Hej

Hur ska jag koppla PEM slang till min friggebod? Den ska gå från poolen som ska byggas nu under våren.

Jag behöver rätt exakta förslag. Jag hade löst tänkt att de ska gå rakt in i väggen men inser att detta blir lite svårt då anslutningarna då skulle komma typ 3 dm upp på väggen. Styva PEM-slangar som ska ligga under jorden kan såklart inte bara anslutas till hål 3dm över marken utan massa 90gradare.

Jag har inta pysslat med liknande saker tidigare. Är det bättre att koppla slangarna på gaveln med 90-gradare?

Kolla skissen. Där har jag ritat in de båda idéerna.

Handritad skiss över koppling av PEM-slang till friggebod, med markerade idéer för slangdragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur kan jag annars göra? Hur brukar man göra?
 
Anslut genom golvet på friggan så kan du göra en snäll böj i marken och klara dig helt utan vinklar.
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
toolman77 skrev:
Anslut genom golvet på friggan så kan du göra en snäll böj i marken och klara dig helt utan vinklar.
Men det är betongplatta och grejer. Låter som ett krångligt drag?
 
Du behöver inte ha hålen vinkelräta mot väggen. Hålen kan ju gå snett uppåt så kan slangen snält komma uppfrån marken och in.
 
Jag har varit inne på det. Det var när jag började fundera på anslutning på favelsidan som jag började fundera i andra banor.
 
Ska dom bara användas på sommaren och kopplas bort/dräneras när det blir kallt?
 
useless skrev:
Ska dom bara användas på sommaren och kopplas bort/dräneras när det blir kallt?
Bara på sommaren. Det ska inte vara vatten i dem på vintern.
 
Ok. Snyggast är väl att gå rakt ut genom väggen, sätta en 90-gradare direkt och gå ner till marken, en till 90-gradare och bort mot poolen. Vill man inte se rören så kan man bygga en enkel 'låda' och måla i samma färg som huset.
 
useless skrev:
Ok. Snyggast är väl att gå rakt ut genom väggen, sätta en 90-gradare direkt och gå ner till marken, en till 90-gradare och bort mot poolen. Vill man inte se rören så kan man bygga en enkel 'låda' och måla i samma färg som huset.
Ja detta är nog det snyggaste. Vet bara inte om det är "OK" att lägga in två 90-böjar. Jag kan inte sånt här.
 
En slang utomhus får du utforma hur du vill... Vad ska den användas till? Hur stort flöde/tryckfall ska det vara?
 
Är plattan redan gjuten och Friggeboden på plats?
 
Yes
 
Antar att du pratar KV?? Inget VV i pem slang. Plasten blir mjuk och kopplingarna kan lossna.... Gjorde själv den missen :)
 
Det är PE slangar som levererats direkt från Pahlén
 
Ska det cirkulera vatten där mellan poolen och en värmeväxlare i boden? Kolla att inte tryckfallet blir för stort med den totallängd och det antal böjar du ska ha. I så fall måste du gå upp i dimension på rören.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.