant att veta snittimpriserna men i vilket fall vore det nog ännu bättre om man enklare kunde spå vad slutsumman hamnar på så man inte tror at det kostar någonstans runt 50´ men hamnar på 100´ sedan får var och en avgöra om arbetet är värt pengarna med reglerna för tillgång och efterfrågan.
Själv har jag aldrig pengar över så jag gör nästan allt själv fast det tar längre tid och jag tar inte ledigt för det utan det är min fritid som går åt men jag lider inte för det :). De få gånger jag har anlitat hantverkare har jag varit mycket nöjd både med pris och utförande utom 1 men han får då ingen bra referens och kommer aldrig att anlitas igen.
 
När ROT infördes längre tillbaka (alltså långt innan Alliansen gjorde det) så var det för att kunna hålla utbildade hantverkare igång när tiderna var sämre med högre arbetslöshet inom den gruppen.
Missen som Alliansen gjorde var att inte först undersöka vilka kostnaderna (lönerna) var för olika typer av hantverksjobb.
Då hade det varit svårare för hantverkarna att plötsligt höja timdebiteringen när det nya ROT-avdraget infördes.
Alla är medvetna om att priserna vid start ökade betänkligt mycket då den som utnyttjade ROT bara behövde betala hälften av kostnaden. Resten betalade av staten - dvs i slutändan vi själva.
Nu är vi i ett läge där alla skriker efter att kunna få RUT för en massa olika saker. Ger man någon fingret så vill man snart ha hela handen!
 
TommySjoberg skrev:
Har ökat timpriset med 40kr senaste 8 åren.... Tycker inte det är orimligt... Från 400 till 440kr

Orimligt? Tycker inte jag

Servicebil 185kr per dag eller arbete

Mvh Elektrikern
Inklusive eller exklusive moms?
440 kr exklusive blir 550 kr inklusive moms. Och 185 kr exklusive moms för "servicebilen" blir 231 kr inklusive moms.

Jag tror en del av problemet är att hantverkare generellt gärna pratar exklusive moms även när de frontar konsumenter för att det ska låta billigare. Och sedan drar de till med "du får ju rot-avdrag också, så det blir inte så dyrt" medan i själva verket blir det väldigt dyrt, både för konsumenten och samhället.
 
  • Gilla
Poontus och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker att ROT-avdraget i sin nuvarande form kan försvinna då många arbeten är "lyx-renoveringar". Inför istället ett riktat avdrag för tilläggsisolering och energieffektivisering så gör det nytta för miljön.
 
Rogero skrev:
När ROT infördes längre tillbaka (alltså långt innan Alliansen gjorde det) så var det för att kunna hålla utbildade hantverkare igång när tiderna var sämre med högre arbetslöshet inom den gruppen.
Missen som Alliansen gjorde var att inte först undersöka vilka kostnaderna (lönerna) var för olika typer av hantverksjobb.
Då hade det varit svårare för hantverkarna att plötsligt höja timdebiteringen när det nya ROT-avdraget infördes.
Alla är medvetna om att priserna vid start ökade betänkligt mycket då den som utnyttjade ROT bara behövde betala hälften av kostnaden. Resten betalade av staten - dvs i slutändan vi själva.
Nu är vi i ett läge där alla skriker efter att kunna få RUT för en massa olika saker. Ger man någon fingret så vill man snart ha hela handen!
Jag vill invända mot synsättet att staten betalar. ROT är en skattereduktion, dvs har du inte betalat någon skatt kan du inte få något tillbaka. Det är ju tvärtom så att du får behålla en större del av dina egna pengar, som faktiskt är dina och inte statens. Statens pengar kommer ursprungligen från oss skattebetalare och ingen annan, vilket man bör komma ihåg.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Conqvist skrev:
Jag vill invända mot synsättet att staten betalar. ROT är en skattereduktion, dvs har du inte betalat någon skatt kan du inte få något tillbaka. Det är ju tvärtom så att du får behålla en större del av dina egna pengar, som faktiskt är dina och inte statens. Statens pengar kommer ursprungligen från oss skattebetalare och ingen annan, vilket man bör komma ihåg.
Nu är detta inget forum för diskussioner om skatter i allmänhet men man bör komma ihåg att Staten är faktiskt vi alla. Det är ingen som förskingrar "statens" pengar utan de går tillbaka till oss.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
maxiq skrev:
Jag tycker att ROT-avdraget i sin nuvarande form kan försvinna då många arbeten är "lyx-renoveringar". Inför istället ett riktat avdrag för tilläggsisolering och energieffektivisering så gör det nytta för miljön.
Så att renovera ett läckande 40-årigt tak är lyx?
Och att byta ut 50-åriga sönderrostade avlopps-stammar är lyx?
Eller byta ut gamla icke fungerande ventilationsanläggningar?

Du tror kanske att allt ROT-avdrag går till italienskt kakel i badrummen?
 
  • Gilla
Poontus
  • Laddar…
Man får väl hoppas att kloka husägare lägger undan lite pengar för kommande underhåll och inte förlitar sig på skattesubventioner.
 
KnockOnWood skrev:
Så att renovera ett läckande 40-årigt tak är lyx?
Och att byta ut 50-åriga sönderrostade avlopps-stammar är lyx?
Eller byta ut gamla icke fungerande ventilationsanläggningar?

Du tror kanske att allt ROT-avdrag går till italienskt kakel i badrummen?
"då många arbeten är" brukar inte betyda alla.
 
Per Eskilsson skrev:
Inklusive eller exklusive moms?
440 kr exklusive blir 550 kr inklusive moms. Och 185 kr exklusive moms för "servicebilen" blir 231 kr inklusive moms.

Jag tror en del av problemet är att hantverkare generellt gärna pratar exklusive moms även när de frontar konsumenter för att det ska låta billigare. Och sedan drar de till med "du får ju rot-avdrag också, så det blir inte så dyrt" medan i själva verket blir det väldigt dyrt, både för konsumenten och samhället.
Blir det? Roten drar väl in mer än vad den kostar för samhället.
 
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
S
maxiq skrev:
Jag tycker att ROT-avdraget i sin nuvarande form kan försvinna då många arbeten är "lyx-renoveringar". Inför istället ett riktat avdrag för tilläggsisolering och energieffektivisering så gör det nytta för miljön.
Lyxrenoveringar må gå emot dina principer men de är fruktansvärt viktiga för landets ekonomi vare sig du vill eller inte.
 
  • Gilla
Poontus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.