Vi vill göra öppningen in till vårt kök (villa 2 plan) större. Av allt att döma är väggen bärande då det sitter en balk upptill som mellanbjälklaget vilar på. Står skrivet väggband på den.

Bärande vägg under renovering med synliga träreglar och utmärkt balk som stödjer mellanbjälklaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Balken är 190x45mm och öppningen idag är 850mm, vi vill öka den till 1440mm enligt bild nedan. Väggen är reglad med 90x45mm, vissa reglar känns dock "lösa" och vissa är urkapade då det går avlopp och vatten i väggen.


Väggen under renovering med synliga träreglar, en dörröppning i förgrunden, och plastöverdragen öppning bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Går detta att räkna på? Det blir två stycken golvåsar över öppningen.



Bild på en delvis öppnad vägg med en synlig bärande balk och reglar, vissa med urkapningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Om huset är 8 meter brett och väggen är mitt i säger Moelvens program att limträ 115x180 ger 1 mm nedböjning.
 
Om det är en 45x195 regel (45x190 är inget standardmått) i lägsta kvalitetsklass (C14) och den är 1,4 meter lång klarar den en punktlast på mitten på ca 350 kg. Sannolikt behöver du därför inte göra något alls, det beror lite på hur konstruktionen ser ut och vad som finns i planet ovanför. Vill du förstärka, så limma och skruva fast en regelbit så hög som den kan bli direkt under takbalken. Det går bra att fälla in en liten stålbalk också.
 
justusandersson skrev:
Om det är en 45x195 regel (45x190 är inget standardmått) i lägsta kvalitetsklass (C14) och den är 1,4 meter lång klarar den en punktlast på mitten på ca 350 kg. Sannolikt behöver du därför inte göra något alls, det beror lite på hur konstruktionen ser ut och vad som finns i planet ovanför. Vill du förstärka, så limma och skruva fast en regelbit så hög som den kan bli direkt under takbalken. Det går bra att fälla in en liten stålbalk också.
Tack för svar!

Det är en tvådelad regel, syns om du klickar på bilderna så du får upp en förstoring, den övre är ca 45x45 (är inte hemma så jag kan inte mäta nu). Jag ska försöka fylla på med lite mer info, såhär ser planlösningen ut, huskroppen är ca 12,5m x 5,5m. Förstugan och allrummet uppe är tillbyggt. Väggen till det stora sovrummet som ligger ovanför öppningen till köket är inte bärande.

Motsvarande vägg i vardagsrummet har man tagit bort i höjd med kaminen/trappen och ersatt med en balk.


Planritning av ett hus med markerad icke-bärande vägg och balkplacering i vardagsrummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ser väggen ut till höger om öppningen sett från kökssidan, de stående reglarna är urjackade på diverse ställen för vatten/avlopp och någon känns i princip lös.

Renoveringsrum med öppen väggstruktur, exponerade reglar och avloppsrör, samt en diskmaskin och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Med dessa nya upplysningar och efter ett mer noggrant studerande av alla fotografier, måste jag nog ta tillbaka vad jag skrev i mitt förra inlägg. Bara golvregeln i bjälklaget ovanför som vilar mitt på balken över nuvarande öppning representerar en punktlast på ca 600 kg. En förstärkning är alltså nödvändig, förslagsvis med en stålbalk. Träreglar som är staplade ovanpå varandra utan att vara limmade har inte alls samma motstånd mot nedböjningar. Jag kan återkomma senare idag med förslag på lämplig dimension på en stålbalk.

Jag tycker tyvärr inte att huset verkar vara helt professionellt projekterat. Vissa delar av golvet i övervåningen måste vara rätt svajiga mht de stora spännvidderna. En viss försiktighet är därför på plats.
 
  • Gilla
SSSS
  • Laddar…
I normalfallet hade jag med hänsyn till ritningen sagt att den väggen absolut inte är bärande. Bärande väggar går i princip alltid på längden i huset, tvärs mot takstolarna så att takstolarna bärs av, och där har du ingenting.

Ett lite vågat sätt att testa är ju att såga av de stående reglarna med handsåg. Om sågen nyper fast är väggen troligen bärande. Låt isåfall sågen sitta kvar och stämpa upp taket tills förstärkningen är ditsatt. En stålregel tar mindre plats än en limträbalk.
 
Tycker att det borde räcka med en 195x45 som spikas ihop med bef balk över själva öppningen. Den nya bjälken fästs ordentligt i de stående reglarna på var sida om öppningen. Då får du i princip en bärande balk över själva öppningen som är 90x190. Bör räcka gott till en spännvidd om 1440 mm enl magkänsla. Ev behöver sidostolparna/väggreglarna styvas upp i sidled.
 
Om det skall fungera med en 45x195 bör det vara minst C24 klass, gärna C30. Frågan är om den får plats på höjden utan att behöva sänka dörrhöjden. I det här fallet skulle jag satsa på en stålbalk för att spara höjdutrymme. Ett VKR rör (fyrkantsrör med rektangulärt tvärsnitt) med måtten 90x50 räcker definitivt.

Att golvreglarna i mellanbjälklaget ligger i husets längdriktning framgår dels av det tredje fotot i inledningstråden men också av planritningarna. Jag håller dock med om att det är ovanligt. Se även min tidigare kommentar.
 
  • Gilla
SSSS
  • Laddar…
justusandersson skrev:
Med dessa nya upplysningar och efter ett mer noggrant studerande av alla fotografier, måste jag nog ta tillbaka vad jag skrev i mitt förra inlägg. Bara golvregeln i bjälklaget ovanför som vilar mitt på balken över nuvarande öppning representerar en punktlast på ca 600 kg. En förstärkning är alltså nödvändig, förslagsvis med en stålbalk. Träreglar som är staplade ovanpå varandra utan att vara limmade har inte alls samma motstånd mot nedböjningar. Jag kan återkomma senare idag med förslag på lämplig dimension på en stålbalk.

Jag tycker tyvärr inte att huset verkar vara helt professionellt projekterat. Vissa delar av golvet i övervåningen måste vara rätt svajiga mht de stora spännvidderna. En viss försiktighet är därför på plats.
Okej, tack för input! Du får mycket gärna komma med ett förslag på en stålbalk.

Det låter ju inte så bra om inte huset verkar vara bra byggt. Huset är ett av ca 50st likadana/liknande modulhus i ett område från -79. Nedan är en mer måttsatt planritning på där jag har ringat in de innerväggar som jag tror är bärande, övriga innerväggar är 45x45 som enligt den tekniska beskrivningen ej ska vara bärande.

Planritning av ett modulhus från 1979 med måttangivelser och markerade bärande väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag sa inte att huset var dåligt byggt, bara att projekteringen (dvs de ursprungliga ritningarna) inte verkade riktigt proffsig. Häng inte läpp för det. Du har absolut rätt attityd till förändringar.

De rödmarkerade väggarna är med säkerhet bärande. Jag har lämnat förslag till stålbalk i ett tidigare inlägg.
 
justusandersson skrev:
Om det skall fungera med en 45x195 bör det vara minst C24 klass, gärna C30. Frågan är om den får plats på höjden utan att behöva sänka dörrhöjden. I det här fallet skulle jag satsa på en stålbalk för att spara höjdutrymme. Ett VKR rör (fyrkantsrör med rektangulärt tvärsnitt) med måtten 90x50 räcker definitivt.

Att golvreglarna i mellanbjälklaget ligger i husets längdriktning framgår dels av det tredje fotot i inledningstråden men också av planritningarna. Jag håller dock med om att det är ovanligt. Se även min tidigare kommentar.
Menar du att stålbalken helt ska ersätta nuvarande regel? Eller likt Oldboys förslag ligga parallellt med den inne i väggen?

justusandersson skrev:
Jag sa inte att huset var dåligt byggt, bara att projekteringen (dvs de ursprungliga ritningarna) inte verkade riktigt proffsig. Häng inte läpp för det. Du har absolut rätt attityd till förändringar.

De rödmarkerade väggarna är med säkerhet bärande. Jag har lämnat förslag till stålbalk i ett tidigare inlägg.
De första planritningarna som jag la upp var från mäklarens annons från då vi köpte huset.
Jag har tyvärr inga originalritningar vilket hade varit bra ibland...

Tack för hjälpen!
 
Nej, stålbalken skall ligga direkt under den nuvarande bjälken, Lycka till!
 
justusandersson skrev:
Nej, stålbalken skall ligga direkt under den nuvarande bjälken, Lycka till!
Låter som en skapligt enkel lösning (y)
Några tips på infästningen av stålbalken?

Tack!
 
Den bör vila på stående reglar och låsas för rörelser i sidled.
 
Nu har jag kollat upp lite vad min lokala järnhandel har i lager, skulle 80x40x5 kunna fungera?

Sen har elektrikerna varit och kollat lite då det går el i väggen som ska tas bort, hans önskemål ät att få plats med ett par dosor så öppningen blir inte fullt så stor som jag har skrivit ovan utan snarare ca 1315mm.

Staplar av rostiga stålrör med etiketter som anger olika dimensioner vid en järnhandel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stålbalkar med storleksangivelser, 80x40x5 synlig framför rostiga stålbuntar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.