Det här med priserna verkar variera kraftigt. Vi tog in en offert från en känd firma här i trakterna för en totalrenovering av vårt 4 kvm stora badrum med våtrumsmatta. När offerten landade höll jag på att trilla av stolen. Utan någon lyxigare inredning och med det enklaste av enkla i nästan alla avseenden ville de ha nästan 150 000 efter ROT.
Nu håller vi på att ta in andra offerter, men det blir ju mer och mer tydligt att det gått troll i hela byggbranschen efter införandet av ROT-avdraget.
Har man inte kontakter inom området (som vi just saknar rörande VVS och golvläggning), så kostar det rent ut sagt fan oavsett vad jag vill ha på väggarna.

Sen vill jag ha plastmatta. I ett gammalt trähus som vi har där allt rör sig efter årstiderna vill jag inte ha ett tunt tätskikt och massa keramik på golv och väggarna, det håller inte måttet.
 
  • Gilla
Solari
  • Laddar…
För min del så är jag jätteglad att det är matta i våra två våturtymmen (köket ej inräknat, som har parkett). Det är skönt att gå på och framförallt är det väldigt enkelt att rengöra. Hur sjutton får ni fogarna rena på ett klinkergolv? Högtrycksspruta? Att torka av ett klinkergolv med trasa är fullständigt hopplöst: hår och smuts följer inte med trasan upp utan lossnar från trasan i varenda fog, och klinkerytan som oftast är lätt skrovlig sliter som f*n på trasorna. Mopp? Lär väl knappast få med sig smutsen bättre. Spola av? Ja, visst, men då blir ju hela golvet en sjö och så behövs en duschslang som är onormalt lång.

Nej, om jag får vara med och bestämma så kommer jag aldrig att välja klinker, och för mig skulle det vara värdesänkande vid ett husköp. Himla opraktiskt.
 
  • Gilla
funderarn
  • Laddar…
KristinaRT
Broken arrow skrev:
Sägs ju vara enkelt att städa, men för mig har jag inte hittat något medel som tar det gul/grå färgade avlagringarna som blir på det vita kaklet (bästa receptet hittills är ättikssprit och gnå i 10/20min så kom jag ner till kaklet igen, men borde ju finnas bättre sätt).

Kan vara hårdtvålen, för den var inte enkel att bli av med i förra lägenheten på plastmatta (fick skrapa bort avlagringar på plastmatta, trotts jag skurade golvet varje vecka). Men lär inte vilja ha målad glasfiber eller vad det kallas på väggarna i ett badrum igen (inte kul att städa).
Har du provat citronsyra? Jag hade liknande problem med glaset i duschen och hittade följande "recept"
1 påse citronsyra (hittar man bland kryddorna)
Lite yes handdisk (eller liknande)
Lite vatten

Blanda en hel påse citronsyra med 1-2 msk Yes (ska bli en tjock smet) och tillsätt lite vatten, så den blir lättare att stryka ut med en svamp. Stryk på med en svamp, låt verka i 10-20 minuter och skölj bort. Visst lär citronsyran fräta lite på den basiska fogen, men om man inte gör det varje vecka och inte lämnar syralösningen på för lämge borde det gå bra. Citronsyra är ju trots allt en ganska svag syra, inte sol samtayra precis :)
 
J
Kakel och klinkers kanske ser finare ut, men matta är ju betydligt skönare att gå på, av den anledningen så kommer jag inte byta ut plastmattorna i toaletterna/duschrummet mot klinkers när vi renoverar om nåt år.
(Har aldrig varit ett fan av klinkers)
 
Kan tycka att kakel och klinkers ger en högre lyxkänsla, men som många har nämnt är det tyvärr jobbigare att städa ...
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
Vi har betongbjälklag. Jag väljer ändå matta i vår framtida renovering. Större delen av tiden spenderar jag utanför badrummet. Det är då jag njuter av mattan, för då kan jag känna mig relativt trygg. Det är dessutom snyggt, nu för tiden.

Frågan är bara hur jag ska göra i källaren. Platta på mark, men det ligger matta där i dag och det verkar ju fungera...
 
Excel
Jag har på senare tid omvärderat min ståndpunkt avseende plastmatta/kakel och klinker. Tidigare var matta otänkbart.

Jag skulle vilja påstå att den här påklistrade "lyxkänslan" av klinker inte existerar. Möjligtvis är det en god ide att köra med och kakel och klinkers om övriga byggnaden håller en väldigt hög standard i (hus med pris från 10 miljoner.)

Det ser enligt min mening konstigt ut att ha lyxrenoverade badrum i en medioker villa.

Det som jag ser som fördelar gällande matta är.

Skönt att gå på
Slipper golvvärme
Mindre risk för vattenskada
Lättare att rengöra
Billigare
 
  • Gilla
funderarn och 3 till
  • Laddar…
KristinaRT skrev:
Har du provat citronsyra? Jag hade liknande problem med glaset i duschen och hittade följande "recept"
1 påse citronsyra (hittar man bland kryddorna)
Lite yes handdisk (eller liknande)
Lite vatten

Blanda en hel påse citronsyra med 1-2 msk Yes (ska bli en tjock smet) och tillsätt lite vatten, så den blir lättare att stryka ut med en svamp. Stryk på med en svamp, låt verka i 10-20 minuter och skölj bort. Visst lär citronsyran fräta lite på den basiska fogen, men om man inte gör det varje vecka och inte lämnar syralösningen på för lämge borde det gå bra. Citronsyra är ju trots allt en ganska svag syra, inte sol samtayra precis :)
Okej får pröva det. Ja fogarna har redan tagit stryk så (av rengöringsmedel jag provat, tror jag i alla fall) :)
 
Jag tycker att det är klart snyggare med klinker och på något sätt så är det fortfarande klinker som känns naturligt när jag drömmer om ett nytt badrum, men på alla andra punkter än utseende så vinner plastmattan med råge –behaglig, lättskött och praktiskt. Jag borde absolut justera om drömmen till att inkludera en plastmatta istället för klinker. :)

I mitt nuvarande badrum är det mosaik på golvet, och det är banne mig helt hopplöst att hålla rent. Det är till och med svårt att hålla det snyggt.
 
Håller med om detta, har haft flera helkaklade badrum och det är alltid samma; efter några år börjar fogarna bli trista i duschen, svåra att hålla rena. Jag har stått och gnuggat med en svamp så många timmar, och det har lett till att fogen "kryper inåt" och det blir ännu svårare... i mitt nybygge som snart är klart valde jag (uppmuntrad av min hantverkare) att måla väggarna istället! Beckers vattensäkra grundfärg och ytfärg på badrumsgips (ej nödvändigt enligt tillverkaren, men för säkerhets skull...)! Jättesnyggt, ger ett "boutique" intryck, blankt och slätt och inga fogar! Tyvärr fick det bli mosaik på golvet, fick inte tag i någon hantverkare som kunde lägga matta, annars var det mitt förstahandsval.
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Excel
Många butiker har inte mattor i sotimentet, däremot ett enormt utbud av kakel och klinker och badrumsinredning.
 
Många bra för och nackdelar med kakel/klinker och plastmatta!

Klinker kräver tex nästan golvvärme eller en fin matta på för att inte golvet ska kännas kallt.
Men efter att ha bott i bostäder med båda delar så vänder jag mig emot påståendet att plastmattor skulle vara mer lättstädade.

Kakel och klinker är ju mkt lättare att hålla rena med sin täta och hårda yta!
Det är ju anledningen till att många kommunala och kommersiella utrymmen får kakel och klinker.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Huddingebo skrev:
Kakel och klinker är ju mkt lättare att hålla rena med sin täta och hårda yta!
Det är ju anledningen till att många kommunala och kommersiella utrymmen får kakel och klinker.
Plattorna ja, men det är fogarna som är problemet och en av anledningarna till att man i storkök ofta använder andra golv som saknar fogar och andra bakteriefällor.
 
  • Gilla
Excel och 2 till
  • Laddar…
Håller inte med många här ovan som tycker det är jobbigt att städa klinkergolv. Har mellangrå klinker och fog i våra badrum (från 2008). Dammsuger och moppar (utom inne i duschen där det blir kalkosan & diskborste någon gång i månaden). Vi i vår familj har iallafall aldrig lidit av att det ser smutsigt ut... Beror kanske mycket på fogens färg?
Är ingen superpedant visserligen, men absolut ingen snuskhummer heller.
 
G
Cecilia_L skrev:
Men samtidigt när jag varit inne i ett relativt nyplastat badrum så tycker jag att det luktat väldigt mycket plast, vilket inte känts så hälsosamt. Så ur den aspekten och att det (enligt min smak) är snyggare så hade jag valt kakel/klinker, som sagt om ekonomin tillåter det.
Just miljö- och giftaspekten tycker jag är intressantare än någon lyxkänsla. Får inget rakt svar av Folksams byggmiljöguide, men mindre plast och lim brukar ju vara mindre giftigt än mer av den varan.
 
  • Gilla
jessica4608 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.