En vän till mig köpte för många år sedan ett enkelt torp utan indraget vatten och avlopp. Torpet står på arrenderad mark. Torpet ligger ca 15 min åktur från hemmet (lägenhet) och har mest använts som en plats dit man åkt ett par timmar för att fika och få lite frisk luft i naturen.

När min vän åkte till torpet idag såg han att kommunen höll på att dra in VA till området och de hade gjort markeringar vid gans tomt. Han har inte fått någon information om att detta var på gång. Vad är det som gäller för anläggningsavgiften (heter det så?) fram till tomtgräns, är det han som ägare till torpet som står för kostnaden eller markägaren? Torpet i sig betingar inget egentligt värde idag. Om VA dras till tomtgräns känns det som att tomten ökar i värde men eftersom det är arrendetomt så är det ju markägaren som vinner på detta. Eller tänker jag fel? Är lite orolig för en jättekostnad som han inte kan klara i nuläget.
 
Det låter ju som att det är läge för "din vän" att ringa kommunens VA-enhet och fråga vad som är på gång.

Vilken kommun är det förresten?
 
Absolut ska han göra det, så fort det går på måndag. Tänkte bara kolla här om någon hade lite kunskap om vad som gäller. Vad jag läst när jag googlat verkar det som han kommer att få stå för kostnaderna. Men det verkar så konstigt, kan en räkning på tusentals kronor bara komma nerdimpandes utan att man fått någon info om vad som är i görningen?
 
biomwo skrev:
kan en räkning på tusentals kronor bara komma nerdimpandes utan att man fått någon info om vad som är i görningen?
Svar ja, är man kommun så är det helt OK att skicka en faktura på 3-4-500 000 för VA eller gatuavgift.

Vad som gäller arrendator vet jag inte.
 
Redigerat:
Det har säkert informerats från kommunen i åratal, sådana här åtgärder görs inte över en kafferast.
Men eftersom vännen inte är fastighetsägaren kanske han inte nåddes av denna information.

Och igen: Vilken kommun är det?
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Men det känns orimligt att den som skall stå för notan inte är den som får informationen. Tror det tillhör Uddevalla kommun.
 
Claes Sörmland
Här är lagen som är tillämplig:

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...06412-om-allmanna-vattentjanster_sfs-2006-412

4§ ger kommunen möjlighet att ta ut avgift för byggnad som står på ofri grund:

"4 § Om det behövs för att tillgodose syftet med denna lag, skall det som i lagen gäller i fråga om en fastighet också tillämpas i fråga om en byggnad eller annan anläggning som inte tillhör fastighetens ägare. I så fall skall det som i lagen sägs om fastighetsägaren tillämpas på byggnadens eller anläggningens ägare."

Men om huset inte har vatten och avlopp så finns det inget vettigt skäl att ansluta huset.
 
biomwo skrev:
Men det känns orimligt att den som skall stå för notan inte är den som får informationen. Tror det tillhör Uddevalla kommun.
Mycket möjligt, men Uddevalla ligger inte i Halland.

Och vem som skall "stå för notan" är ju en sak mellan fastighetsägaren och arrendatorn.

Det är väl inte kommunens problem.
 
Öh, vem har sagt att Uddevalla skulle ligga i Halland? ��
 
KnockOnWood tror antagligen att "din vän" i själva verket är du ;-)
 
Kommunernas uppgift att värna om medborgarnas välmående och hälsa skiter man högaktningsfullt i!

Man våldtar sina medborgare och är i paritet med vilken diktatur som helst.

Vi håller på att få ett stolleprov utan dess like i halsen till en kostnad på en halv miljon

Köpings kommun vill exploatera en naturskönt fritidsområde och då betyder enskilda medborgares hälsa och välmående ingenting

Enkla stugor som nyttjas ett par månader om året värda max 500 000 ska betala VA motsvarande hela fastighetens värde ?

En annan del av Köping jojo..

www.norrmalarstrand.com
 
Anna_H skrev:
KnockOnWood tror antagligen att "din vän" i själva verket är du ;-)
Aha, isåfall tror KnockOnWood fel.
 
Claes Sörmland skrev:
Här är lagen som är tillämplig:

[länk]

4§ ger kommunen möjlighet att ta ut avgift för byggnad som står på ofri grund:

"4 § Om det behövs för att tillgodose syftet med denna lag, skall det som i lagen gäller i fråga om en fastighet också tillämpas i fråga om en byggnad eller annan anläggning som inte tillhör fastighetens ägare. I så fall skall det som i lagen sägs om fastighetsägaren tillämpas på byggnadens eller anläggningens ägare."

Men om huset inte har vatten och avlopp så finns det inget vettigt skäl att ansluta huset.
Tack för referensen till lagstiftningen. Torpet har inte vatten och avlopp idag så något vettigt skäl att ansluta finns ju inte, fast det är just det jag undrar över, om man kan bli tvingad till detta ändå?
 
Om torpet idag inte har VA i egen regi så bör man inte kunna bli tvångsansluten och det är ju ingen permanentbostad. Däremot den dagen någon önskar anlägga avlopp så kommer det med största säkerhet bli krav på kommunal anslutning av VA och med då gällande anslutningsavgift. Men som skrivits tidigare är det lokala regelverket som gäller och hur området där torpet ligger är planerat (detaljplanerat). Det är lite lurigt detta med utbyggnad av infrastruktur och som kan bli tvingande även om man inte önskar nyttja det utifrån "samhällsutveckling".
 
TorpAnders skrev:
Kommunernas uppgift att värna om medborgarnas välmående och hälsa skiter man högaktningsfullt i!

Man våldtar sina medborgare och är i paritet med vilken diktatur som helst.

Vi håller på att få ett stolleprov utan dess like i halsen till en kostnad på en halv miljon

Köpings kommun vill exploatera en naturskönt fritidsområde och då betyder enskilda medborgares hälsa och välmående ingenting

Enkla stugor som nyttjas ett par månader om året värda max 500 000 ska betala VA motsvarande hela fastighetens värde ?

En annan del av Köping jojo..

www.norrmalarstrand.com
Men hallå! vilket språk o vilken attityd du har :banghead: Våldtar.,. har du blivit våldtagen av en kommun =??
vilket förakt ni har mot dom , som vad du är tycker och vad än du anser om dom som röstat fram kommunens representanter.. så du anser att kommun invånarna är våldtäktsmän o kvinnnor ??

//Goerana
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.