Så nu har årets test av robotklippare i den välrenommerade tidningen Rå&Rön kommit ut.

Tidningen har testat 12 olika modeller under en fyra veckors testperiod. Gräsytorna som klipparna har fått köra på, ser ut att vara väldigt enkla gräsytor i form av rektanglar med några nedstuckna pinnar och utlagda stenklossar.

I testet finns denna gång inga "udda" lågprisklippare från ex Biltema med.
Bäst i test blev denna gång Robomow RS615 med ett samlat betyg på 78 poäng.
Bra köp blev Worx WG79E.1

Lägst betyg fick Husqvarna Automower 105, med 59 poäng. Den fick ett mycket lågt betyg (3) för gräsets utseende efter 3 dagar samt hantering av ojämn gräsmatta

Husqvarna Automower 420 fick ett samlat betyg på 69 poäng (5:e plats) och HQ 315 fick 66 poäng (7:e plats).
 
Spännande! Tidningen har inte dykt upp på Readly ännu.
 
Här finns testet för betalande medlemmar: http://www.radron.se/tester/boende-tradgard--husdjur/robotgrasklippare/

Dessa kriterier ser ut att betygsättas:
- Bedömt gräsmattans utseende och jämnhet.
- Mätt ljudnivån.
- Bedömt mulchningen.
- Mätt tidsåtgången.
- Bedömt hur bra robotgräsklipparen klarar hinder som träd och rabatter.
- Mätt batteriets laddtid.
- Bedömt klipparens förmåga när gräset är blött eller långt.
- Bedömt hur lätt det är att ställa in och hantera robotgräsklipparen.
Hur en Worx kan kan komma före en HQ 420 låter i mina öron helt sjukt. Om det stämmer diskvalificerar jag direkt det här testet av R & R.

Jag ägde tidigare en Worx WG791E som uppgraderades mot en HQ 420. HQn är miljarder gånger bättre, kan inte se en enda fördel med Worxen, bortsett från priset... Annars vinner HQn överlägset över Worxen i alla kategorier.

Worxen kanske klarar av att klippa en liten utmätt ruta, men i en riktig gräsmatta var det ständigt trassel, ojämnt klippresultat och kraftiga spår i gräsmattan. Den var också exceptionellt usel på att hantera hinder.
 
Redigerat:
  • Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
Är det inte dags att du, mg765, släpper Worxs och går vidare för det finns många väldigt nöjda Worxägare.
Detta är ett test som ger Worx RÄTT betyg!
 
Redigerat:
Ganntrader skrev:
Är det inte dags att du, mg765, släpper Worxs och går vidare för det finns många väldigt nöjda Worxägare.
Detta är ett test som ger Worx RÄTT betyg!
Nein!

Edit: Här finns lite mer info om testet: http://robotnyheter.se/2017/03/26/22-robotgrasklippare-i-stort-test-av-rad-ron/

De testade robotarna är:
- AL-KO Robolinho 100
- Ambrogio L30 elite
- Bosch Indego 1000 Connect
- Bosch Indego 1100 Connect
- Bosch Indego 1200 Connect
- Bosch Indego 1300
- Bosch Indego 800
- Gardena R100Li Sileno
- Gardena 130Li Sileno+
- Gardena R160Li Sileno+
- Husqvarna Automower 105
- Husqvarna Automower 315
- Husqvarna Automover 420
- John Deere Tango E5-serie II
- Robomow MS1000 <-- trea
- Robomow RC308
- Robomow RC304
- Robomow RS615 <-- vinnare
- Stiga Autoclip 225 S
- Viking MI 422P
- Viking MI 632 <-- tvåa
- Worx WG791E.1
Här är bilder på den mycket utmanande och avancerade gräsplätten:
Flygbild av gräsmatta med olika robotgräsklippare under test.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Flygbild över test av olika robotgräsklippare i markerade områden på en gräsmatta med en person som övervakar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vilken robotgräsklippare som helst klarar ju en sådan enkel plätt, tycker inte att ett sådant test är vidare mycket värt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
Kan instämma i detta, en sådan gräsplätt ger inget korrekt resultat när det gäller hur roboten hanterar komplexa klippsituationer. GPS och guidekabel är stora fördelar för komplexa tomter och ytor, som ej kan verifieras på en rektangulär plätt.

Fö blev Husqvarna 105 den tystaste klipparen (62 62dB).

Sedan skiljer sig det publicerade materialet i tidningen från det som visas på sidan Robotnyheter.
I tidningen är det Viking MI 422P som kommer på tredje plats. Robomove MS 1000 finns ej med i den tryckta utgåvan.
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
Hade jag haft en sådan gräsmatta som i testet så hade jag oxå köpt en Worx om jag överhuvudtaget övervägt en robot. Men nu har jag ingen sådan gräsmatta och är jätte nöjd med min Automower 310.
 
quick skrev:
Hade jag haft en sådan gräsmatta som i testet så hade jag oxå köpt en Worx om jag överhuvudtaget övervägt en robot. Men nu har jag ingen sådan gräsmatta och är jätte nöjd med min Automower 310.
Instämmer, hade gjort detsamma! Det går inte att motivera köp av de större och dyrare robotarna. En HQ skulle vara onödigt dyr, stor och klumpig, och guideslingan skulle aldrig komma till användning.
 
Redigerat:
Har Husqvarna slutat med sina ointelligenta vändningar? Dvs att de kör mot gränstråden, backar o snurrar slumpmässigt. Worx "studsar" ju vinkelrätt mot slingan.
 
martin43 skrev:
Har Husqvarna slutat med sina ointelligenta vändningar? Dvs att de kör mot gränstråden, backar o snurrar slumpmässigt. Worx "studsar" ju vinkelrätt mot slingan.
De gör som förrut, dvs backar och snurrar slumpmässigt. De nyare modellerna upplever jag dock vara snabbare i vändningarna och att de inte backar lika ofta utan studsar ibland på samma sätt som t.ex en Worx, men fortfarande slumpmässigt. Men en Worx studsar fortfarande snabbare.

Sedan finns någon intelligens in det slumpmässiga studsandet också, ofta när de kommer in i ett utrymme med små utvägar så lyckas de förvånas snabbt ta sig ut. Stor del av intelligensen tror jag ligger i att de känner att de träffar tråden för många gånger på kort tid så de börjar göra korta svängar åt ena hållet istället för att fortsätta att studsa slumpmässigt.
 
Redigerat:
Att Husqvarnas klippare kör fram till tråden och vänder är för att den då inte behöver köra kantklippning separat. Det blir då rent så långt den kommer åt över allt och inga spår runt tomt gränsen som det lätt blir annars. Övriga klippare med kantklippning klipper ju bara runt ytterlinan och inte runt öar.
 
Håller med om att såna här små lätta plättar inte ger klipparna någon match, vilket fabrikat som helst klarar detta vilket också avspeglas i testet då det inte skiljer så mycket i poäng mellan första och sista placering.
 
Redigerat:
martin43 skrev:
Har Husqvarna slutat med sina ointelligenta vändningar? Dvs att de kör mot gränstråden, backar o snurrar slumpmässigt. Worx "studsar" ju vinkelrätt mot slingan.
Du har missuppfattat, det intelligenta ligger i slumpen, det är väl beprövat under många år och fungerar oklanderligt. Men jag håller med om att det kan störa ögat;)
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Slumpen är inte intelligent. Det blir alldeles tillräckligt slumpmässigt att vända vinkelrätt, och sparar tid (=batteritid). Men det är ju en bra tanke att göra det för att kantklippa även öarna.

Man väljer lämpligen gräsklippare efter sina förutsättningar!
Jag har ca 600 m2, gräsmattan är lite bucklig men i huvudsak platt. Två klippzoner, en trång passage, tre öar. Lite vinklar och så. Fungerar utmärkt med Worx. Särskilt nu när jag har fem timmar batteri och slipper hjulspår för att den ska ladda varje timme. Där verkar Stihl vara de enda som fattat att ett större batteri (som kostar några hundralappar) gör att den blir mycket effektivare.

Vill jag ha fem timmar klippt med original batteri ska den klippa 5x1h, göra fem stycken hjulspår längs kanterna och vara aktiv i totalt 12 timmar (tar drygt 1h att ladda). Kan då störa om man kommer hem tidigt och har barn. Nu med fett batteri kör den fem timmar, åker hem en gång och är klar innan någon kommer hem. Sen kan den njuta av skön laddning i lugn och ro under eftermiddagen. :)

Enda riktiga nackdelen med min Worx tycker jag är avsaknad av kompass, den går inte spikrakt över gräsmattan, särskilt då min gräsmatta är ganska knölig/ojämn.
 
Vinkelrätt funkar bra i dom flesta fall men har man en cirkel så blir det ofta dåligt klippt i mitten. Hur fungerar det med studsmattor? Hittar den ut lätt när den hittat in under?

Grejen med större batteri är smart. Klippningen blir ju betydligt mer koncentrerad till en mindre del av dygnet. Dock funderar jag lite på värmen. Det skulle ju kunna bli ganska varmt inne i själva klipparen om den inte får vila och svalna av i mellan åt. Bör inte vara nått problem, och framför allt inte i Sverige. Men tål nog att funderas på i allafall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.