Hej

Vi har lagt nytt golv i hela huset. Vi behöll de trösklar och dörrkarmar som satt där innan. Kanske var dumt såhär i efterhand? Hur löser man lämpligast nya trösklar? Golvläggaren tyckte vi skulle skaffa platta ektrösklar och sätta ovanpå nuvarande. Eftersom det nya golvet är högre än det förra kommer vi behöver såga/hyvla lite på dörrarna för att de ska gå att stänga också.

Hur tycker ni man ska göra med trösklarna?

I vissa rum är det lite nivåskillnad mellan golvet. Kanske 5mm. Det hade blivit en sättning i det rummet där och undergolvet behövde slipas ner för att parketten hamna bli plant.

Vi har lagt ett flytande rappgo parkettgolv.


Nytt ljust trägolv möter äldre gulnad tröskel vid en dörröppning, nivåskillnad synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Äldre sliten tröskel mellan två ny-lagda ljusa trägolv med en liten nivåskillnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på äldre tröskel mellan nytt ljusare parkettgolv och mörkare golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
personligen hade jag nog planat av den befintliga och satt ny tröskel på den gamla. Perfekt att ha den gamla tröskeln för att skruva dit den nya i. Platt ektröskel tycker jag är fint och det har vi själva satt efter att vi lagt nytt golv. Tyvärr tog vi dock bort den gamla tröskeln och har då lagt "klossar" där skruven i nya tröskeln fästes. Detta innebar senare att ek tröskeln sprack på längden, hade inte hänt om vi sparat gamla tröskeln under.
 
Typ att jag fräser bort klacken? Hur får jag det så plant som möjligt? Och hur gör jag där det är nivåskillnad?
 
Träbit som jämna ut nivåskillnaden mellan två golv vid en tröskel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har också nivå skillnad mellan dom två golven och på ena sidan om tröskeln satt vi en bit trä för att jämna ut.. bilden jag tog nu var ju dock inte så vacker. Så du skulle ju kunna skippa att plana ut tröskeln och istället fylla ut tomrummet på ena sidan.
 
  • Gilla
JeXzer
  • Laddar…
Stort tack för tipset
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.