O
Det är bra att veta att folksam inte har någon reseförsäkring i sin hemförsäkring. Men eftersom det är ytterst få gånger som jag reser utomlands, egentligen nästan aldrig :) Så är just den biten inget problem, utan då kan jag teckna en sjukförsäkring den dagen jag skulle få för mig att resa utomlands.... Men om man reser utomlands lite oftare :) Då är det väldigt bra med varningen om Folksam.
 
Kolla med Ica försäkring. Vad gäller pris och innehåll är vi nöjda. Skadehanteringen har vi tack och lov ej hunnit att prova än.
 
  • Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
Som referens betalar jag ca 3500/år hos LF inkl 20% rabatt.

Försäkrad egendom

001 Bostadshus Fullvärde
Friliggande byggnad med boyta på 120 kvm
Byggår 2005
Källare finns Nej
Skorsten Ja
Antal bad/duschrum 1 st
Träskadeinsekter Ingår (högsta ersättningsbelopp 4 000 000 kr)
Allrisk Byggnad Ingår se nedan
Äkta hussvamp Ingår se nedan

002 Allrisk byggnad

003 Hussvamp
- Ingår i villaförsäkringen med högst ersättningsbelopp 1 000 000 kronor.

004 Garage, isolerat, byggnadsyta 30 kvm. Fullvärde
- Byggnaden har 1 våningsplan.

005 Personlig lösegendom 500 000
- Boytan är 120 kvadratmeter
- Allriskförsäkring för lösegendom Ingår
- Skydd för ID-stöld Ingår
- Krisförsäkring In
 
Har ett liknande hus i Skåne, massa tillägg osv If 7223, bytte till Vardia, samma villkor förutom hussvamp blev ca 5500.
 
  • Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
Chrissofsweden skrev:
Kolla med Ica försäkring. Vad gäller pris och innehåll är vi nöjda. Skadehanteringen har vi tack och lov ej hunnit att prova än.
Kollade ICA och den verkar inte alls dum. Ska absolut ha den i åtanke när premier löper ut i februari! Visste inte ens om att de hade villaförsäkringar
 
För mig känns ICA som lite halvokända i försäkringssammanhang. Om det nu inte i själva verket är något av de välkända bolagen som står bakom, så skulle jag kolla referenser på skadehantering noga innan jag väljer ett mindre känt bolag.

Det finns trådar här där folk fått betala konsultarvode för skadereglering hos mindre kända bolag. Och jag vet fall där skaderegleringen varit extremt dåligt skött. Det är väl en sak om ett bolag får rättas genom överklagande/stämmning på en punkt, men där det fortsätter på varenda punkt efter en brand, alltså "vi bygger inte upp", Aa OK vi måste tydligen, men vi betalar ingen alternativ bostad, aha vi är skyldiga till det? Ok men vi betalar inte flyttkostnader från alternativbostaden, jasså OK det måste vi tydligen osv.

Fullt så illa blir man inte behandlad av de mer välkända bolagen.

Bara ett förtydligande, jag vet ingenting om hur ICA sköter sig som försäkringsbolag.
 
  • Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
Excel skrev:
Har jobbat med försäkring, 18.000kr verkar uppåt väggarna. Är du skadebenägen dvs har många skador, eller har du tidigare begått försäkringsbedrägeri?

Låter som de vill prisa ut dig....
Är en helylle kille😇

Mitt hus har för väldigt längesedan varit ett behandlingshem och det var en del stök här efter det när det stod tomt.

Är besviken på att de inte kan göra en ny bedömning på huset
 
Jag brukar alltid rekommendera Länsförsäkringar. Jag vet inte om de har bäst villkor eller pris men de har alltid varit väldigt sköna att ha att göra med när något hänt. De brukar ersätta utan något knussel.
 
  • Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
Fint sätt att säga att dom inte vill ha dig som kund, folksam gjorde samma sak när jag ville försäkra min snöskoter

24 000kr ville dom ha, kollade med dina sen och dom ville ha 5000kr..

Har förövrigt alla mina försäkringar hos dina och jag har inte märkt av några smyghöjningar av premien på alla år som kund.
 
  • Gilla
dajaskazal och 1 till
  • Laddar…
Ett eventuellt aber med länsförsäkringar är att de är just det, olika bolag i varje län.
Och i en del län har det varit problem med att få ersättning, således lokal variation.
Vi håller på att lämna Folksam då det blivit för j-kla dyrt (12500 nu).
 
Martin_B
KristinaRT skrev:
Ren spekulation, men jag tror Folksam har mycket att göra just nu i form av skadebregränsning, iaf om man ska tro nyheterna igår......
Vad hade hänt? Något jag har missat förmodar jag...
 
MultiMan
Jag har haft Folksam i runt 20 år, både hus och fordon. Endast utnyttjat en glasförsäkring en gång. Bara små höjningar senaste åren, några procent per år. Har inte drulle och sådant eftersom jag aldrig har sönder något, utan bara grundförsäkringen med fullvärde/ohyra/svamp osv. Årets höjning var 13kr per månad av en total premie på 620kr.
 
Redigerat:
Gör som många redan påtalat, kolla så många du orkar. Man har inget för att vara trogen kund så är det i fler branscher, man blir som en mjölkko istället. Har du råkat ut för skada och använt försäkringen så tar dom igen en del i form av premiehöjning + ordinarie premiehöjning påföljande år. Det gäller oavsett vad bolaget heter, men byter du får du rabatt första året och en premie höjning andra året men då byter man igen och får ny "välkomstpremie". Så att påstå att ett försäkringsbolag är bättre en ett annat är nog inte relevant. Uppfattningen om ett FB är bra eller mindre bra beror nog för dom flesta hur lätt och smidigt man vid något tillfälle fick ersättning utan att förhandla med bolagets representant/skadereglerare.
 
Gå med i Villaägarna - da får du rabatt hos Gjensidige. Jag är fullverdeförsäkrad, Stort Hem, ResXtra, elektronik, drulle, etc., etc. Total pris ca 6 500,-. Mitt gamle på TryggHansa som inte omfattade så mycket kostade nästan 10 000,-.
 
Jämför ni villkoren också innan ni byter bolag, eller är det bara priset som avgör? Iofs kanske det inte skiljer så mycket i en 'standard' villaförsäkring, men nånting måste väl dom billigare bolagen göra avkall på?
 
  • Gilla
mg765 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.