En ombyggnation ska uppfylla dagens regler för ventilation, ljusinsläpp (10% av golvytan ska vara fönster) samt brandsäkerhet (alternativ utgång = fönster).
 
Intressant det här, ska titta på ett hus som har ett garage med "lägenhet" på övervåningen. Garaget står som biarea, så den är inte inräknad i boytan.
Garaget var visst inte så gammalt. Jag frågade mäklaren om vad bygglovet för garaget sa om användningsområde, men hon verkade inte riktigt vara med på vad jag menade. Får se om hon kollat upp till visningen. Man kan ju misstänka att det bara står garage/förråd i bygglovet.
 
För att ett rum ska kunna klassas som boyta måste det minst vara 2,1m x 2,1m med 240cm i takhöjd (vår kommun har 230cm som krav på takhöjd). Så för mkt snedtak gör att det inte går att klassas om till boyta.
 
Ja, då är det ju kört för oss att hyra ut oavsett bygglov eller inte, i vårt garage är det inte mer än 210 cm i takhöjd. Inte att undra på att det är bostadsbrist...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Men det är väl inte förbjudet att hyra ut även om takhöjden är låg?
 
Kört å kört, det går inte att få ett bygglov. Det är inte samma sak som att det inte går att hyra ut till hugade spekulanter. Det ska mycket till för att Kommunen skulle göra en revision.
 
Hmm.. det låter konstigt tycker jag med.. men om följande stämmer (vilket jag får uppfattningen av att det gör från tidigare inlägg i tråden):
1. För att hyra ut lägenhet i garage/friggebod/.. måste det vara klassat som boyta, inte biarea.
2. För att ett rum ska kunna klassas som boyta måste det minst vara 2,1m x 2,1m med 240cm i takhöjd.

Så drar jag slutsatsen att en biarea med 210 cm i takhöjd aldrig kommer att kunna hyras ut som bostad (om man inte höjer taket förstås). Hoppas nån kan säga att det är fel :)
 
Om det är bo eller biyta har ingenting med själva uthyrningen att göra. OM någon vill och det är en hygglig standard för den boende så ser jag inget fel med detta.
 
Skillnaden i klassning boyta/biyta är t.ex. att för en biyta finns det inget ansvar för radonvärden. De kan vara hur höga som helst medan det för en boyta får vara max 200bq/m3 i årsmedelvärde.

Om man klassar om en biyta dvs en källare eller liknande, till boyta så måste dagens krav uppfyllas dvs ventilation, ljusinsläpp och brandsäkerhet. Om man sätter in ett eget kök så kan det räknas som en egen lägenhet och det kan strida mot detaljplanen.

Så det finns massor med "utmaningar" men att bara hyra ut utan att någon myndighet vet om det går ju så klart oavsett. Tycker också att det är upp till hyresgästen att acceptera standarden..
 
De reglerna påverkar möjlighet att få bygglov. Men nu har ju den här ytan redan gjorts om till boyta utan lov. Och det är preskriberat. Men kan det påverka rätten att hyra ut?
 
Sen måste du även se till så att det finns säkra och godkända utrymningsvägar. Det kan garanterat ställa med större problem än om du har ett bygglov eller inte.
 
O
L Latitud79 skrev:
Sen måste du även se till så att det finns säkra och godkända utrymningsvägar. Det kan garanterat ställa med större problem än om du har ett bygglov eller inte.
Det räcker med att det finns ett fönster i vettig höjd som går att öppna. Annars löser man det med en stege...
 
O Odjuret skrev:
Det räcker med att det finns ett fönster i vettig höjd som går att öppna. Annars löser man det med en stege...
Korrekt. På jobbet har vi en repstege liggande i en papperskorg, och en krok i en regel. Krävdes för att bli ISO-certifierade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.