Hej,

jag har kommit på att göra en uteplas på våran tomt, och inser att körsbärsträdet kommer vara i vägen :x

så, vad är bästa alternativet för detta projekt, jag behöver flytta trädet till annan plats på tomten.

- det går inte och få in grävmaskin på tomten, thuja häck runtom huset..
- kran kan gå, men vad ska jag tänka på?
- trädet är nu över 3 meter lång, kanske nära på 4 meter :wow:

all tips och råd är jag tacksam för

Bor i Torshälla

Med vänlig hälsning
Chaplin
 
KristinaRT
Såga ner det och plantera ett nytt...
Går inte att framgångsrikt flytta ett så stort/högt träd utan specialmaskiner som tar med en stor jordklump inkl rötter. Träd har lika mycket rötter som krona, och en mycket stor del av dessa måste flyttas med för att försörja kronan.
Det ska inte heller göras just nu, utan när trädet är i vila. Gärna senhösten eller mycket tidig vår.
 
Redigerat:
  • Gilla
chaplin5791
  • Laddar…
1: Såga ner trädet.

2: Integrera det i uteplatsen

3: ta in en minigrävare, de tar sig in överallt. eller ännu bättre handgräv. gräv försiktigt för att inte skada rötter etc och lyft på plats, 3-4 meter är ett litet träd
 
  • Gilla
chaplin5791
  • Laddar…
Jag flyttade ett drygt tre meter högt äppelträd för två år sedan och det har då inte kastat in handduken än. Jag flyttade det nog kring slutet av april, grävde så stor jordklump som jag rimligen kunde flytta, sedan var det bara att vattna, vattna och vattna.

Jag har flyttat en drös träd och buskar på tomten med nästan uteslutande gott resultat. Den enda plumpen i protokollet är en tall som inte fick så mycket rötter med sig. Rekordet är en 6 meter hög björk.
 
  • Gilla
chaplin5791 och 1 till
  • Laddar…
Jag tror helt klart på att integrera trädet i uteplatsen! Kan ju bli hur snyggt som helst.
Och så är det mycket mer Byggahus... :D
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT
Olika träd är olika lätta att flytta.
Hos träd som kan beskäras an man anpassa kronan till nya rotsystemet (klippa in den) för att öka chansen att de överlever, men körsbär ska inte beskäras.
Olika träd har olika typer av rötter, vissa har sk pårot som går rakt ner, andra har mer horisontella rötter.
Olika träd behöver olika mycket vatten, och är därmed olika lätta att flytta och få att överleva.

Av alla träd man kan vilja flytta är nog körsbär ett av de svårare, och arbetsinsatsen som krävs för att lyckas kan vara sådan att det är enklare att köpa ett nytt träd.

Jag gillar också tanken på att integrera det, glöm bara inte att lämna tillräckligt med plats i trädäcket så det har plats att växa :)
 
  • Gilla
chaplin5791
  • Laddar…
Tack alla för era tips och synpunkter..

att integrera vore trevligt, men jag har gjort misstaget att jag har planterat trädet 2 m från häcken, och jag inser att om några år så kommer det svälla över till grannens sida också... men också att om man vill ha skugga ibland så går det åt fel håll :/ .. det är inte bara och plantera ett träd har jag lärt mig nu i efterhand ..

scim, hur har du flyttat träden, använder du maskin eller har du en magisk formula du kan dela med dig :)

mvh
 
Vi gjorde en test för 4 år sedan och flyttade 2 lönnar, en på ca 3 meter, den andra större nästan 5 meter. På hösten när löven var fällda grävde vi upp dem för hand, det var många bitar rötter som inte kom med och ingen nerklippning av kronorna. Våren efter var det kortare av träden precis som vanligt, den större lönnen kämpade lite med att få ut löv i normal storlek och "stammarna" till löven var extremt korta.

Under första året efter flytten fick de en hel del extra vatten för att kompensera för de mindre rotsystemen och andra året efter flytt ser allt helt normalt ut och de frodas båda två sedan dess.

Summa sumarum, testa att flytta trädet, vad har du att förlora om det nu ska flyttas? Lycka till (y)
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
chaplin5791 skrev:
så, vad är bästa alternativet för detta projekt, jag behöver flytta trädet till annan plats på tomten.

- det går inte och få in grävmaskin på tomten, thuja häck runtom huset..
- kran kan gå, men vad ska jag tänka på?
- trädet är nu över 3 meter lång, kanske nära på 4 meter :wow:

all tips och råd är jag tacksam för
Hittade lösningen på ditt problem i en annan tråd. Hyr en (stor) kranbil som får lyfta in en liten trädflyttare på tomten. :D

https://www.byggahus.se/forum/tomte...yrstack-pa-tomten.html?perpage=15#post2692808
 
  • Gilla
chaplin5791
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.