Hej!

Är nu inne på att köpa en sänksåg:)
Från att knappt ha ägt en skruvmejsel har jag på lite drygt 1 1/2 år efter att vi har köpt hus, hunnit bygga på mig en liten arsenal av olika verktyg och är som sagt nu inne på att köpa en sänksåg med skena.
Har läst tidigare inlägg och kommit fram till att valet för mig står mellan Festool TS55 REBQ-Plus eller Bosch GKT 55 GCE med något skenpaket.
Det finns väldigt mycket skrivet sedan tidigare om sänksågar, men mycket är gamla trådar.

Frågorna som jag tänker på är:
Har det hänt något nytt angående sänksågar som jag bör känna till, vilken bör man välja?
Är det någon ny modell på gång?
När brukar det vara kampanj på Festool eller Bosch sänksågar?

Vilken av sänksågarna från Festool eller Bosch har bäst dammupptagning?
Eftersom jag kommer att jobba mycket i ett kombinerat garage/förråd är denna punkt viktig för mig.

Jag är endast en glad amatör och vet inte riktigt vilka projekt som jag kommer att ta mig an i framtiden, men vill gärna köpa verktyg som man kan växa med:)

Mvh
 
S
festool funkar dammupptagning bra. men är en dyr skit jämnfört vad man får.
har ingen aning om bosch. envänt dewalt
 
Jag har garaget fullt av Blå Bosch grejer förutom 1 sak (någon till då kanske; Fein Multimaster, Makita dyckertpistol,..) och det är att jag har Festool TS55. Och jag är otroligt nöjd med den. Skulle jag behöva köpa en ny så skulle det bli en likadan.
 
Festool har bra dammupptagning. Sedan kan du skaffa dammsugarslang/elsladd som sitter ihop. Jag har inte sett till några kampanjer på festool, kolla istället efter bästa pris på nätet. Du kan köra festoolen närmare en vägg än boschen om du tittar på dammutsuget.
 
Själv har jag Bosch, fördelen som jag kan komma på är förbindelsestycket när man skarvar skenor. Bosch linjerar alltid perfekt. Har hört att det är lite bökigare på Festool.

Dammupptagningen på Boschen är i det närmaste perfekt om man sågar med stöd under ämnet.
Sen är ju Boschen lite billigare.

Festool har klyvkniv, det har inte Boschen.
 
T
Jag har Boschen och det är absolut ett av mina favoritverktyg. Dammupptagningen tillsammans med grovdammsugare är väldigt bra. Jag har inte använt Festools men jag gissar att den är minst lika bra. Så båda är ett bra köp och det handlar nog mest om vilket märke som lockar mest och vilken du kan hitta bäst deal på för dagen.
 
S
snabbt kollat ett liknande kit från bosch runt 7000kr.
finns dock säkert billigare.
såg och skenkit för 2000kr vardera på nåt ställe
 
andy999 skrev:
Är detta ett bra pris för en Festool TS 55 REBQ-Plus med 2 skenor, 2 skarvstycken och 2 tvingar för 5695:-?

[länk]
Ja det blir inte bättre. Fast hos Lindarn får du lite mer bonuspoäng att handla nästa gång.

Bosch med två skenor, skarvstycke och väska till skenorna får du för ca 5000 från Tyskland inkl frakt.

https://m.alternate.de/mobile/details.xhtml?p=1165148&page=1&q=Gkt+55+
 
Vad tror du att du har mest nytta av framöver?
Skenan från festool till deras system eller bosch till deras?

Låt framtida möjligheter till kombinationsnyttjande avgöra, där kan du spara in arbetstid och vinna nöjdhet.
 
Kikar också på dessa två.

Använder blå Bosch generellt förutom lustigt nog dom grejerna som hade passat skenen (cirkelsåg Hitachi, fräs Dewalt och 18V battericirkelsågen från blå Bosch passar tyvärr inte skenan ändå) OCH en Festool dammsugare.

Hur är det med en Festoolsugare till Bosch? behövs någon speciell adapter?
 
Har själv Bosch GKT 55 GCE och är mycket nöjd. Dammupptagningen är väldigt bra på båda maskinerna. Jag hade valt Bosch om du har det i övrigt och tvärtom. Skenorna kan ju användas till andra typer av maskiner t.ex. fräsar och cirkelsågar.
 
Behöver man köpa en adapter till Festool (ct26) dammsugaren för att den ska passa en Bosch GKT? Lika bra att beställa det samtidigt i så fall.
 
Provrundan skrev:
Behöver man köpa en adapter till Festool (ct26) dammsugaren för att den ska passa en Bosch GKT? Lika bra att beställa det samtidigt i så fall.
Sådana adaptrar brukar man få till dammsugarna alt. finns de på typ Classe för några tior.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.