camaro1969 skrev:
jag tycker det känns konstigt att man inte kollade upp underlaget innan man lämnade offerten? var inte det möjligt?
Allt handlar ju om hur offerten är skriven. Kan vara så att de gör så för att kunna få in extra jobb allt eftersom om de har friskrivit sig från att eventuellt dåligt underlag. Underlaget inte bra => tilläggsbeställning
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
noone70 skrev:
Allt handlar ju om hur offerten är skriven. Kan vara så att de gör så för att kunna få in extra jobb allt eftersom om de har friskrivit sig från att eventuellt dåligt underlag. Underlaget inte bra => tilläggsbeställning
Är det bara jag som tycker att 250kkr känns väl saftigt redan som det är?
 
  • Gilla
Falken7 och 3 till
  • Laddar…
stefancrs skrev:
Är det bara jag som tycker att 250kkr känns väl saftigt redan som det är?
Behöver inte vara det, det är otroligt svårt att avgöra utan veta alla förutsättningar.
 
  • Gilla
Nillea och 1 till
  • Laddar…
Det började med fint väder och sedan gick det bara utför...:(
Vi är ju medvetna om att fasaden varit fuktig, vi har själva sett hålet i taket och även sett underifrån då vi rev garagets innertak en sektion....men det blir väldigt påtagligt att se hur illa det är. MEN det kan bara bli bättre!
Bild av en renoveringsplats med uppsatt byggställning runt ett delvis avtäckt hustak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skadat och genomruttnat trägolv i ett garage med synliga hål och sprickor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skadat garagetak med synligt hål där en takstol är genomrutten och underliggande konstruktion exponeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom ovansidan ser ut sådär ska ni nu får se insidan av garagetaket.

Skadat trägaragetak med synliga tecken på röta och fukt, isolering hänger ut och presenning skymtar ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Konstaterat är nu att den yttre takstolen är genomrutten
Skadad takkonstruktion med genomruttet trä och spillror från ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild av skadat garagetak med synliga rötter och isolering, under revet innertak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr har det vandrat upp i den yttre takstolen i ursprungshuset så den måste oxå fixas.

Skadat garagetak med röta och hål, täckt av en presenning, verktyg syns i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Reparationsarbete på ett skadat garagetak med ruttna takbjälkar och en sprucken takbeläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att kolla hur resterande råspont ser ut borrades några hål och då råsponten är svart hela garagedelen så byts nu allt.
Person borrer hål i betong med en borrhammare, närbild på borrkransen och säkerhetsskor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två hål borrade i en skadad grå betongtaksektion med synliga fuktskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närgransad bild av en genomrutten träskiva med mörka fläckar och synlig fiberskada, tecken på omfattande fukt- och vattenskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ligger en presenning över och det snöar!! Inte ens vädret vill vara på vår sida:confused:
Presenning över skadat garagetak med synligt hål och snöfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om det är ett roligt projekt? Nej, inte än!
 
noone70 skrev:
Behöver inte vara det, det är otroligt svårt att avgöra utan veta alla förutsättningar.
Förutsättningarna är eg riv skiten och bygg nytt tak....men visst är det tråkigt att vi missat en koll men jag är övertygad om att det inte rör sig om fiffel och båg (som inte är svar på ditt inlägg utan det ovan).
 
Redigerat:
S
Charlie2 skrev:
Förutsättningarna är eg riv skiten och bygg nytt tak....men visst är det tråkigt att vi missat en koll men jag är övertygad om att det inte rör sig om fiffel och båg (som inte är svar på ditt inlägg utan det ovan).
vad gör ni för att undvika att den nya råsponten blir svart på undersidan? Det är inte fukt utifrån som gör att råsponten möglar på insidan.
 
  • Gilla
Mansson84 och 5 till
  • Laddar…
SueCia skrev:
vad gör ni för att undvika att den nya råsponten blir svart på undersidan? Det är inte fukt utifrån som gör att råsponten möglar på insidan.
instämmer, att den är svart på insidan behöver egentligen inte vara något fel... kan ha varit så sedan det byggdes om det då var blött tex.
 
SueCia skrev:
vad gör ni för att undvika att den nya råsponten blir svart på undersidan? Det är inte fukt utifrån som gör att råsponten möglar på insidan.
Vad jag förstått så är innertaket byggt felkonstruerat. Plast, isolering och gips som blivit tätt och kondensen har gjort sponten svart. Dessutom har detta garage varit isolerat sedan 1981, men utan värmekälla...
Vi ska fortsätta riva innertaket, bygga nytt enligt konstens alla regler och montera lite element så det håller varmgrader och förhoppningsvis håller det tills jag dör.
 
  • Gilla
SueCia och 1 till
  • Laddar…
camaro1969 skrev:
instämmer, att den är svart på insidan behöver egentligen inte vara något fel... kan ha varit så sedan det byggdes om det då var blött tex.
Rätta mig om jag har fel, men är inte det svarta mögel?
 
noone70 skrev:
Rätta mig om jag har fel, men är inte det svarta mögel?
Mögel! Du har helt rätt! Det var inte trevligt att riva innetaket.
 
  • Gilla
Lystic
  • Laddar…
Charlie2 skrev:
Mögel! Du har helt rätt! Det var inte trevligt att riva innetaket.
Jag reagerade på att du skrev "att den är svart på insidan behöver egentligen inte vara något fel.." Är det svartmögel är någonting definitivt fel :)
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
S
Charlie2 skrev:
Vad jag förstått så är innertaket byggt felkonstruerat. Plast, isolering och gips som blivit tätt och kondensen har gjort sponten svart. Dessutom har detta garage varit isolerat sedan 1981, men utan värmekälla...
Vi ska fortsätta riva innertaket, bygga nytt enligt konstens alla regler och montera lite element så det håller varmgrader och förhoppningsvis håller det tills jag dör.
På bilderna ser det ut att vara isolerat upp till råsponten, ett problem då är ju att du inte har någon luftspalt mellan isolering och insida råspont, där har du nog det stora problemet isåfall.

Ber om ursäkt ifall det finns en luftspalt o jag missat den.
 
SueCia skrev:
På bilderna ser det ut att vara isolerat upp till råsponten, ett problem då är ju att du inte har någon luftspalt mellan isolering och insida råspont, där har du nog det stora problemet isåfall.

Ber om ursäkt ifall det finns en luftspalt o jag missat den.
Du ser rätt. Det är alldeles tätt och vi kommer bygga om det med luftsspalt.
 
noone70 skrev:
Jag reagerade på att du skrev "att den är svart på insidan behöver egentligen inte vara något fel.." Är det svartmögel är någonting definitivt fel :)
jag menade att det kanske hade uppstått vid 1 tillfälle när det byggdes... och varit så sedan dess... alltså ingen tillväxt senaste 20-30 åren
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Snön smälte bort och killarna hade uppehåll hela dagen. Nu är huskroppen med bl a garage försedd med ny råspont, papp o några läkt. Möglet är borta!
Dagens fadäs var att smältvatten rann utmed husväggen in i ett eluttag där killarna hade sin tigersåg inkopplad i. Hela huset blev strömlöst. Jag felsökte via jordfelsbrytaren (gillar inte el) och till slut hittade jag orsaken. Nu använder de ett annat uttag.

Hus under renovering med byggnadsställningar, snörester, skymning, takpannor, träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tak under konstruktion med ställningar, takpapp, reglar, i ett dimmigt trädgårdsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny takstol!

Trästruktur, vattendroppar, kantig balk, metallfäste, röd stolpe, utomhus, fuktigt, byggnadskonstruktion, detaljfoto, grå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fin takfot utan ruttet virke

Takfot med vita paneler, svart takpapp, synliga träspikar, och utomhusmiljö i suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En plåtkant. Nytt för mig men det ser ju bra ut.

Närbild på vita ytor med regndroppar, kontrast mellan grov och slät textur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Crille08
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.