Hej!

Vi har två garageportar med hörmanns promatic 2 portöppnare med tillhörande fjärrkontroller med de blå knapparna. Tyvärr har den ena öppnaren gått sönder och jag har därför köpt en ny och den heter promatic 3. När jag monterade den idag lyckades jag inte programmera den att funka med befintliga fjärrkontrollerna (HS4). Hur gör man? Att följa instruktionerna för bisecure fjärrkontroll hjälper inte... För det är väl inte så illa att promatic 3 inte klarar fjärrkontroll från promatic 2 trots att det är samma frekvens?
 
Jag kan inget om just prylarna du har men det är fullt möjligt att det inte funkar trots samma frekvens.

Jag beställde nya fjärrkontroller till en kund, dom gick inte att programmera, jag ringde tillverkaren och fick svaret att om mottagaren var äldre än 4-5 år så funkade det inte och jag fick beställa en annan typ av fjärrkontroller.
Mottagaren är idag identisk med den äldre, har samma nummer och kör samma frekvens, men den nyare fjärrkontrollen går inte att använda.
I detta fall var det en lös mottagare, du har ju din inbyggd i motorn.
 
Hmm, låter inte så hoppfullt...
 
Om inte problemet går att lösa får du köpa en 2 kanals lös mottagare, men då får du dra en kabel mellan den och motorerna. Den vill även ha ström, men det brukar finnas en utgång med 12 el 24 volt på motorerna.

Vi använder bla Teleradio, det är bra grejer till skapligt pris, en mottagare kostar 900:- och fjärr för nyckelknippa 300:-
Troligtvis är priserna + moms.
 
Jag har nu beställt en lös mottagare av modell Hörmann HET 24. Informationen på Hörmanns svenska hemsida är sparsmakad vad gäller lösa mottagare, men det finns information på bl a tyska och engelska hemsidor. Genom att koppla in HET 24 till Promatic3-öppnaren så ska våra fjärrkontroller och kodlås kunna fungera även på nya öppnaren.

Vad jag förstår är BiSecure-öppnarna inte är bakåtkompatibla med äldre fjärrkontroller trots att de använder samma frekvens. Fjärrkontroller och kodlås av BiSecure-modell är däremot bakåtkompatibla och fungerar med Promatic2, men man verkar inte kunna använda dem samtidigt för en Promatic2 och en Promatic3 då alla knappar, istället för individuella knappar, programmeras till "fixed code".

Ca 600:- kostade HET24 på nätet i olika europeiska webbutiker inkl moms och flygfrakt till Sverige. Hittade den inte i någon vanlig svensk webbutik, men det spelar ju mindre roll. Hoppas allt kommer att fungera som det ska när mottagaren kommit hem.
 
Funderar på en portöppnare till garage som jag har en bilplats. Detta är en gemensam garage med ca 40 bilar. Det dåliga är att dom vill ha en hög summa för att låna ut portöppnare. Jag har kort för tillfället. Kan man köpa en lös fjärrkontroll utan att behöva komma åt styrsystemet?
 
fixarx skrev:
Funderar på en portöppnare till garage som jag har en bilplats. Detta är en gemensam garage med ca 40 bilar. Det dåliga är att dom vill ha en hög summa för att låna ut portöppnare. Jag har kort för tillfället. Kan man köpa en lös fjärrkontroll utan att behöva komma åt styrsystemet?
Om du har ett kort att öppna med så räcker väl det?
Jag förstår inte riktigt vad du menar.
 
123abc skrev:
Om du har ett kort att öppna med så räcker väl det?
Jag förstår inte riktigt vad du menar.
Jag är ute efter en lös fjärrkontroll. Alltså en dosa som man trycker på typ 30 meter innan så porten öppnas fullt innan jag kommer fram.
Det är pga fönstret inte mår så bra av att rullas ner under vintertid.

Räcker det med att kolla i manualen som vi har inne i garaget för typ beteckningen?
 
Det går säkerligen att ha en separat lösning, troligen så kan automatiken styras med en potentialfri slutning.
Ett exempel på extern sändare och mottagare. http://media.cdvi.se/2015/03/CDVI-produktblad-RRA-standard.pdf

Om det finns något från fabrikanten kräver att man vet vilken modell som används men en del fabrikanters lösningar kan inte hantera ett större antal sändare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.