Haloj,

sitter och planerar den framtida gräsmattan kring ett precis nybyggt hus!

Vi har haft en grävfirma här och precis avlägsnat all sprängsten och schaktmassor som legat i högar (30+ lass!).

Efter det har dom först grovplanerat och sedan dragit ut den jord man tyckt varit bäst (ser ut som lerblandning med vanlig jord), och finplanerat.

Ytskiktet ser väldigt jämt och fint ut, men desto mer jag läser om gräsmattor och hur man gör, desto mer oroar jag mig för att vi har packningsskadad mark ur gräsmattsdefinition.
Man har åkt runt med en större (8-10 ton) maskin med larvbandsfötter och gjort jobbet, även om grävmaskinisten är både trevlig och grymt duktig väger maskinen lika mycket för det...

Under jordblandningen vi har som toppskikt är det leraktigare mark.

Frågan är alltså:
Är marken för tätt packad för att lägga på matjord och gräsmatta?
Planen är mark/fiberduk och 5-10-15 cm matjord som sedan stampas med fötterna och vanlig gräsmatta med frön.

Behöver man gå loss och "lösa upp" dom översta 10-20-30-40-50cm (?) på något sätt för att ha en br a grund?
Vi vill ju självklart ha så slitstark och hög kvalitet som möjligt!
 
Lägger med en bild :)
Nyplanerad tomt med jordhögar och spår från byggverksamhet nära en skjulbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
Tror inte det är problem med att grävaren nhar tryckt till.
Min 24 tons maskin har ett marktryck på 0,39 kg per kvadrat cm.
Så det är så lite tryck.
 
S
blir en fin gräsmatta. kanske satsa på exempelvis weibulls skugga eller golf green
 
Du tänker väl inte sätta markduk under gräsmattan?

Det som händer när man använder markduk är att man bryter det naturliga kretsloppet som allt levande är så beroende av. Nedbrytningen skadas eftersom varken maskar eller annat mikroliv kan röra sig fritt och utföra det arbete som en levande natur kräver. Maskar som hittar ut i din gräsmatta kommer att frysa ihjäl när kylan kommer eftersom de inte kan ta sig ner på frostfritt djup.

Det går bra några år men så småningom märks det tydligt, oavsett om det är gräsmatta eller planteringar att något är fel. Lanseringen av dessa markdukar under växande grödor har varit framgångsrik eftersom kunder gärna letar genvägar. Men..det är sällsynt med fungerande genvägar i vår natur. Vi kommer alltid att misslyckas med odling om vi inte förstår det mest elementära, nämligen hur kretsloppet fungerar.

Och..det blir säkert inga problem om du fyller på med ett jordlager och sår in gräsmattan.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
GustavL skrev:
[...]
Planen är mark/fiberduk och 5-10-15 cm matjord som sedan stampas med fötterna och vanlig gräsmatta med frön.
[...]
Denna metod med mark/fiberduk var ny för mig. Var har du fått den idén ifrån?

Eller menar du att du ska skydda sådden med fiberduk? Det är en bra idé i så fall.
 
Vart den ursprungligen kom ifrån vet jag nog inte, man läser för mycket.

Grund-tanken har varit att den ska förhindra ogräs och gammal växtlighet att komma upp genom gräsmattan, låter ju bra enligt mig.

Kanske bättre metod att gå loss på befintlig mark och röja ur större stenar, grenar/rötter man kan hitta säg 10-15cm ned, sedan lägga 10-15cm matjord som man stampar ut jämt bara, och låter det vara där.

Samtidigt som man inte ska överkomplicera saker vill man ju i sådana här lägen göra allt man kan för att skapa bra förutsättningar, man vill ju inte göra om det...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.