MatildaSofia skrev:
Är det onödigt att köpa en fet Tulikivi när man kan köpa en effektiv Contura?  ???
Hammaren på spiket eller vad säger man..
8)
 
Motiveringen lyder:
Jag letade efter en stabil värmekälla som skulle klara av att värma mitt hus. Vill inte vara tvungen att elda hela tiden utan bara en gång per dag, alltså behöver jag någon sorts ackumulator. 1500 kilo täljsten är en utmärkt ackumulator!
Sen har jag en granne som är installatör och som gärna ville hjälpa till... blev ju lite bättre pris.
 
täljsteninklädd inre rökrör kostade ca 12ooo ca 3 m
Installerade Zefiron idag, superduktig man från Suomi som hade monterat ugnar i 20 år, toppenresultat...
 
Tack för Era svar, känner mig ganska säker. Det blir bergvärme, frånluftsvärmepump och en Tulikivi Kiisa. :D
Längtar, längtar, längtar... ::)
 
Matilda - åk ned till Naturline i Norrköping och kolla. De ligger vid Olofsson Auto, nära för dig. De kaminer/eldstäder som OLHA talar om kommer vi satsa på. Grymt bra kvalitet, snyggt skjutbart glas och uppvärmningseffekt. Såg dem på Villamässan och blev heltänd!

http://www.natureline.nu/cosmos1520.htm
 
Matilda,

Du vill ju ha en egen touch, konstnär som Du är. ;D

Köp en insats som jag och designa själv hur det skall se ut!!! 8)

Effektmässigt blir det samma och då bör du väl gå på största glasyta för att elden skall synas ordentligt.

Lycka till! ;)
 
Matilda - åk ned till Naturline i Norrköping och kolla. De ligger vid Olofsson Auto, nära för dig. De kaminer/eldstäder som OLHA talar om kommer vi satsa på. Grymt bra kvalitet, snyggt skjutbart glas och uppvärmningseffekt. Såg dem på Villamässan och blev heltänd!

[länk]
Öhh, tja jag valde för att dom var störst, då en liten contura inte passade i vårt stora vardagsrum. (Ville kunna lägga in stockar!!!) Samt att jag ville designa murstock och öppna spisen själv. Man kan ju bygga in den i konststen, trä, riktig sten, tegel, rostfritt, eller precis vad som helst. Dessutom betydligt roligare att ha en unik öppen spis.

Fast egentligen ville jag ha en sådan öppen spis som man går in i med en Jultomtemurstock!!!. Så att man kan lägga in 120 cm stockar i elden som fnöskeved.

Bredvid skall två, tre rysska vinthundar eller irländska varghundar ligga, tills man själv vill lägga sig på björnfällen...! Å invänta jultomten ;-) ;D Fast det får vänta till mitt projekt i Skottland! ;D ;D ;D

Hursomhelst, mycket eld och nåt så djävulskt varmt blir det!
 
:surprised: Oj, ja du Ohla.. man börjar lära sig din vulgo-stil nu.

;)
 
Exakt!

Den som har mest prylar när han dör vinner! ;D ;D ;D

Bortsett från det så får jag be om ursäkt för att jag inte alla gånger faller inom ramen för begreppet lagom... ;D

Men livet är sååå kul och tyvärr sååå kort, så man måste göra det bästa av det! 8) ;D Och jag vill ha mycket av det bästa! ;) ;D 8)
 
Alltid härligt med FIRE lovers.....själv älskar jag när det brinner....finns mycket man kan göra framför en brasa! ;)
 
Faktum är att om man blandar eld, luft/rymd, vatten och jord/växter blir det riktigt, riktigt, bra!!! Men då skall man ju se elden, vattnet, etc.... samtidigt.

Värme & Energiåtervinning... Bah....

Feng shui sa någon... ??? Oavstett, så blir/är det en harmonisk plats att vistas på.

Och hus är till för att njuta av!!!
 
Vatten kommer inte finnas mer än i kranen i huset, men jag skulle inte byta ut utsikten, ett öppet fält, mot hav ändå, märkligt nog. Bor ändå i sommarhuset maj-sept o där är det bara att ta ett kliv så är man i.

Kommer heller inte ha en fontän inne, då blir det kontor/hotell-känsla anser jag. (förlåt ohla)
Jag kommer ändå njuta av mitt hus! (speciellt framför brasan..... ;) )
 
Ja, det är det viktigaste!

Att Du njuter av Ditt hus!!! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.