BirgitS
UngFixare skrev:
Snappade dock upp att utomlands finns så starka medel att de i Sverige klassas som olagliga. Bryr mig egentligen inte vad det kostar. Vill ha det starkaste medlet som finns, som får de äckliga parasiterna att brinna till döds.
Är nog inte så lämpligt vid bärbuskar, för om det är så giftigt för sniglarna är det nog inte så bra för dig och din familj heller (och kanske inte heller för växterna).
Snigelstaket, elstaket och nematoder tas upp på sidan http://snigel.org/metod.html som är skriven av FritidsOdlingens Riksorganisation.
 
  • Gilla
UngFixare
  • Laddar…
230 V förtjänar de allt; hade gärna använt 20 000 V om det hade varit möjligt, POFF! Men ok, det finns visst något som heter allmänfarlig vårdslöshet, framkallande av fara för annan, samt barn.

9V eller varför inte ett trevligt litet fritidsbatteri om 12V borde dock göra susen. Eller så seriekopplar man flera batterier... nejvisstnej, nu var vi visst där igen.

Andra lösningar innehåller rätt stora moment av osäkerhet, men en tillräcklig elstöt klarar ingen snigel i världen.

Dubbla koppartrådar med ca 1 tums mellanrum på brädkragen runtom. Samt en kabel till trefasuttaget... eh, jag menar ett batteri.
 
  • Gilla
UngFixare
  • Laddar…
ricebridge skrev:
230 V förtjänar de allt; hade gärna använt 20 000 V om det hade varit möjligt, POFF! Men ok, det finns visst något som heter allmänfarlig vårdslöshet, framkallande av fara för annan, samt barn.

9V eller varför inte ett trevligt litet fritidsbatteri om 12V borde dock göra susen. Eller så seriekopplar man flera batterier... nejvisstnej, nu var vi visst där igen.

Andra lösningar innehåller rätt stora moment av osäkerhet, men en tillräcklig elstöt klarar ingen snigel i världen.

Dubbla koppartrådar med ca 1 tums mellanrum på brädkragen runtom. Samt en kabel till trefasuttaget... eh, jag menar ett batteri.


Det här gillas starkt!!


Mycket sugen på att köra på min försttänkta idé med det L-formade skyddet + elstängsel, men då köra elstängslet i taket på det upp och nedvända L:et. Vilket medför att ingen kan komma åt med fingrar, hund som kommer i vägen etc etc. Samt att det blir skyddat för regn.


Har en del erfarenhet av el, hundratals timmar av lödning osv. Har yttersta respekt för el. Så därav rådfrågar jag gärna hur ni hade satt upp detta staket?


Läste lite på de länkar ni givit. 24V var rekommenderat, batterier... Hmm. Skyddstransformator sade en annan. DC spänning.


Vad bör jag sikta in på mig mer exakt? Har ju lite vanliga DC omvandlare från gamla routrar osv. Men gissar att de inte är optimala för ändamålet. Skyddstransformator, finns det att hitta enkelt och lokalt? Eller går det bra med valfritt 12V bilbatteri från Biltema?


Låda + el = parasitdödare2k17
 
Redigerat:
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
BirgitS
Varför inte göra så som beskrivs på sidan som Fritidsodlarna länkar till för det har ju visat sig fungera väldigt bra: http://www.engelbert.se/garden10.htm
Där finns ju även en hel del tips om vad man ska tänka på, t.ex. så att man inte får krypströmmar i fuktigt trä.
 
Redigerat:
tommib
Det var en intressant länk men jag noterade två tveksamma saker i den.

Den första var att han valde ett fritidsbatteri som spänningskälla och helt enkelt bytte det när det blev för lågt. Vad sägs om att ladda batteriet?

Den andra var just valet av fritidsbatteri/bilbatteri för säkerheten. Det är helt feltänkt. Kortslutningsströmmen i ett blybatteri är i ordningen flera kiloampere och verkligen inget att leka med. Man kan utan vidare starta en brand med detta. Därför skulle jag rekommendera att använda just en isolertrafo eller ett stängselaggregat (som i praktiken är samma, men med en jordad pol och en rejält ökad spänning) för att hålla ner strömmen. Sniglarna dör ändå, eller blir åtminstone påverkade så att de inte kryper förbi...
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Finns flera trådar här på BH med alla vettiga råd kring bygge av tvåtrådstypen drivet av en korrekt skyddstrafo. Bra med två signallampor där en parallellt med utgången visar driftberedskap och en i serie dels visar fel/kortslutning i slingan dels gör att säkringar inte löser då.

Tips för trådtyper och hur man kan fästa upp dem på olika sätt finns också där.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Visst är länken till Engelbert bra, men för en nybörjare är den full av luckor.... Den innehåller ju ingen lista på vad man behöver och vad som rekommenderas, senast ändrad 2009, vilket är 8 år sedan :)


Hittade denna tråd här på forumet:
https://www.byggahus.se/forum/el/271781-grillade-sniglar.html


Där någon funnit denna transformator. Vad tror ni?
https://adapterexperten.se/ac-adapter-laddare/ac-adapter-belysning/transformator-220-24v-25a-60va/


Behöver jag något annat i den elektroniska kretsen? Lampa/resistor?

Vad händer om ledarna ramlar på varandra och kortsluter, eller om jag lägger handen på ledarna, eller när snigeln kryper över och kortsluter? Eldar ju helst inte upp trädgården.
 
Hittade nu även denna tråd på forumet med mycket nyttig information:
https://www.byggahus.se/forum/tradgard-allmant/209666-mordarsniglar-elstangsel-fungerar-det.html

Och denna transformator:
https://www.kjell.com/se/sortiment/...regat/ac-ac/nataggregat-24-v-(ac)-24-w-p44209

Samma fråga gäller som tidigare, är denna verkligen safe när kortslutning sker samt vad behöver listan kompletteras med?


Kanske låter som en fullkomlig idiot. Men sysslar mest med enklare lysdioder, belysning i allmänhet och datorer. Sysslar inte vanligtvis med snigelmördarmaskiner, därför är jag så frågvis :) Att sedan sätta ihop allting blir inga problem!



Dessutom läste jag någonstans där en person enbart, vad det verkade som, använde den positiva + polen från transformatorn och använda ett spett i marken som negativ - pol....
 
Redigerat:
Ett sidospår från ämnet, som jag reagerade på i första inlägget:

samt plast i botten för att isolera från omvärlden
Nu har jag ingen snigelvana, för jag har ynnesten att ha alla andra sorters trädgårdsbekymmer förutom just sniglarna, så jag ska därför påpeka att jag inte vet exakt hur de rackarna beter sig.

MEN plast i botten på odlingen avråder jag starkt ifrån. Dels behöver du dränering av rabatten för att rötterna ska ha tillgång till luft, dels kommer förmodligen vissa perenner att kunna punktera plasten ändå. Det främsta skälet om plantorna trots detta trivs i denna odling är att det är så jäkla trist med nergrävd plast i backen och såååå INTE 2000-tal. Vill du plantera om i framtiden kommer du garanterat att ha sönder plasten, inte nog med att den då inte längre fyller någon funktion, du kommer ha plastbitar i trädgården länge framöver.

Sidospår; mannen som byggde mitt hus och anlade trädgården för 40-50 år sen använde korrugerad takplast som rabattkanter och dessa har idag vittrat/"torkat" sönder och är omöjliga att gräva upp i ett stycke. Med tanke på dagens larm om mikroplasterna vi sprider ut i naturen, så känns det såååå trist att gräva upp dessa vittrande plastbitar idag. Om du däremot bygger odlingslådor för plantering på en terrass, eller i ett växthus är det en annan sak, men gräv inte ner plast om du inte måste!
 
  • Gilla
AiliB och 1 till
  • Laddar…
ricebridge skrev:
230 V förtjänar de allt; hade gärna använt 20 000 V om det hade varit möjligt, POFF! Men ok, det finns visst något som heter allmänfarlig vårdslöshet, framkallande av fara för annan, samt barn.
Jag vet inte om det finns elstängselaggregat med så hög spänning som 20 kV. Dock finns det i varje fall aggregat på över 10 kV, exempelvis detta:

http://www.granngarden.se/Sortiment...egat-EuroGuard-N-15000D,-230-V/p/1207405_BASE

Så du kan nog komma en bra bit på vägen mot ditt önskade "POFF" utan att bryta mot några lagar. :wow::cool:
 
M
Har inte läst vartenda tips nu, men det som jag tänkte köra med runt mitt växthus är en plåtkant som bockas i 90-grader.

Du bygger din lilla låda och högst upp så sätter du en plåt som är bockad som ett U. Sniglarna skall inte kunna krypa upp och ner och inte heller ta sig runt kanten som blir.
Slutresultatet ser ut ungefär som ett fönsterbläck modell större. Tror du hittar rätt om du googlar efter "Sniglar plåt" och kollar på bilderna.

Mig veterligen så transporterar sig inte sniglar något vidare under jord, utan dem kryper ner där för att sova och slippa frysa ihjäl.
 
Enklaste snigelfällan:
Ta en vanlig tetrapappersdryckesförpackning med skruvlock. Skruva av korken och spara den. Fyll på en dl öl och lägg förpackningen med locket uppåt, så kommer de att krypa in, men inte ta sig ut, eftersom det är en kant på insidan. När paketet börjar få lite tyngd skruvar man bara på locket och slänger den i soptunnan.

Sedan är kaffesump bra att hälla ut (man kan ofta sno från kaffemaskinen på jobbet), det är bra jordförbättring, samt otrevligt för sniglarna.
 
Anna_H skrev:
Enklaste snigelfällan:
Ta en vanlig tetrapappersdryckesförpackning med skruvlock. Skruva av korken och spara den. Fyll på en dl öl
Synd på den goa ölen. Här ska inte bjudas monstren på bärs, så att de dör LYCKLIGA! De ska plågas och torteras till döds moahahahahahaaaaa
 
Redigerat:
  • Gilla
UngFixare
  • Laddar…
Alfredo skrev:
Jag vet inte om det finns elstängselaggregat med så hög spänning som 20 kV
Transformator, min vän, transformator :D :D :D :D Sök i en gammal tjock-TV, och du skall finna...
 
ricebridge skrev:
Synd på den goa ölen. Här ska inte bjudas monstren på bärs, så att de dör LYCKLIGA! De ska plågas och torteras till döds moahahahahahaaaaa
Äh, det duger med tysk fulöl för 3 kronor burken. En sådan öl räcker till 5 mjölkpaket!
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.