Hej,
Vi bygger ett Eksjöhus och har blivit tillsagda att vi inte får gå in i huset under byggtiden med undantag av KA-besök, el-genomgång och besiktningar.

Jag undrar hur det varit för er andra som byggt med Eksjöhus. Har ni fått besöka huset under bygget?
 
Redigerat:
Vi bygger just nu, det är samma för oss, men våran byggentreprenör har sagt att det är ok med besök nångång ibland. Dock ska erkännas att jag varit där betydligt oftare än så, jag har bara försynt knackat på o hört med killarna på plats om det är ok att komma in o kolla av en stund vilket aldrig varit något problem.
Det är arbetsmiljöregler som gör att dom är restriktiva med att tillåta besök, då det är en arbetsplats ansvarar entreprenören för arbetsmiljön, så om du är där och gör dig illa så kan entreprenören åka dit på det.
Vi frågade även våran entreprenör ifall det var ok att börja bygga altan och måla nu i april då dom endast jobbar på insidan, men pga ovanstående var dom inte så pigga alls på det.
Men det verkar vara olika hur tillåtande dom är beroende på entreprenör/vart i landet det är. Vi bygger i i Uppsala län och Upplands Projektbygg AB är byggentreprenörer.
 
Vi skulle utföra en del arbete själva och redan någon vecka efter husresningen fick vi tillgång till nyckeln. Förstod såklart att det skulle bli svårt att lägga eventuella skador på hantverkarna, men de få som uppstod (som berodde på dem alltså) tog de hand om direkt. Så det var inga problem alls för vår del.
 
Vi flýttande in i vårat Eksjöhus i november. Vi hade ingen nyckel men om det var någon på plats så fick vi kolla runt så mycket vi ville. Vi hade dock tillgång till garaget och fick måla på utsidan, det var till och med byggaren som rekommenderade att vi skulle börja måla så fort som möjligt,
 
Vi flyttade in i ett Prio 2 för ca 6 veckor sen och det var aldrig några problem att komma in och kika.
 
Det handlar även om försäkringsvillkor. Antag att du vid besök i huset råkar starta en brand, typ råkar välta en strålkastare, då är det inte säkert att någon försäkring gäller. Entreprenörens försäkring gäller om någon som arbetar med huset råka elda upp det, men inte om det sker genom obehörigt arbete.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.