S
Är det något i Folksams villkor du vill åt som gör att du överväger den dyra premien?
Uppenbarligen vill de inte ha dig som kund.
 
A
Fast varning för en del billigare försäkringar. De kan vara mycket tjafs om du verkligen behöver hjälp. Länsförsäkringar som jag hade förut ville aldrig betala någonting alls när olyckan väl är framme. Allt var man tvungen att strida för i Försäkringsnämnden. Jag säger inte att Folksam har gjort rätt i det här fallet eller är speciellt bra men jag avråder från att bara gå på priset. Vissa försäkringar ger bara en falsk trygghet.
 
KristinaRT skrev:
Ren spekulation, men jag tror Folksam har mycket att göra just nu i form av skadebregränsning, iaf om man ska tro nyheterna igår......
Länk?
 
Hade lf i många år, men efter väldigt dåligt bemötande för några år sen, lade jag över rubbet till Dina och fick dessutom bättre premier. För ett drygt år sen fick vi en stor vattenskada i gäststugan och fick ta bort inredning, innerväggar, golv ner till grunden + innertak. Stora kostnader alltså, men försäkringskillen var hur schysst som helst och vi blev helnöjda med vår "nya" stuga. Det är mycket värt att ha bra försäkringsfolk att göra med när olyckan är framme. Skulle aldrig någonsin välja Lf igen.
 
hempularen skrev:
Detta om reseförsäkring är lite Off Topic, låt oss avsluta den delen nu. Ville bara påpeka attt Folksam kan man skippa oavsett att de har en sanslöst hög premie i det här fallet.

De reseförsäkringar som brukar ingå i betalkort täcker framförallt bortkommet bagage, om du blir sjuk utomlands behöver du ha en riktig försäkring, även om du blir sjuk inom EU, så får du visserligen lokal vård, men hemtransport till svenskt sjukhus täcks inte, och kostar typ 200 - 500 000 även för en timmes ambulansflygning.

Tittade lite som hastigast på vad min kortbaserade försäkring täcker:

Avbeställningsskydd.
Försening, gäller både om du själv blir försenad eller ditt bagage
Allriskförsäkring, gäller prylar man handlat på kortet.
Olycksfall, ger då invaliditetsersättning eller dödsfallersättning, observera, detta handlar inte om vårdkostnader.
Självriskskydd, täcker självrisken om något händer hemma under resan, typ inbrott i bostaden hemma.

Detta tror jag är en relativt vanlig nivå på kortförsäkringar.

Kortförsäkringen täcker alltså inget som handlar om vård. Reser du ex. i USA, så kan en lite värre förkylning kosta 100 000 att få vård för, har du då Folksam, och om du har besökt vårdcentralen för något annat luftrörsrelaterat för 3 månader sedan, så är du oförsäkrad, även om du varit helt återställd under mellantiden. och det finns givetvis värre saker man kan råka ut för.
Förseningsdelen för resenär och bagage i Visakortet hos Bank Norwegian gäller endast om du gör en resa med en direktflight, dvs inte om du gör en mellanlandning!! Jag åkte Arlanda - Dehli, Indien för några veckor sen med två mellanlandningar. Trots att bagaget checkades in direkt till Dehli så vill de inte ge mig någon ersättning trots att bagaget kom fram först efter drygt 4 dygn!
 
sinuslinus skrev:
Är det något i Folksams villkor du vill åt som gör att du överväger den dyra premien?
Uppenbarligen vill de inte ha dig som kund.
Jag har mycket kontakt med olika försäkringsbolag i mitt jobb och de flesta jag träffar är grymt nöjda med Folksam. Jag har inte för en sekund övervägt den dyrare premien men det här har blivit ett personligt korståg mot Folksam. Jag är en drömkund för vilket försäkringsbolag som helst men ändå väljer de tror jag att gå på mitt hus kanske stökiga historik för över 10 år sedan och två ägare bort. Känner mig riktigt diskriminerad.
 
S
Lägg energin på annat.
 
Snailman
Hade bilförsäkringen hos folksam tills de valde att dubbla premien, jag ringde dem och de tjatade om att skadorna ökat, lustigt nog tog inte de andra bolagen alls så mycket, sen dess har jag aldrig anlitat folksam
 
sinuslinus skrev:
Lägg energin på annat.
Nu låter du som frugan 🤣
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Jag skulle nog tänk över mer än en gång att teckna försäkring hios ett försäkringsbolag som enligt försäkringstagare " ett bra försäkringsbolag som betalar ut ersättning utan problem".

I mina ögon är det det försäkringsbolag utan kontroll och den som drabbas är den skötsamme genom höjda premier..... :x
 
KristinaRT skrev:
Ren spekulation, men jag tror Folksam har mycket att göra just nu i form av skadebregränsning, iaf om man ska tro nyheterna igår......
Undvik moderna försäkringar!!! Varning på dom.... Har extremt dålig erfarenhet av deras kundtjänst och policy...
 
cypoid skrev:
Undvik moderna försäkringar!!! Varning på dom.... Har extremt dålig erfarenhet av deras kundtjänst och policy...
Tänk, jag precis motsatt uppfattning!
Vad är det mer specifikt du är så missnöjd med?
 
Skulle vara intressant att få några verklighetsbeskrivningar från försäkringsbranschen. För mig förefaller det som om det är lite godtyckligt och vilken tjänsteman som sköter ärendet.
Vi har ytterst få gånger behövt lösa ut en försäkring på grund av skada men de få gånger det hänt har det varit ganska krångligt om inte omöjligt. Värdeminskningar i de allra flesta fallen har gjort att det inte varit lönt att besvära bolagen, ofta bevisfrågor, kvitton eller skadans uppkomst.
Vi har anlitat de flesta etablerade bolagen och förstått att det mesta är en spot-marknad som det gäller att kolla av då och då, förstå att det som egentligen skall vara skyddat är husets uppbyggnadsvärde och att varenda pryl är värdelös i bolagens beräkningar.
Det är aldrig lönsamt eller ens skadelöst när det brinner, blir översvämning eller några kriminella vill ha ens saker.
Men, det kan gå att överleva.
 
  • Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
Några offerter trillat in
LF 13900
Moderna 10900 men de kräver att vi har allt hos dom och dessutom tecknar olycksfallsförsäkring
deras fordonsförsäkringar var lite dyrare också men ska räkna på det.

Folksam tar 12900 idag

Vad gäller lösöre så ska man se till att man får ersättning utan snack. Dokumentera allt med bild och film.
Värdera smycken och värdeföremål om det är mycket pengar.
Om ni har lösöre för miljoner, kräv att försäkringsbolaget skickar ut en gubbe och att ni går igenom allt tillsammans, så ni är överens. Jag vill påstå att det är enda sättet att vara säker på att det inte blir diskussioner om något skulle hända. OM försäkringsbolaget vägrar skicka ut någon, anlita annat bolag.
Mycket/allt hänger på vilken skadeglerare man får. Och såna finns det nog bra/dåliga i alla bolag.
Jag har erfarenhet bara av IF (utmärkt) och Folksam (dåligt).
 
  • Gilla
mg765 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.