Hej,

servern bakom lovskog.com har stått mig bi många år, men har gett upp. Oturligt nog så har jag naturligtvis inga backups, men jag jobbar på saken och kommer snart ha det hela åtgärdat.

Kan dock meddela att jag är lite skeptisk till uppgiften ovan om 3 oerfarna kan bygga ett hus på 14 dagar som dessutom var i 2 våningar. Åtminstånde inte 3 oerfarna som jag.

Dessutom var andra inblandade skeptiska till det hela i början, fram till det att jag kunde visa på att den andra som skulle mura faktiskt gjort så i 40 år.

Det är inte svårt, men det är mycket praktiskt hantlag och erfarenhet som krävs för att man skall få vinklar och väggar räta och raka. En hel del fabriksgjort som skall passa efteråt.

Huset byggdes i lättbetong, levererat av Yxhult. Huset är enplans i T-vinkel och det tog som sagt 9 dagar sunrise-to-sunset i April 2000.

Det största problemet var att hyra kranbilar och andra större maskiner för att lyfta på plats en del större balkar. Väldigt få som var intresserade av att hyra ut sina kunskaper och maskiner till så små jobb.
 
klippt och klistrat lite:

FRÅGOR & SVAR

BYGGNADSMATERIAL


FRÅGA:
Jag har blivit erbjuden en kommunal tomt och skall bygga enplanshus. En av frågorna är om vi skall bygga i Ytong eller trä. Vilka är de 5-10 viktigaste för- och nackdelarna med respektive materialval?

SVAR:
Ytterväggsstommar jämte takkonstruktion av trä, förtillverkade på fabrik, monteras oftast på två dagar. I dessa element är fönster och dörrar med glas monterade. Man får då snabbt en fukttät byggnad, vilket är mycket väsentligt då det gäller att förhindra uppkomst av mögel och röta. Ytterväggsstommar av trä kan kläs med träpanel, som ytbehandlas var 5-6 år. Alternativt kan de kläs med cellplastisolering, som förses med armerad färgad tunnputs av något slag. Denna senare isolerputstyp är känslig för slag och stötar och är svår att reparera. Trästommen har ganska dålig värmekapacitet, d v s den kan ej lagra värme. Detta kan innebära att man får hög inomhustemperatur under en längre värmeperiod under sommaren. Trästomalternativet ger relativt låga produktionskostnader.

Ytterväggsstommar av lättbetong kan även de monters som element på några dagar. Takstolar och yttertak monteras på ytterligare några dagar. Fönster och dörrar monteras därefter. Fasadytor förses med armerad tjock- eller tunnputs, som avfärgas med lämplig färg. Den längre monteringstiden för lättbetongalternativet uppvägs av att denna har mycket större tolerans för fukt. Den kan ta upp fukt utan risk för röta och mögel. Lättbetongstommen har också god värmekapacitet, d v s den kan lagra värme. Man får då ett svalare inomhusklimat under en längre värmeperiod under sommaren. Lättbetongalternativet ger något högre produktionskostnader än träalternativet.
/Bengt Bengtsson

-------------------------------------------------------------------

Tillsammans med fru Linds offerert på 120 000kr för sten till ett hus på 280m2 låter det som lättbetong är guds gåva till gör-det-själv-byggaren!!!

Men allvarligt talat, några riktiga nackdelar måste det väl finnas med lättbetong???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.