Hej,

Vår tvättmaskin(Siemens S14-47) verkar ha lagt av och skulle vara tacksam för förslag, särskilt från katt/djur ägare.

Familj : 4 st
Djur : Katter som hårar väldigt mycket(Ragdoll)
Önskemål : Tvättmaskin som kan ta bort hår om möjligt. Vi hoppas också på att slippa fack som ska dräneras från vatten vilket den vi har idag har.
Pris : Funktionell men prisvärd, d.v.s finns det anledning att betala ett högre pris så är det intressant.

1. Vilken tvättmaskin/torktumlare bör man titta närmare på för ovanstående kriterier?
2. Hur många KG bör tvättmaskinen klara?
3. Finns det några andra funktion värt att känna till?
 
3. Inbyggd dosering av tvätt och sköljmedel är fan det bästa som hänt på länge.
 
Stefan N skrev:
3. Inbyggd dosering av tvätt och sköljmedel är fan det bästa som hänt på länge.
Det kan jag hålla med om (y)
 
Aha, ska ta o kolla upp det där då. Såg att tidigare maskin heter Siemens WM14S470DN från 2008 och är på 8 kg. Finns det någon tvätt/torktumlare som hanterar hår bättre? Har inte lyckats se att någon tillverkare skryter om det?

Tror det blir en torktumlare i samma veva, någon med inbyggd värmepump kanske?
 
Kände inte till funktionen med automatisk dosering men efter att tittat på denna video förstår jag lite bättre hur det fungerar :

[video=youtube;_Q8FFIFuy2g]https://www.youtube.com/watch?v=_Q8FFIFuy2g[/video]

Men flytande tvättmedel? Vi använder alltid "vanligt" torrt tvättmedel och flytande sköljmedel. Så vad vi tjänar då är egentligen bara att den fixar sköljmedel på egen hand?

Jag får uppfattningen av denna artikeln att flytande tvättmedel inte är lika effektivt : http://www.testfakta.se/tester/hem-och-hushåll/så-bra-är-de-flytande-tvättmedlen dessutom är det klart dyrare.
 
Visst är de nya tvättmaskinerna med autodosering enkla att använda och sparar tvättmedel. Nackdelen är dels att de är dyrare och dels kör med flytande tvättmedel. Själv har jag "manuell" dosering med en liten vägghängd våg där jag väger det som ska tvättas, funkar lika bra och sparar också tvättmedel.

Har själv tre katter så jag känner väl till katthårsproblemet. Har själv en äldre modell märke Cylinda som tvättar rent och det är inte mycket katthår kvar, beror lite på kläderna och även typ av tvättmedel.

Torktumlaren är en gammal electroluc kondenstumlare gammal som gatan med tidur och två program, denna har behållare men jag har anslutit kondensslang så jag slipper tömma den.

Har hört att vissa av de nya kondenstumlarna är känsliga och en del har filter som verkar sätta igen sig för jämnan, vet inte om det är specifikt för en tillverkare eller det drabbat flera.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
KristinaRT
Vår tvättmaskin är en gammal Electro Helios som fungerar för bra för att byta ut den, men inte tillräckligt bra för jag är nöjd med den.... )

Däremot upplever jag att mycket katthår försvinner i just torktumlaren (Bosch EcoLogixx 7) eller rättare sagt; med tanke på hur luddfiltret ser ut efter en körning gissar jag att det är där katthåren separeras ut :)
Vi har en skogiskorsning m lång päls...
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Det blev en Bosch WAT284E9SN. Säljaren var dock nära på att få mig att välja en Electrolux istället, de hade helt klart fler maskiner från detta märke så en misstanke är ju att de tjänar lite mer på dem ;) Jag tror dock inte att det egentligen är sämre kvalité i dem än Bosch utan gick mer på magkänslan :)

Har egentligen inte satt mig in i exakt vad jag fick för pengarna men jag vet att de var 20% rabatt jämfört med vad den kostar idag.
 
Jag har också känslan av att merparten av hundhåren tas bort i torktumlaren. Har aldrig upplevt att det blivit stopp i tvättmaskinen. Jag torrtumlar en hel del kläder innan jag skall hemifrån eftersom jag har korta, vita dalmatinerhår som fastnar i allt ...
Skaffade nyligen ny tvättmaskin (Electrolux) och upptäckte för sent att trumman är mycket större än min tidigare och blev besviken då familjen är liten. Men det visade sig att den faktiskt behandlar tvätten bättre. Har maskinerna generellt blivit större (samma yttermått) ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.