Timell fixar det.....
 
tank77 skrev:
Ja, och sedan snyftar man i Fuskbyggarna. Se bara senaste avsnittet, en jävla parodi!
Det har tyvärr blivit så.
Välj det billigaste och går det åt helvete så är det någon annan som ska ta ansvaret.
Aldrig ens eget fel...

Gäller inte bara hantverkstjänster utan känns som om hela samhället blivit så.
 
Detta gäller ju dock alla hantverkare, svenska som utländska. Hantverkare använder man till grovjobbet och enklare saker som inte kräver ytfinnish.

Denna typ av arbetskraft fyller ett syfte, men felet är att många tror att man kan släppa dem fria och resultatet ska bli bra.
 
  • Gilla
Rolf Berglund
  • Laddar…
En av de som jobbar via FDH är Radek. Erfaren stenläggare som gör rejäla snygga jobb. Han säger ifrån när kunden föreslår ngt han inte tror på. Ja det blev en liten sandhög över och ja engelskan är på låg nivå. Tydlig offert och fakturering från Tomas på FDH.
 
  • Gilla
Buggare Bob
  • Laddar…
Avråder verkligen från FDH!

Fick en offert på tillbyggnad där dom ansåg att det räckte med att gräva ner plintar 50-60cm.

Det skulle ta 3 man 180 timmar att montera ett färdigkapat och färdigmålat uterum, tillverkaren anser att det tar 2 normalhändiga personer 20-30 timmar. (Det tog 18)

När offerten kom så var det med en massa andra saker som inte var avtalade, bl.a. Byte av all panel på huset, då den ansågs vara rutten. Panelen är inte rutten och var bytt och målad året innan...

Fick totalt offert på över 1000 arbetstimmar och även ett erbjudande om att det var billigare att betala kontant...
Valde en annan firma istället, fick mer än dubbelt så mycket gjort och det tog strax över 300 timmar.
 
Hej "Galen".

Välkommen till forumet.

Du har givit ett omdöme om ett företag, iom. det så måste du enligt forumsreglerna ha en korrekt ifylld profil. Uppgifterna i profilen är inte synliga för övriga medlemmar, bara för oss som modererar.

Om du inte korrigerar din profil så kommer vi att ta bort ditt inlägg.

Sedan tycker jag att ditt omdöme, iofs. har en viss detaljrikedom, men det skulle vinna i trovärdighet om du var lite tydligare med vad firman erbjöd för 1000h, resp. vad du nu fick gjort på 300h istället. Uterummet ifråga verkar ju ha varit en mindre del av projektet.

/moderator
 
SE UPP! Avråder ALLA att anlita dessa amatörer. Kille (förmedlaren) som man pratar med kan svenska och uppfattas trevlig men de är riktiga amatörer och är oseriösa. Fick en otydlig offert för ett enklare jobb för uterum som såg billigt ut men när jag ifrågasatte om det verkligen stämde la man på ytterligare och sa att det var bara halva jobbet som ingick, trotts att jag var väldigt tydligt med vad jag ville ha hjälp med. Jag gick med på merkostnaden ändå då det var fortf prisvärt tyckte jag, MEN hanverkaren som skulle göra jobbet dök aldrig upp när han skulle börja jobbet, hoppade av samma morgon, vilket ställde till det för oss då vi köpt all material och planerat in allt. Skyllde på dåligt väder, och när jag konfronterade honom sa han bara att han inte orkar ta jobbet. Att han inte kan sånt och bara la på. Håll er borta från dessa oseriösa och riktiga amatörer.
 
  • Gilla
Nix alba
  • Laddar…
Varning för "fixa ditt hus"! Mycket oseriöst bolag. Offerten ser bra ut. När fakturan kommer så har man saltat den med 300% och man hamnar i en obehaglig dispyt med dom. Dom föreslår tex att tre män ska komma hem till mig som ensamstående mamma och "reda ut". Nej tack släpper inte in dessa kriminella människor i mitt hus igen.
Får vara tacksam att jag inte blev rånad av de kriminella tjeckiska arbetarna med tvivelaktiga avtal....
Tvi, säger jag!
 
Berätta mer. har det löst sig, eller är de fortfarande hotfulla?
 
Just nu är det tyst från dom. Antar att Tomas, ägaren fortfarande är i Kapstaden. Han ville ju träffas och "reda ut" när han kom hem.
Känner obehag. Ska säkra upp mitt hem med tex säkerhetskedja. Bor på entréplan med egen ingång... Har skapat kontakt med konsumentrådgivng. Funderar på att polisanmäla...
Känns som att det är dags att någon säger ifrån, men samtidigt har jag min egen och mitt barns säkerhet att tänka på...
 
Som ny här ser jag att firma "Fixa Ditt Hus" (FDH) har kommenterats och fått mycket negativ kritik vilket jag inte tycker är rättvist. Jag vill därför kommentera det.

Jag har använt dem 4 ggr.
1'a gången ca år 1999 för ett jobb med att bila upp betonggolv och lägga nya avloppsrör. Mycket nöjd.
2'a gången ca 2008 för att bygga en stentrappa i trädgården. Nöjd.
3'e gången ca 2013 för att renovera ett timmerhus på landet. Inte lika nöjd men OK. Delvis mitt fel.
4'e gången nu i sommar 2010 för att renovera trähus på landet samt måla trähus. Mycket nöjd.

Det man måste förstå med FDH är att det är en hantverksförmedling. Ägaren Tomas bara förmedlar dem. Kvaliteten på del olika hantverkarna jag har sett från dem varierar. Mina erfarenheter av FDH är att det fungerar bra men man måste själv ha kunskapen om hur jobbet skall göras samt kunna arbetsleda dem själv. Och man måste vara aktiv. Det som tror att man kan anlita FDH och själv åka på semester blir nog väldigt besviken när han kommer hem. I mitt fall så vet jag hur jobbet skall göras och jag kan teoretisk göra det själv. Men jag har inte tiden och i vissa fall är det moment som jag själv inte orkar med. (Som att lyfta 100kg stenblock till stentrappan i trädgården). Så man kan se det som att jag har alltså anlitat dem som hjälp till mig då det varit mer jobb än jag orkat med själv men jag har aktivt själv alltid fungerat arbetsledare. Vilket ibland kräver att man får "köra" ganska hårt med dem. Men då blir det bra. Vid ev. meningsskiljaktigheter så tar vi det när det sker direkt på plats. Och det är naturligtvis jag som är "boss" och det har inte varit några problem för dem att ta det. Det är ju jag som betalar... Min erfarenhet är tvärtom att dessa människor kommer från en kultur där man är van vid ett "fast chefsskap". Det vet att det är jag som betalar timlönen för dem och hur mycket jag får ut av dem är lite upp till mig hur hårt jag kör med dem...
Om jag är inte är nöjd är det ju faktiskt möjligt för mig att skicka hem dem vilket de vet. (Vilket aldrig har varit aktuellt).

Det här med kulturskillnaden skall man inte blunda för. Det har varit tillfällen då jag varit tvungen att åka iväg och min dåvarande sambo skulle ta över "piskan" några timmar Det fungerade inte...
Kvinnligt chefsskap har inte slagit igenom i Tjeckien ännu. :)

När det gäller priser så har jag alltid kört per timme och på löpande räkning. Jag uppskattar själv arbetstiden för jobbet och bokar upp dem för en viss period. En period som är hårt kopplad till när jag har tid att ägna mig åt bygget då jag skall arbetsleda dem. Dvs jag tar "byggsemester" från mitt vanliga jobb. När det gäller renoveringar av gamla hus så är det ju inte ovanligt att det dyker upp obehagliga överraskningar som var omöjliga att förutse innan man lyft på ytskikten. Det var det som hände mig år 2013. Efter avtalad tid la de ned verktygen och gick de hem. Men det var ju inte deras fel. Det var mycket mer att göra på huset än jag hade kunnat se från början. Men jag fick det mesta gjort och gjorde klart resten på några kvällar och helger.

När det gäller verktyg så kommer de i sina arbetskläder och en sliten bil. De har inga verktyg. Allt sådant håller jag med. Vilket även det är ett tecken på att man skall se FDH som extra handräckning till sitt eget arbete. Kanske skulle det heta "En Extra Hand" istället. På samma sätt så ser jag till att allt material kommer till arbetsplatsen. Den som förväntar sig att de skall hämta grejorna på byggmarknaden blir nog besviken.

Språket är förstås ett hinder. Jag kan inte någon Tjeckiska eller Polska. Ofta kan de ingen Engelska. Nu senast kunde en av killarna lite Svenska Men det har alltid löst sig. De team de sätter ihop är ofta sammansatta så att det är minst en fackman och sedan är det minst en "hantlangare" som inte sällan är en yngre student. Som kan engelska och då även fungerar som tolk. Mycket av denna typ är väldigt praktiskt och vi har alltid förstått varandra genom att peka på grejorna..

För mig är timingen väldigt viktig. Jag kan bara göra denna typ av renoveringar när jag själv har semester. Dvs på sommaren. Tomas på FDH har kunnat fixa fram hantverkare för arbete mitt i sommaren då andra hantverkare är lediga. För mig är det guld värt. Sommaren 2018 var det väldigt varmt och arbetet handlade om renovering utomhus. FDH's killar arbetade i stekande sol när det var 30 grader i skuggan . Hur många andra hade gjort det ?
Vi råkade även på mycket getingar under fasaden på ett hus. Jag hatar getingar. Dessa killar dök bara in i getingsvärmen, med bar överkropp, och gjorde jobbet. Med kommentaren att de hade blivit stuckna så många gånger tidigare. - Hur många hade gjort det?

En annan sak att nämna är att sommarstugan ligger väldigt avsides. Mitt i skogen. Nu har jag flera fastigheter på gården och kunde ordna boende åt dem i en av husen. Det fungerade jättebra. Det städade huset exemplariskt efter sig. När de arbetade åt mig på huset i Stockholm bodde de ej hos mig. Jag betalade inte alls för några resor till arbetsplatsen vilket man ofta får göra med Svenska firmor.
Oavsett om de bott hos mig eller kommit varje dag som fallet var med huset i stockholm, så kom de punktligt och arbetade avtalad tid varje dag. Inga andra byggen samtidigt alltså. Det uppskattar jag.

Jag tvekar inte att använda dem igen vilket jag antagligen kommer att göra också.
Så jag kan inte annat än rekommendera FDH. Men man måste förstå förutsättningarna vilka jag har försökt att beskriva ovan.

"Byggare Bob"
 
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.