Ska bygga ett enkelt platt trädäck som har ev ett steg ned utmed hela längden. Däcket skall vara L-format och 25,5x3,5+9x3,5. Jag har kollat på Beijers snajsiga beräkningssnurra och fått fram vad det kostar i material och det är helt klar bra. Men frågan är om jag fixar att göra bygget själv? Och på hur lång tid? Jag gissar att det måste stå på låga plintar och att det hamnar ca 30-40cm ovan marknivå. (Huset är inte byggt än..Så detta är rena planer)
 
Självklart fixar du det själv. Och behöver du hjälp är vi här och stöttar dig.

Plintar eller att du lägger bärlinor på markplattor om det räcker för att nå upp i din önskade höjd.

Har du koll på dimensioner? Hur högt upp vill du ha trädäcket?
 
Tänker inte har något räcke. Blir ett steg mot gräsmattan
 
Eftersom huset är i Sibirisk lärk, bör man då köra däcket i samma material? Känns som det kan skära sig något annars...

Vad tror ni om tidsåtgång för bygget?
Fördelen med att bygga själv är att man kan försvara nyinköp av sågar mm...Tänker köpa en fin slagskruvdragare, borrskruvdragare, kapsåg och sticksåg om jag ska bygga...Känns som man kan spara mycket tid på det...
 
Redigerat:
Att ha samma sorts trä på däcket blir nog snyggast som du säger.

Tidsåtgång någonstans mellan 60-150 timmar beroende på hur avancerat du vill ha det och hur van du är av att snickra och såga. Verktygen du nämner är i princip ett krav vid ett sådant här jobb, även en cirkelsåg kan vara bra att ha. Säg till om du vill ha verktygsråd.

En bra idé om du kunde göra en ritning så blir det lätt att se hur det ska se ut.

Har du funderat något på belysning i däcket? Extra eluttag? En fris runt om eller andra mönster?
 
E
Jag tycker absolut att du MINST behöver ett fullproppat makita-kit. Gärna en kap-och-ger också. ;)

Lycka till! Altaner och trädäck är nästan aldrig tråkigt att bygga
 
F
Emil_K skrev:
Jag tycker absolut att du MINST behöver ett fullproppat makita-kit. Gärna en kap-och-ger också. ;)

Lycka till! Altaner och trädäck är nästan aldrig tråkigt att bygga
Kap&ger samt skryvdragare är ABSOLUT DET FÖRSTA man behöver vid altanbygge. Långt mer nödvändigt än tex sticksåg om man måste välja. Slagdragare är toppen och kanske följer med i ett kit men en vanlig dragare med 18V fixar nog allt på en altan.

Kanske ett kompletterande 10,8V paket för ergonomin?
 
  • Gilla
Magnus gunnarsson och 1 till
  • Laddar…
E
Vi måste vara på TS sida och stötta och komma med bra argument till att utöka/uppgradera maskinparken.

Jag har ett till: sladdmaskiner är 2010, och skarvsladdar är bara jobbiga och i vägen.
 
F
Emil_K skrev:
Vi måste vara på TS sida och stötta och komma med bra argument till att utöka/uppgradera maskinparken.

Jag har ett till: sladdmaskiner är 2010, och skarvsladdar är bara jobbiga och i vägen.
Absolut sladd på kap & ger och jag är inte heller helt förtjust i sticksåg utan sladd. Men jag är kanske för gammal? Har sticksåg och vinkelkap med batteri men det är ena jävla nödlösningar som drar skiten ur ett 4Ah batteri på tok för fort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.